کد خبر: ۹۷۱۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
تعداد بازدید: ۶۷
بررسی ادوار دوازده گانه مجلس شورای اسلامی، نشان می دهد علی لاریجانی همچنان رکوددار ریاست بر پارلمان است و قالیباف ریاست بر مجلسی که با کمترین میزان مشارکت روی کار آمده است را برای سال اول عهده دار شده است.

لاریجانی؛ رکورددار ادوار دوازده‌گانه پارلمان /ریاست قالیباف بر ۲ مجلسِ حداقلی /مقایسه سن روسای مجالس ادوار +جدولبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ دیروز دوشنبه ۷ خردادماه ۱۴۰۳، دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز به کار کرد که فضای سیاسی کشور، شوک آورترین رخداد در سال ۱۴۰۳ را تجربه کرد و ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم به همراه وزیر خارجه، امام جمعه و استاندار تبریز و کادر پرواز در نتیجه سقوط بالگرد به شهادت رسیدند.

در چنین شرایطی که تا ۸ تیرماه باید تکلیف کرسی ریاست قوه مجریه مشخص شود، مجلس دوازدهم آغاز به کار کرد و امروز ۸ خرداد ۱۴۰۳ تکلیف ریاست قوه مقننه نیز روشن شد.

قالیباف رئیس مجلس شد

انتخاب هیات رئیسه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز سه شنبه ۸ خردادماه، در دستور جلسه علنی مجلس قرار گرفت و محمدباقر قالیباف که ریاست مجلس یازدهم را در کارنامه خود دارد، با کسب ۱۹۸ رأی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس برای ریاست مجلس در سال اول انتخاب شد.

درصد مشارکت در انتخابات مجلس و روسای ادوار

بررسی ادوار ۱۲ گانه انتخابات مجلس حکایت از آن دارد که بیشترین درصد مشارکت در انتخابات مجلس پنجم، رقم خورده است که مشارکت مردم ۷۱/۱۰ درصد بوده است. در این دوره از انتخابات علی اکبر ناطق نوری بر کرسی ریاست مجلس تکیه زده است.

کمترین میزان مشارکت نیز مربوط به انتخابات مجلس دوازدهم و مجلس یازدهم بوده است که ریاست مجلس یازدهم در ۴ سال در اختیار قالیباف بود و در اجلاسیه اول مجلس دوازدهم نیز ریاست مجلس باز هم به قالیباف رسید.

علی لاریجانی ریاستش را در سه دوره تکرار کرده است و درصد مشارکت در مجالس هشتم، نهم و دهم به ترتیب، ۵۱، ۵۵ و ۶۴ درصد بوده است.

لاریجانی و هاشمی رکورددار هستند

آیت الله هاشمی رفسنجانی که سابقه ریاست مجلس در مجالس اول و دوم و یک سال اول مجلس سوم را داشت، جوانترین رئیس مجلس در میان 6 رئیس مجلس شورای اسلامی در ادوار دوازده گانه در زمان تکیه زدن بر صندلی ریاست بوده است، چنانچه زمانی که در سال ۱۳۵۹ مجلس اول شورای اسلامی آغاز به کار کرد؛ آیت الله هاشمی رفسنجانی با ۴۶ سال سن بر صندلی ریاست مجلس تکیه زد.

در این میان باید از مسن ترین رئیس در ادوار یازده‌گانه مجلس شورای اسلامی نام برد، مهدی کروبی که ریاست ۳ سال از مجلس سوم و دوره چهار ساله مجلس ششم را در کارنامه خود دارد، هنگامی که بر جایگاه ریاست مجلس ششم قرار گرفت، ۶۳ سال سن داشته است.

طیف سنی روسای ۱۲گانه مجلس شورای اسلامی

در میان روسای دوازدگانه گانه مجلس شورای اسلامی، آیت الله هاشمی رفسنجانی که در ریاست مجلس اول ۴۶ ساله بود و حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری در زمان ریاست بر مجلس چهارم ۴۶ ساله و مهدی کروبی در زمان ریاست بر مجلس ششم ۶۳ ساله بوده اند. همچنین محمدباقر قالیباف که امروز بار دیگر برای ریاست مجلس مقننه انتخاب شد، ۶۳ سال سن دارد.

* در جدول زیر رؤسای مجالس ۱۲ گانه و سن آنها در زمان کسب کرسی ریاست را مشاهده می کنید؛

ادوار مجلس

رئیس مجلس

سن (در زمان تکیه بر صندلی ریاست مجلس )

اول

اکبر هاشمی رفسنجانی

۴۶ (متولد ۱۳۱۳)

دوم

اکبر هاشمی رفسنجانی

۵۰ (متولد ۱۳۱۳)

سوم

اکبر هاشمی رفسنجانی(سال اول)

۵۴ (متولد ۱۳۱۳)

مهدی کروبی(سال دوم تا چهارم)

۵۲ (متولد۱۳۱۶)

چهارم

علی‌اکبر ناطق‌نوری

۴۸ (متولد ۱۳۲۳)

پنجم

علی‌اکبر ناطق‌نوری

۵۲(متولد ۱۳۲۳)

ششم

مهدی کروبی

۶۳( متولد ۱۳۱۶)

هفتم

غلامعلی حدادعادل

۵۹ (متولد ۱۳۲۴)

هشتم

علی لاریجانی

۵۱ (متولد ۱۳۳۶)

نهم

علی لاریجانی

۵۵( متولد ۱۳۳۶)

دهم

علی لاریجانی

۵۹( متولد ۱۳۳۶)

یازدهم

محمدباقر قالیباف

۵۹(متولد ۱۳۴۰)

دوازدهم

محمدباقر قالیباف

۶۳(متولد ۱۳۴۰)

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: