کد خبر: ۹۷۱۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶
تعداد بازدید: ۱۱۷
دهمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی امروز (پنجشنبه) در پکن با سخنرانی شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین کار خودرا آغاز کرد.

کنفرانس مجمع همکاری چین و کشورهای عربی/ شی: از تشکیل کشور فلسطین حمایت می‌کنیمبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ وزیر امور خارجه چین و محمد سالم ولد مرزوق، وزیر امور خارجه موریتانی ریاست این کنفرانس را برعهده دارند. در این مراسم وزرای خارجه یا نمایندگان کشورهای عربی و همچنین احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی حضور دارند. این مجمع ابتکاری بین چین و اتحادیه عرب است که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد.

به نقل از ایسنا شی جین‌پینگ در سخنرانی افتتاحیه این نشست خطاب به سران کشورهای بحرین، مصر، امارات متحده عربی و تونس و همچنین وزرای خارجه سایر کشورهای اتحادیه عرب تاکید کرد که پکن از تشکیل کشور فلسطین با پایتختی بیت‌المقدس شرقی در مرزهای ۱۹۶۷ و عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت می‌کند.

او با اشاره به شرایط موجود در سرزمین‌های اشغالی با تاکید بر «حمایت کشورش از برگزاری کنفرانس صلح گسترده در مورد بحران منطقه» گفت: جنگ نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد، عدالت نمی‌تواند برای همیشه غایب باشد و "راه حل دو دولتی" باید قاطعانه مورد حمایت قرار گیرد. رنج غیرنظامیان در نوار غزه باید متوقف شود و ما کمک‌های فوری به آنروا ارائه خواهیم کرد. چین سه میلیون دلار به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) برای حمایت از کمک‌های بشردوستانه فوری به غزه کمک می‌کند. چین به حمایت از کاهش بحران انسانی و بازسازی پس از جنگ در غزه ادامه خواهد داد و ۵۰۰ میلیون یوان (۶۹ میلیون دلار) دیگر به عنوان کمک بشردوستانه اضطراری ارائه می‌کند.
شی گفت: چین می‌خواهد با کشورهای عربی برای حل و فصل مسائل مهم و اساسی به روش‌هایی که منجر به رعایت انصاف، عدالت و دستیابی به صلح و ثبات بلندمدت شود، همکاری کند.

براساس گزارش خبرگزاری شین‌هوا، شی تصریح کرد: در مواجهه با دنیای پرتلاطم، احترام متقابل راهی برای زندگی در تعادل است و انصاف و عدالت پایه و اساس امنیت پایدار است.

شی تاکید کرد: ما آماده ایجاد روابط چینی-عربی به‌عنوان معیاری برای حفاظت از صلح و ثبات جهانی هستیم. ما به دنبال روابط اقتصادی و تجاری هستیم که به نفع هر دو طرف باشد. چین در چندین جبهه از جمله در میادین نفت و گاز و همچنین سرمایه گذاری در مقیاس بزرگتر با کشورهای عربی همکاری خواهد کرد.ما به حمایت از شرکت‌های انرژی چین و مؤسسات مالی برای مشارکت در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت کل نصب شده بیش از ۳ میلیون کیلووات در کشورهای عربی متعهد هستیم.

رئیس‌جمهور چین همچنین تصریح کرد که کشورش آماده همکاری با طرف عربی در زمینه تحقیق و توسعه فناوری مدرن انرژی و تولید تجهیزات است.

چین خریدار انبوه انرژی خلیج فارس است و در سال ۲۰۲۳ تجارت دوجانبه بین چین و خلیج فارس ۲۸۶.۹ میلیارد دلار بوده است که بر اساس داده‌های گمرک چین، عربستان سعودی نزدیک به ۴۰ درصد از این تجارت را به خود اختصاص داده است.

شی گفت که کشورش میزبان دومین نشست چین و کشورهای عربی در سال ۲۰۲۶ خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: