کد خبر: ۹۷۱۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
تعداد بازدید: ۵۲
رئیس‌جمهور روسیه خطاب به حامیان غربی اوکراین هشدار داد که استفاده از تسلیحات دوربرد علیه خاک روسیه «تشدید تنش‌ها و پیامدهای جدی» به دنبال خواهد داشت.

هشدار قاطعانه پوتین به حامیان غربی اوکراین/زلنسکی دیگر رئیس‌جمهور مشروع نیستبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ همزمان با پیشروی نیروهای روسیه و عملکرد ضعیف اوکراین در میدان نبرد، مسائل جنجال‌برانگیزی توسط حامیان غربی این کشور جنگ‌زده از جمله ناتو مطرح می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به اعزام احتمالی نیروهای این بلوک نظامی به کی‌یف و صدور مجوز برای اوکراین نسبت به استفاده از تسلیحات غربی علیه خاک روسیه اشاره کرد.

راشا تودی گزارش کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در پایان سفر دو روزه‌اش به ازبکستان به اظهارات اخیر «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو پرداخت و هشداری را بابت پیامدهای استفاده از تسلیحات غربی علیه روسیه داد.

به نقل از ایسنا رئیس‌جمهور روسیه طی کنفرانس مطبوعاتی خطاب به خبرنگاران گفت: «صادقانه، نمی‌دانم دبیرکل ناتو چه می‌گوید. هنگامی که در سال‌های ۲۰۰۵ الی ۲۰۱۳ به‌عنوان نخست‌وزیر نروژ خدمت می‌کرد، زوال عقل نداشت. این طرح‌ها می‌تواند اوضاع را متشنج‌تر کند و پیامدهای جدی به دنبال خواهد داشت. اگر این پیامدها در اروپا رخ دهد، ایالات متحده چگونه رفتار خواهد کرد و قابلیت ما را در حوزه تسلیحات استراتژیک در ذهن دارد؟ گفتنش سخت است اما آیا آنها خواستار یک درگیری جهانی هستند؟»

پوتین خاطر نشان کرد که حملات دقیق دوربرد مستلزم تجهیزات تجسسی فضایی است که کی‌یف آن را ندارد، اما ایالات متحده دارد و این هدف‌گیری در حال حاضر توسط «متخصصان بسیار ماهر از غرب و بدون مشارکت اوکراین انجام می‌شود.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای عضو ناتو در اروپا «قلمرو کوچک و جمعیت بسیار متراکمی دارند»، هشدار داد: «اعضای ناتو به ویژه در اروپا و کشورهای کوچک آن باید آگاه باشند که در حال بازی با چه چیزی هستند!»

ولادیمیر پوتین هم‌چنین گفت که مقامات غربی این مساله را که اوکراین به بلگورود و سایر مناطق روسیه در امتداد مرز حمله کرده، نادیده می‌گیرند و صرفا بر روی پیشرفت روسیه در خارکیف متمرکز شده‌اند.

او در این خصوص تصریح کرد: «چه چیزی باعث این شد؟ آنها با دستان خود چنین اقدامی را انجام دادند و هر چه را کاشته‌اند، درو خواهند کرد. اگر تسلیحات دوربرد استفاده شود، اتفاق مشابهی رخ خواهد داد.»

پوتین در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه آیا روسیه مذاکره با اوکراین را رد می‌کند، به خبرنگاران گفت: «این ادعاهای غربی گمراه‌کننده است. ما رد نمی‌کنیم و این را هزاران بار گفته‌ام و انگار آنها گوش شنوا ندارند.»

هنوز مساله صلح برای جنگ اوکراین مطرح نیست و متحدان این کشور به جای تمرکز بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز، به ارسال مداوم تسلیحات به کی‌یف ادامه می‌دهند. البته کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس قرار است از تاریخ ۱۵ الی ۱۶ ژوئن (۲۶ الی ۲۷ خرداد) با حضور تقریبا ۱۰۰ کشور بدون حضور و دعوت روسیه برگزار شود؛ نشستی که مقامات روسیه از جمله رئیس‌جمهور آن را «بی‌معنا و پوچ» توصیف کرده‌اند.

زلنسکی در نوامبر ۲۰۲۲ ابتکار ۱۰ ماده‌ای به اصطلاح صلح خود موسوم به «فرمول صلح» را معرفی کرد. این طرح شامل تبادل کامل زندانیان با روسیه، تضمین‌های امنیتی برای اوکراین و بازگشت به مرزهای پیش از ۲۰۱۴ بود. مسکو بارها گفته است که از مذاکرات صلح مادامی که کی‌‎یف مرزبندی‌های جدید ارتش روسیه از آغاز این جنگ را به رسمیت بشناسد، حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به مشروعیت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تاکید کرد: «بررسی قانونی و عمیقی نسبت به وضعیت زلنسکی باید انجام شود و هیچ بندی در قانون اساسی اوکراین وجود ندارد که چیزی درباره تمدید قدرت‌ رئیس‌جمهور بگوید.»

وی افزود: «در قانون اساسی اوکراین هیچ اشاره‌ای به تعلیق انتخابات ریاست‌جمهوری نشده و هیچ موردی در قانون اساسی آن وجود ندارد که در صورت برگزار نشدن انتخابات جدید به دلیل حکومت نظامی، دوره ریاست‌جمهوری تمدید شود.»

قرار بود انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین در تاریخ ۳۱ مارس برگزار شود اما «ولودیمیر زلنسکی» آن را به دلیل حکومت نظامی و درگیری با روسیه لغو کرد و گفت: «ما باید بدانیم که اکنون زمان دفاع و زمان نبرد است و همین موضوع سرنوشت مردم کشور ما را مشخص می‌کند. من معتقدم که اکنون زمان مناسبی برای انتخابات نیست.»

پوتین در ادامه اظهاراتش گفت یکی از دلایلی که «اربابان خارجی اوکراین» سعی دارند زلنسکی را در قدرت نگه دارند، این است که او و دولتش را مقصر «تصمیمات نامحبوبی» که اتخاذ شده یا هنوز گرفته نشده از جمله کاهش سن سربازی به ۱۸ بدانند.

او افزود: «در برخی مواقع نمایندگان کنونی اوکراین به راحتی کنار گذاشته و با دولت جدیدی جایگزین می‌شوند و مسؤولیت چنین تصمیماتی را برعهده نمی‌گیرند.»

رئیس‌جمهور روسیه در پایان با اشاره به مساله مذاکرات مسکو-کی‌یف تاکید کرد: «روسیه از گفت‌وگوهای منطقی با اوکراین جهت پایان دادن به خصومت‌ها استقبال می‌کند اما سوال اینجا است از آنجایی که مشروعیت زلنسکی به اتمام رسیده، مسکو باید با چه کسی مذاکره کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: