کد خبر: ۹۶۶۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
تعداد بازدید: ۱۴۰
یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس که به صورت مستقل در این رقابت شرکت کرده است به خبرنگار فرهیختگان می‌گوید: به‌طور کلی ممکن است برخی‌ها سهم حزبی از لیست‌ها داشته باشند، اما متاسفانه بده‌بستان‌های دیگری هم وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مراوده مالی است.

۱۰۰ میلیون تومان؛ کف قیمت ورود به لیست‌های متفرقه انتخاباتی /«دلالان لیست» جولان می دهند /«کیف‌کشی» برای ورود به لیست؟!به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین این روزها در شهر و گوشی‌های موبایل هرجا را نگاه کنی یک لیست انتخاباتی می‌بینی که یک نفر توصیه کرده به آن رای بدهیم. برای عده زیادی از مردم طبیعی است که تمام آدم‌های یک لیست را نشناسند، برای همین اغلب به شناخته شده‌ها و بعضا به سرلیست اعتماد می‌کنند. همین اعتماد و تکثر زیاد لیست‌ها خیلی وقتها انتخابات را از مسیر اصلی خودش دور می‌کند. روز گذشته در مطلبی در سایت فرهیختگان آنلاین از تفاوت لیست‌های اصلی انتخاباتی و لیست‌های جعلی گفتیم. (اینجا) اما این لیست‌های جعلی چگونه به وجود می‌آیند و فرآیند حضورشان در رقابت‌های انتخاباتی چگونه است؟

بنا بر شنیده‌های خبرنگار فرهیختگان، برخی افراد در این بازه زمانی در کنار نامزدهای انتخاباتی حضوردارند که سمتشان«لیست‌بندی» است و برای این لیست‌بندی هم شیوه‌های خاص خودشان را دارند. از بی‌خبر گذاشتن نامزدها از اینکه در لیست قرار گرفته‌اند تا دریافت پول برای قرار دادن نامزد در لیست!



وقتی وزن سیاسی افراد بالاست و نامزد در عرصه سیاست حرفی برای گفتن دارد با توجه به خط مشی سیاسی و حزب‌بندی سیاسی، لیست‌ها ساخته می‌شوند و این لیست‌ها اغلب لیست‌های اصلی هستند. اما برای کسانی که به هر دلیل از جمله عدم تجربه کافی یا ناشناخته بودن و کم بودن سابقه کار در لیست‌های اصلی جای نمی‌گیرند، ماجرا متفاوت است.

یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس که به صورت مستقل در این رقابت شرکت کرده است به خبرنگار فرهیختگان می‌گوید: به‌طور کلی ممکن است برخی‌ها سهم حزبی از لیست‌ها داشته باشند، اما متاسفانه بده‌بستان‌های دیگری هم وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مراوده مالی است. بخشی از مبالغی که برای حضور افراد در لیست‌های ائتلاف هزینه می‌شود، توسط برخی از افراد حقیقی خارج از لیست که منافع‌شان در رای آوردن لیست مذکور تامین می‌شود، پرداخت خواهد شد، اما آن‌طور که من هم پیشنهاد داشتم، برای حضور در چنین لیست‌هایی حداقل باید صد میلیون تومان هزینه کرد.

به گفته این نامزد انتخابات ۱۰۰میلیون تومان کف هزینه برای وارد شدن به یک لیست است که شاید لیست اصلی هم نباشد. وی در پاسخ به این سوال که این هزینه صرف چه کاری می‌شود می‌گوید: از طرف لیست‌بندها این هزینه تحت عنوان عکس و چاپ لیست‌های انتخاباتی مطرح می‌شود اما واقعیت این است که این رقم برای این کارها قابل درک نیست.

وی یکی دیگر از روش‌های راه یافتن افراد به لیست را «کیف‌کشی» عنوان می‌کند و می‌گوید: برخی گروه‌ها و لیست‌بندها نامزدها را به دورهمی دعوت می‌کنند و بعد با وعده اینکه در لیست قرار بگیرند مدتها از آنها کنار افراد مشهور سیاسی استفاده می‌کنند و به این ترتیب استقلال سیاسی فرد را می‌گیرند.اما بعضی‌ها به خاطر ورود به عرصه سیاست اینها را می‌پذیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: