کد خبر: ۹۶۶۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
تعداد بازدید: ۱۲۹
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی می‌گوید: هوا سردتر از اسفندهای مشابه شده اما اینکه بگوییم سرمای بی‌سابقه‌ای آغاز شده و ادامه خواهد داشت، اشتباه است.

به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، ایرن مهرگان: هر چقدر دی و بهمن در سرما و بارش بی‌فروغ بودند، اسفند در حال جبران است. وارد نهمین روز ماه اسفند شده‌ایم و برای امروز و آخر هفته پیش‌بینی‌ها از بارش‌های جدی باران و برف در بیش از ۲۰ استان کشور خبر می‌دهد. اما برخی‌ها این سرما را جدی‌تر هم گرفته‌اند و شایعاتی درباره اینکه بی‌سابقه‌ترین اسفند از نظر سرما را در پیش خواهیم داشت، به گوش می‌رسد.

این سرما یک هفته‌ای ادامه‌دار خواهد بود؟ این روزها سرمای بی‌سابقه‌ای در جریان است؟ تا نوروز همین جریان هوا ادامه‌دار خواهد بود؟

زمستان دیرهنگام در ماه آخر سال/ سرمای بی‌سابقه در اسفند ۱۴۰۲؛ شایعه یا واقعیت؟

در پاسخ به این سوالات، احد وظیفه، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی می‌گوید: هوا سردتر از اسفندهای مشابه شده اما اینکه بگوییم سرمای بی‌سابقه‌ای آغاز شده و ادامه خواهد داشت، اشتباه است.

وظیفه ادامه می‌دهد: اگر میانگین ۳۰-۴۰ سال اخیر را درنظر بگیریم، سرما طی مدت مشابه در اسفندهای گذشته نیم درجه نسبت به شرایط بلندمدت سردتر بوده است. البته این شرایط میانگین کشور محسوب می‌شود، مثلا در برخی از مناطق کشور از جمله خراسان و استان‌های شمالی سردتر از بقیه نقاط بوده‌اند و سرمای آنها افزایش بیشتری نسبت به گذشته داشته است.

او با تاکید بر اینکه از ابتدای هفته گذشته تا امروز به‌طور متوسط هوا نسبت به نرمال همیشگی سردتر بوده است، اظهار می‌کند: انتهای این هفته هم سرما همچنان ادامه خواهد داشت و بر اساس پیش‌بینی‌ها این سرما تا اواسط هفته آینده هم ادامه‌دار خواهد بود.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره اینکه گفته شده سرمای بی‌سابقه‌ای در اسفند امسال مورد انتظار است،‌توضیح می‌دهد: به دو دلیل این شایعه سرمای بی‌سابقه شکل گرفته است. یکی اینکه چون دی و بهمن با بی‌هنجاری مثبت دما مواجه بودیم، به این معنا که هوای خیلی سردی نداشتیم یعنی شاید در برخی مقاطع سرمایی بود اما درهرحال به نسبت، هوای خیلی سردی را تجربه نکردیم و همین باعث شده برخی‌ها این سرما را خیلی عجیب و بی‌سابقه تفسیر کنند. از طرفی چون این سرما پایدار و تقریبا طولانی شده، این تصور را پیش آورده که بی‌سابقه بوده است.

او ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم براساس متوسط کشوری حرف بزنیم، این روزها ۳ تا ۶ درجه زیر نرم، هوای سرد را در کل کشور تجربه کرده‌ایم.

به گفته وظیفه توده هوای سرد پرنفوذی که از مناطق شمالی آمده همچنان پایدار هستند که احتمالا تا هفته سوم اسفند ادامه خواهد داشت اما به تدریج با روند افزایشی دما روبه‌رو خواهیم شد.

زمستان دیرهنگام در ماه آخر سال/ سرمای بی‌سابقه در اسفند ۱۴۰۲؛ شایعه یا واقعیت؟

او درباره روزهای آینده و آخر هفته نیز می‌گوید: پنج‌شنبه، جمعه و شنبه نیز در برخی از نقاط کشور از جمله پایتخت، مناطق مرکزی و نیمه شرقی کشور سرما و کاهش دمای زیاد تا منفی چهار و پنج درجه را پیش‌بینی می‌کنیم.

گفتنی است که سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ اعلام کرده که بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت، ماندگاری هوای سرد، کولاک برف و مه چهارشنبه (۹ اسفندماه) در شرق گیلان، مازندران، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، یزد، نیمه شمالی و غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان، لرستان، مرکزی، قم، همدان، کرمانشاه، نیمه جنوبی کردستان، ارتفاعات استانهای فارس، سمنان و کرمان و ارتفاعات و دامنه استانهای البرز، قزوین و تهران و پنج‌شنبه (۱۰ اسفند) در شرق مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و ارتفاعات استان‌های سمنان، خراسان شمالی، کرمان و یزد پیش‌بینی می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: