کد خبر: ۹۷۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۸
تعداد بازدید: ۸۷
عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس گفت: کسی که رئیس مجلس می‌شود، باید رئیس مجلس باقی بماند. وقتی نمایندگان به یک شخصی اعتماد می‌کنند، کار غیر اخلاقی است که رئیس مجلس کاندیدای رئیس جمهوری هم بشود؛ آن هم رئیس مجلسی که فردا قرار است از مجلس رأی بگیرد و هفته بعد کاندیدای رئیس جمهوری شود، به نظرم از لحاظ اخلاقی درست نیست.

کنایه سنگین به قالیباف: غیراخلاقی است اگر کسی رئیس مجلس شود و بعد کاندیدای ریاست جمهوری شود /رئیس مجلس باید رئیس مجلس بماندبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین؛ نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اولویت کلان مجلس «نظارت» است، گفت: کسی که رئیس مجلس می‌شود، باید رئیس مجلس باقی بماند. وقتی نمایندگان به یک شخصی اعتماد می‌کنند، کار غیر اخلاقی است که رئیس مجلس کاندیدای رئیس جمهور هم بشود؛ آن هم رئیس مجلسی که فردا قرار است از مجلس رأی بگیرد و هفته بعد کاندیدای رئیس جمهوری شود، به نظرم از لحاظ اخلاقی درست نیست.

بنابر روایت جماران، مشروح گفتگوی احمد نادری را در ادامه می‌خوانید:

فضای افتتاح مجلس دوازدهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما اولویت‌های اصلی این دوره از مجلس چیست؟

شاید حدود نیمی از نمایندگان در دوره جدید عوض شده‌اند و نمایندگان جدید به ما پیوسته‌اند؛ البته این مسأله همیشه روال بوده است. حدود ۴۵ نفر هم نمایندگانی را داریم که سابقه نمایندگی دارند و نمایندگان ادوار بوده‌اند و بقیه جدید هستند.

جای آقای رئیس جمهور و شهید امیرعبداللهیان واقعا در افتتاحیه مجلس خالی بود. همه مسئولین کشوری و لشکری و قوای مختلف حضور پیدا کرده بودند؛ به رسم همیشگی که در افتتاحیه‌های مجلس داشتیم. اساسا روز اول همان مراسمات ویژه است؛ یعنی دستور کار خاصی ندارد، مگر اختراع شعب که شعب ۱۵ گانه اختراع و نمایندگان در آنها تقسیم شدند تا برای اخذ اعتبارنامه بروند. در مجموع فضای خوبی از همدلی قوه قضائیه، مجلس و دولت و همچنین همدلی مجلس با قوای نظامی و لشکری بود.

اولویت مجلس دوازدهم به نظر من، فکر می‌کنم به اندازه کافی قانونگذاری کرده‌ایم. یعنی از مجالس بعد انقلاب بالای ۱۲ هزار قانون داریم که خیلی از آنها هم تنقیح نشده است. لذا دیگر باید کمتر به قانونگذاری بپردازیم و بیشتر به نظارت بپردازیم. یعنی به نظرم اولویت کلان مجلس «نظارت» است. بالأخره یک جاهایی هم باید قانونگذاری صورت بگیرد ولی به نظرم بین قانونگذاری و نظارت، اول نظارت است.

ثانیا در بخش معیشتی و اقتصادی که الآن دغدغه اصلی کشور هست، باید بیشتر فعال باشیم. به نظرم مجلس دوازدهم باید بیشتر یک مجلس اقتصادی و معیشتی باشد.

با توجه به اینکه چند نفر از نمایندگان مجلس دوازدهم به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات رئیس جمهوری مطرح هستند، آیا از نظر حقوقی و قانونی منعی وجود ندارد؟ آیا به لحاظ اخلاقی درست است که منتخب مردم بعد از حدود یک هفته از افتتاح مجلس به سراغ عرصه دیگری برای خدمت برود؟

در مورد نمایندگان منعی وجود ندارد؛ اما در مورد رئیس مجلس، شورای نگهبان باید تفسیرش را انجام بدهد. چون ما الآن انتخابات عادی نداریم، بلکه انتخاباتی داریم که ریاست محترم جمهور را از دست داده‌ایم و هیأت سه نفره هستند که با نظر مقام معظم رهبری و طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی امور را تمشیت می‌کنند. لذا کاندیداتوری رئیس مجلس در انتخابات را باید شورای نگهبان نظر بدهد و تفسیر کند که آیا می‌تواند یا نه، چون رئیس مجلس عضو آن هیأت سه نفره است.

اینکه به لحاظ اخلاقی موضوعی هست یا نه، باید بیشتر در موردش صحبت کنیم. دوره یازدهم هم چهار نفر از نمایندگان برای پست‌های وزارتخانه و امثالهم رفتند؛ این با موافقت مجلس بود. برخی نمایندگانی که به جاهای دیگر رفتند، مردم شهرهایشان ناراضی بودند؛ یعنی می‌گفتند ما هم باید نماینده داشته باشیم.

احتمالا در جلسات شما هم بحث رئیس مجلس دوازدهم مطرح شده است. شانس کدام یک از افرادی که در رسانه‌ها مطرح شده‌اند را بیشتر می‌دانید؟

باید ببینیم که صحن چه نتیجه‌ای می‌گیرد. فعلا سه چهار نفر کاندیدای ریاست داریم و صحن باید تصمیم بگیرد. بالأخره هرکس رئیس شود باید مجلس را اداره و به نمایندگان کمک کند. رئیس مجلس دوازدهم باید بیشتر سازمان مجلس را برای خدمت به نمایندگان متحد کند. ضعف ما در دوره یازدهم این بود که سازمان مجلس در خدمت نمایندگان نبود؛ این باید اصلاح شود. هرکسی رئیس مجلس شود، به نظر من این از اهم واجبات است. چون نماینده احساس می‌کند که تنها است و مجلس پشتش نیست؛ ما باید این را اصلاح کنیم.

خود من در هیأت رئیسه همیشه تلاشم این بود که کمک نمایندگان باشم اما سازمان مجلس متفاوت است. این خلأیی است که به نظرم رئیس آینده مجلس باید این خلأ را پر کند.

احتمال این وجود دارد که آقای قالیباف به خاطر کاندیداتوری در انتخابات رئیس جمهوری قید ریاست مجلس را بزند؟

نمی‌دانم. ولی اگر کسی رئیس مجلس شود و بخواهد بعدش برود رئیس جمهور شود، این کار غیراخلاقی است. لذا کسی که رئیس مجلس می‌شود، باید رئیس مجلس باقی بماند. وقتی نمایندگان به یک شخصی اعتماد می‌کنند، کار غیر اخلاقی است که رئیس مجلس کاندیدای رئیس جمهوری هم بشود؛ آن هم رئیس مجلسی که فردا قرار است از مجلس رأی بگیرد و هفته بعد کاندیدای رئیس جمهوری شود، به نظرم از لحاظ اخلاقی درست نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: