کد خبر: ۹۷۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹
تعداد بازدید: ۹۹
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ مسئولیت قانونی در برگزاری انتخابات هیئت رئیسه نداشتم و رئیس و هیئت رئیسه سنی طبق روال قانونی کار خود را انجام دادند.

رسایی: یک آقایی به دو نماینده گفته نمی‌گذارم شب به خانه‌تان برسید! تغییر عضو هیات رئیسه مهم است/ قالیباف: در انتخابات هیئت رئیسه مسئولیتی نداشتمبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ حمید رسایی در جلسه علنی امروز (پنجشنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به رئیس مجلس، اظهار کرد: قبل از جلسه علنی از شما خواهش کردم که بگذارید در جلسه غیر علنی تعداد بیشتری از نمایندگان صحبت کنند و ابهامات برطرف شوند اما ترجیح دادید که این مباحث از پشت تریبون مطرح شود.

بنابر گزارش مهر، وی خطاب به قالیباف، گفت: در جلسه روز برگزاری انتخابات هیأت رئیسه اتفاقات تلخی در مجلس رخ داد و متأسفانه در انتخابات هیأت رئیسه، من همان ابتدای بعد از اعلام شمارش آرای نواب رئیس، تناقض و تغایر موجود در عدد کارت‌ها و آرای نمایندگان را تذکر دادم و رئیس سنی مجلس لطف کردند و گفتند که موضوع بررسی شود و همان موقع با حضور نماینده حراست و تعدادی از نمایندگان موضوع بررسی شد، اما در جلسه غیر علنی شما مسأله را ساده کردید و گفتید که دوستان اتفاقی نیفتاده و یک نماینده در هیئت رئیسه جا به جا شده است اما اینگونه نیست و مانند این است که بگوییم ۳ هزار میلیارد اختلاس شده است و چیزی نیست در حالی که ۳ هزار میلیارد تومان اختلاس شده است و خیلی هم مهم است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای قالیباف! یک نماینده جابجا نشده است بلکه آرای نمایندگان جابجا شده است و یکی دو تا هم جابجا نشده است بلکه در یک مورد ۴۱ رأی جابجا شده است درحالی که آن نمایندگان خودشان نیز تقصیر ندارند. گفته می‌شود که نمایندگان خودشان آرا را شمردند؛ سوال ما از نمایندگانی است که شمردند و مدیرکل هیأت رئیسه است که این نمایندگان را تعیین کردند؛ اصلاً چرا باید این فرد نمایندگان را تعیین کند؟ این اشکالی است که به آقای بروجردی به عنوان رئیس سنی مجلس وارد است.

رسایی خطاب به رئیس مجلس عنوان کرد: تذکر دوم درباره موضوع اعتبارنامه‌ها است؛ قانون اساسی در این زمینه صراحت دارد؛ اینکه شما می‌فرمایید شعبه باید اعتراضات به اعتبارنامه نمایندگان را بررسی کند، شعبه به شورای نگهبان تلفن زده است و این ادعای شعبه است اما دیشب آقای مالک شریعتی با اعضای شورای نگهبان صحبت کرده و گفتند که هیأت رئیسه مجلس باید مانند همه موارد قبلی به شورای نگهبان نامه بزند. گفتند چون نامه نزدند ما اعلام نظری نکردیم.

وی همچنین با اشاره به درگیری لفظی تعدادی از نمایندگان در جلسه امروز صحن مجلس در جایگاه هیأت رئیسه مجلس گفت: الان در جایگاه هیأت رئیسه در حضور نمایندگان یک آقایی آقای شریعتی و سلیمی را تهدید کرده و گفته که نمی‌گذارم شب به خانه‌تان برسید؛ یعنی چه؟ اینجا کجاست؟ این موضوع باید رسیدگی شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: قانون اساسی بر آئین نامه داخلی مجلس ترجیح دارد و قانون اساسی می‌گوید که اعتبار نامه باید تصویب شود و تصویب به معنای رأی گیری است نه سکوت؛ باید درباره اعتبار نامه تک تک منتخبان اگر کسی اعتراض نداشت، رأی گیری شود و اگر کسی اعتراض داشت، آن مورد اعتراض خارج می‌شود و برای سایرین رأی‌گیری انجام شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر حمید رسایی به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: در بحث مربوط به برگزاری انتخابات هیئت رئیسه من هم مانند جنابعالی روی یکی از صندلی‌ها نشسته بودم و هیچ مسئولیت قانونی در برگزاری این انتخابات نداشتم و رئیس محترم و هیأت رئیسه سنی طبق روال قانونی کار خود را انجام دادند؛ خود هیئت رئیسه سنی این کار را انجام داد و نمایندگانی که به عنوان ناظر و شمارش کننده آرا بودند، کار بازشماری آرا را انجام دادند و تنها کاری که ما انجام دادیم این بود که اطلاع‌رسانی کردیم که تغییراتی که در شمارش انجام شده به تغییری در اعضای هیأت رئیسه منتهی نشده و تنها یک مورد در دبیران جابجا شده که آن هم آرا مساوی شده و با قرعه‌کشی یک تغییر داشتیم‌.

وی با بیان اینکه در جلسه غیر علنی ۳ نفر به قید قرعه صحبت کردند، تاکید کرد: من در جلسه غیرعلنی راه اصولی کار را هم گفتم؛ این مشکل را در دوره‌های قبلی هم داشتیم و در دوره‌های قبلی درجا اعتراض می‌شد و در صحن بازشماری صورت می‌گرفت؛ مردم بدانند در اینجا به دلیل نوع کارت‌های این اختلافات ایجاد می‌شود؛ راهش این است که آئین‌نامه داخلی مجلس را اصلاح کنیم و رأی گیری هیئت رئیسه را بصورت الکترونیکی برگزار کنیم که مجلس باید در این زمینه تصمیم بگیرد و ان‌شاءالله در حال خودش این تصمیم گرفته خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: