کد خبر: ۹۶۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
تعداد بازدید: ۱۳۹
حواشی لیست وحدت قالیبافی‌ها و پایداری البته محدود به نمایندگان حذف شده یا سهمیه‌های هر کدام از دو جریان نیست. مطلب عجیب سایت منتسب به جبهه پایداری درباره این لیست از جانب برخی به عنوان «دبه کردن جبهه پایداری برای وحدت» یا «نارو زدن جبهه پایداری به وحدت با شورای ائتلاف» تلقی شد.

حملات چند جانبه به قالیباف /لیست اصولگرایان درهم نیست، سوال کنید و رأی بدهید /وحدت شکننده تا ورودی پارلمانبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «لیست پرحاشیه اصولگرایان» نوشت:

حواشی لیست ائتلاف اصولگرایان با گذشت یک روز از انتشار رسمی آن هنوز هم تمامی ندارد. بعد از غائله مالک شریعتی و محسن دهنوی، روز گذشته نوبت محسن پیرهادی بود تا نسبت به نحوه بستن لیست اعتراض کند. بعد از حذف خودخواسته یا اجباری محسن دهنوی از لیست و جایگزینی سیدمحمود نبویان در این لیست محسن پیرهادی از نیروهای نزدیک به قالیباف در نامه‌ای به غلامعلی حدادعادل، رییس شانا نسبت به این جایگزینی اعتراض کرده و گفته است که باید این سهم به وی تعلق می‌گرفته است.

در نامه‌ای که پیرهادی خطاب به رییس و اعضای شورای انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در شهر تهران و همچنین مدیر نظارت و بازرسی ائتلاف نسبت به طی نشدن فرآیند قانونی شورای ائتلاف نوشته و در آن خواستار تغییر فهرست شده است، قید شده است که «حسب اطلاع از اعضای متعددی از شورای انتخاب در فرآیند انتخاب اعضای فهرست تهران، قواعد و فرآیند قانونی به درستی و صحت اجرا نشده و به ‌طور مشخص بعد از خروج آقای محسن دهنوی، نفر بعدی که اینجانب با آرای برابر ۱۸ رای با نفر آخر و با قرعه‌کشی انتخاب نشدم؛ می‌بایست جایگزین ایشان می‌شدم که متاسفانه فرد دیگری که در فرآیند بررسی دارای ۷ رای بود، جایگزین شد.»

پیرهادی در مطلب خود تاکید کرده است که «باتوجه به ضرورت رعایت حق‌الناس مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و اجرای مقررات مصوب شورای مرکزی و ضوابط اعلامی شورای انتخاب و فرصت محدود چند روزه تا برگزاری انتخابات، خواهشمند است دستور فرمایید، به فوریت موضوع اصلاح و فهرست اصلاح شده به اطلاع عموم مردم شهیدپرور و انقلابی برسد.»

نامزد انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است که بدیهی است حق اینجانب برای پیگیری موضوع تا حصول نتیجه پابرجاست.

صدای اعتراض به نحوه بستن لیست اما تنها ازسوی محسن پیرهادی بلند نشده است. سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده فعلی تهران در مجلس یازدهم و نامزد انتخابات مجلس دوازدهم نیز روز گذشته در نامه‌ای به عدم حضورش در لیست مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری اعتراض کرد و نوشت: «ضمن ارسال صورت‌جلسه شورای ائتلاف شهرستان ری درخصوص رای‌گیری جهت انتخاب کاندیدای مورد نظر این شورا، مورخ ۲۰/۱۱/ ۱۴۰۲ اینجانب با وجود مهندسی آشکار صورت گرفته توسط برخی از اعضای شورای ائتلاف ری، به عنوان نفر دوم به شورای داوری تهران معرفی شدم. ولیکن پس از حذف نفر اول، در کمال ناباوری شاهد بودیم که نفر پنجم لیست که تنها موفق به اخذ ۴ رای از مجموع ۳۰۵ رای ماخوذه شده است، در لیست نهایی شورای ائتلاف قرار گرفته است. باتوجه به لزوم اجرای فرآیندهای انتخاب نفر برتر در لیست، از اعضای انقلابی آن شورا انتظار می‌رود نسبت به بررسی این امر و استیفای حقوق اینجانب اقدام شایسته معمول شود.»

روز جمعه عکسی از صورت‌جلسه‌ مجمع شورای ائتلاف شهرری در فضای مجازی منتشر شده بود که نفر پنجم این لیست یعنی میلاد میرزایی به عنوان کاندیدا وارد لیست شانا -پایداری شده است. براساس این عکس که توسط کانال تلگرامی «خبر فوری» منتشر شد، روح‌الله شکری با ۱۱۷ رای در جایگاه اول، سیدعلی یزدی‌خواه با ۶۸ رای در جایگاه دوم، اکبر نظیفی با ۳۶ رای در جایگاه سوم، سیدمسلم موسوی درجه با ۲۴ رای در جایگاه چهارم و میلاد میرزایی با ۴ رای در جایگاه پنجم قرار گرفتند. در انتهای این صورت‌جلسه نیز قید شده است که دو نفر اول به شورای مرکزی ائتلاف معرفی شده تا یک نفر به عنوان کاندیدای شهرری انتخاب شود. این درحالی است که هم براساس اعتراض یزدی‌خواه و هم براساس لیست نهایی منتشر شده میلاد میرزایی -آخرین نفر در رای‌گیری در جلسه شهرری- به عنوان کاندیدای این بخش در لیست نهایی تهران قرار گرفته است.

درگیری شریعتی و دهنوی

علنی شدن اختلاف مالکی-دهنوی نخستین حاشیه عجیب لیست پرحاشیه وحدت اصولگرایان بود. مالک شریعتی در توییتی انصراف خود از حضور در لیست شورای ائتلاف را رسانه ‎ای کرد. او در این باره نوشت: «از انتخاب شورای ائتلاف متشکرم، مدت‌هاست با ادله قطعی و رسانه‌ای نشده یقین کردم و روز قبل از بستن فهرست تهران، اتمام حجت کرده بودم، اگر آقای دهنوی در فهرست باشد، ماندنم فاقد حجت و بی‌صداقتی با مردم است. لذا از فهرست انصراف می‌دهم و صلاح نیست انجام تکلیف را به موقف اعتبارنامه موکول کنم.» این توییت با واکنش سریع محسن دهنوی روبه‎رو شد و با کنایه؛ «التزام به منافع انقلاب و پرهیز از قبیله‌گرایی افراد، در همین بزنگاه‌ها مشخص می‌شود. کمافی‌السابق، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب را محور تصمیم‌گیری می‌دانم» روبه‎رو شد. اظهاراتی که موجی از واکنش‌ها را به همراه داشت. در کنار این جدال توییتری برخی خبرها نیز حکایت از آن داشت که محصولی چانه‎زنی خود را برای افزایش سهمیه پایداری در لیست شانا از ۷ نفر به ۸ نفر آغاز کرده و به دنبال اضافه کردن سیدمحمود نبویان چهره شناخته شده پایداری به لیست ائتلاف است.

درنهایت اما این چانه‌زنی‌های پایداری و جنجال توییتری پیرامون دهنوی کارگر افتاد و لیست مشترک و رسمی شورای ائتلاف و جبهه پایداری با تغییراتی نسبت به لیست غیررسمی، منتشر شد و سیدمحمود نبویان جای دهنوی را در لیست گرفت. در همین راستا و به دنبال انتشار لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی در تهران، محسن دهنوی در صفحه شخصی خود در ایکس (توییتر سابق) نوشت: «به دلیل علم قطعی به علاقه رهبر انقلاب به وحدت و با وجود آنکه بزرگان جریان انقلاب، دادگاه صالح و شورای نگهبان، دروغ ‌بودن همه تهمت‌ها علیه من را تایید قطعی کرده‌اند و شورای ائتلاف نیز حضور بنده را در لیست اولیه تایید نموده و همچنین با تاکید بر تداوم مبارزه قاطع علیه سهم‌خواهان بداخلاق، به درخواست بزرگان شورای ائتلاف جهت حفظ وحدت نیروهای انقلاب، از حضور در لیست انصراف داده و حمایت خودم را از فهرست مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری به عنوان لیست اصلی اعلام می‌کنم. والعاقبه للمتقین»

اسامی چه می‌گویند؟

فارغ از ماجرای دلخوری مالک شریعتی و حذف محسن دهنوی و اعتراض پیرهادی و علنی کردن عدم رعایت ترتیب رای‌های کاندیداها در بستن لیست- اشاره به ۷ رای محمود نبویان که جایگزین محسن دهنوی شده است- و البته نامه اعتراضی سیدعلی یزدی‌خواه درباره مهندسی در بستن لیست وحدت اصولگرایان، با مرور اسامی موجود و حتی اسامی غایب در لیست وحدت شانا و پایداری نکات قابل توجه دیگری نیز وجود دارد.

در لیست منتشر شده ازسوی شورای ائتلاف و جبهه پایداری با سرلیستی مشترک قالیباف و آقاتهرانی با فهرست نهایی اصولگرایان در تهران در انتخابات مجلس یازدهم که آن‌هم محصول وحدت شورای ائتلاف و پایداری و البته شورای وحدت بود، تنها ۱۱ اشتراک وجود دارد؛ محمدباقر قالیباف و مرتضی آقاتهرانی نشسته‌اند. ۹ نفر دیگر مشترک در لیست امسال با لیست ۹۸ عبارتند از؛ محمود نبویان، عبدالحسین روح‌الامینی، فاطمه قاسم‌پور، مالک شریعتی، مهدی شریفیان، علی خضریان، اسماعیل کوثری -که بعد از فوت فاطمه رهبر بر اثر ابتلا به کرونا در میان‌دوره‌ای جایگزین مرحومه رهبر شد- زهره سادات لاجوردی و غلامحسین رضوانی.

البته محمود نبویان بعد از حذف محسن دهنوی جایگزین او شد اما از آنجا که دهنوی در لیست سال ۱۳۹۸ نیز حضور داشت تغییری در کمیت اشتراک دو لیست ایجاد نشده است.

محذوفین تهران

زهره الهیان، مجتبی توانگر، محسن پیرهادی، سیدعلی یزدی‌خواه، مجتبی رضاخواه، سمیه رفیعی، ابوالفضل عموئی، اقبال شاکری، نظام‌الدین موسوی، احمد نادری، رضا تقی‌پور، بیژن نوباوه، روح‌الله ایزدخواه، سیداحسان خاندوزی، سیدرضا تقوی، مصطفی میرسلیم، عزت‌الله اکبری تالارپشتی و الیاس نادران کاندیداهای لیست ۹۸ هستند که در لیست ۱۴۰۲ حذف شده‌اند. مرحومه فاطمه رهبر نیز دیگر نام غایب لیست جدید است که پیش از آغاز به کار مجلس یازدهم و بعد از برگزاری انتخابات درگذشت.

محسن پیرهادی و سیدعلی یزدی‌خواه در کمتر از ۲۴ ساعت مراتب اعتراض خود را به عدم حضور در لیست ابراز کردند. الیاس نادران و مصطفی میرسلیم و سیدرضا تقوی نیز ثبت‌نام نکردند. سیداحسان خاندوزی نیز بعد از شروع به کار دولت سیزدهم به عنوان وزیر اقتصاد از مجلس خداحافظی کرد. حذف روح‌الله ایزدخواه به عنوان نماینده‌ای که از جریان عدالتخواه در لیست سال ۱۳۹۸ حضور داشت هم دور از انتظار نیست.

نبود عزت‌الله اکبری تالارپشتی به عنوان نماینده نزدیک به غلامعلی حدادعادل در لیست شورای ائتلاف و جایگزینی امیرابراهیم رسولی چهره دیگر نزدیک به حدادعادل نیز نکته مهم و قابل ارزیابی است.

پیام‌های دو چهره حذفی مهم از پایداری و جریان قالیباف؛ توانگر و نوباوه فدای وحدت؟

حذف بیژن نوباوه که در ماه‌های اخیر درگیری‌های جدی با محمدباقر قالیباف داشت هم از دیگر نکات قابل بررسی در این لیست است. براساس شنیده‌های «اعتماد» قالیباف درباره نبود نوباوه در سهمیه جبهه پایداری در این لیست تاکید موکد داشته و جبهه پایداری نیز مشخصا این شرط را پذیرفته است. در مقابل نبود مجتبی توانگر شمایل رسانه‌ای سال‌های اخیر محمدباقر قالیباف در لیست هم می‌تواند نوعی خلع سلاح دو طرف و ساخت ویترینی برای عبور از تنش‌های ماه‌های اخیر قالیباف و جبهه پایداری باشد. فراموش نکنیم که مجتبی توانگر در ماه‌های اخیر در نامه‌هایی به مرتضی آقاتهرانی و جوانان جبهه پایداری از عملکرد این تشکل و نمایندگان منسوب و نزدیک به آن در مجلس انتقاد و آنها را به کارشکنی در تصویب برخی طرح‌ها و لوایح و جریان‌سازی علیه قالیباف متهم کرد.

حذف توانگر از این جهت قابل توجه است که او به عنوان چهره‌ای نزدیک به قالیباف و به تعبیری زبان منفصل رییس فعلی مجلس شناخته می‌شود. در جدال‌های میان جبهه تندروی پایداری با طیف قالیباف، توانگر نقش بازیکن نوک حمله تیم قالیباف را بازی می‌کرد و در این نقش هم چندین گل برای این تیم به ثمر رسانده است.

ازجمله ایفای نقش توانگر، در دعوای این دو طیف بر سر دستور کار قرار گرفتن لایحه عفاف و حجاب بود. اواخر تعطیلات نوروز گذشته، مرتضی آقاتهرانی رییس شورای مرکزی جبهه پایداری قرار نگرفتن لایحه عفاف و حجاب در دستور کار جلسات علنی صحن برای رای‌گیری نهایی و ارسال به شورای نگهبان را به گردن قالیباف انداخت؛ درست در همان زمان کاظم صدیقی رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم سخنانی هم‌راستا با آقاتهرانی بیان کرد؛ این موضع‌گیری‌ها سبب شد تا ‌توانگر در نامه‌ای به صدیقی به تندی از او و آقاتهرانی انتقاد کند؛ نامه‌ای که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت و دور تازه‌ای از دعوای بین این دو طیف را آغاز کرد.

هرچند هر دو طیف مذکور یعنی جبهه پایداری و طیف قالیباف از لحاظ ایدئولوژی پیرامون موضوع عفاف و حجاب، تقریبا یکسان هستند اما بازی‌های سیاسی موجب شد تا این دو نحله از اصولگرایان،
بر سر این ماجرا درگیر شوند.

توانگر از جریانی «خطرناک پیش از انتخابات پیش‌رو» صحبت کرد و مدعی شد که آنها به دنبال «بازی رای حرام» هستند و نوشت: «اسم رمز شروع این عملیات نیز عبارت‌هایی از قبیل «دفاع از ارزش‌ها» «مواضع وسط لحافی»، «مواضع صورتی» و امثالهم است. موضوع چندان پیچیده نیست فقط کافی است به آن فکر کنیم. چه کسی از اینکه مردم در انتخابات شرکت کنند، بیشترین ضرر را می‌کند؟

توانگر در این نامه تند و تیز، خطاب به صدیقی نوشت که «اگر شما و دوستان‌تان در پی فتح کامل پارلمان هستید و از فرط بی‌کارنامه بودن مجبورید به ریسمان حجاب متوسل شوید، در حال بسط منکر و زدودن معروف هستید. دین خدا بازیچه و مطاع دنیوی چند ظاهرالصلاح فاسد العقیده نیست که هر روز مانند مارگیران آن ملعبه قدرت‌طلبی کنند.» «ظاهرالصلاح فاسد العقیده» خواندن چهره‌های نزدیک به پایداری حالا برای توانگر گران تمام شده است.

یارگیری امنا از محذوفین قالیباف و پایداری

نکته قابل توجه دیگر حضور اسامی حذف شده از لیست نهایی وحدت شانا و پایداری در لیست دیگری است؛ لیست امنا.

جمعیت امنا که از چند مجمع‌الجزایر ائتلاف کرده با «شریان» تشکیل شده است، فهرستی منتشر کرده که برخی چهره‌های حذف شده از لیست شورای ائتلاف و پایداری‌ها جدا در آن حضور دارند؛ چهره‌هایی مانند ایزدخواه، سمیه رفیعی، احمد نادری، نظام‌الدین موسوی، نوباوه و یزدی‌خواه. اینها چهره‌هایی هستند که یا قالیباف مخالف حضورشان در فهرست مشترک پایداری و شورای ائتلاف بوده یا پایداری. گذشته از این به نظر می‌رسد باتوجه به درگیری‌های اخیر چهره شاخص جریان شریان یعنی حمید رسایی در هفته‌های اخیر با قالیبافی‌ها، یارگیری امنا از نیروهایی که در لیست شانا-پایداری قرار نگرفته‌اند پیام سیاسی روشنی دارد و مرزبندی جدیدی در اردوگاه اصولگرایان را نشان می‌دهد.

چهره‌های تازه لیست وحدت؛ تغییر به سمت افول

در لیست انتخاباتی سال ۱۴۰۲ شانا و پایداری اسامی جدیدی نیز حضور دارند؛ محمدحسین بحرینی، میلاد میرزایی، مصطفی غفاری، مرتضی کامل نواب، سیدمجتبی صفایی، سعید احدیان، بابک نگاهداری، سعید آجرلو، محمدابراهیم رسولی، حسن خجسته، الهه عطایی، علیرضا سلیمی، اصغر پورمحمدی، زهرا قلنبر، حسین نجابت، فاطمه حائری شیرازی، مجتبی زارعی و محمود دهقانی، زهره طبیب‌زاده نوری.

سعید احدیان، بابک نگاهداری، سعید آجرلو، امیرابراهیم رسولی در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف دارای سمت‌های مدیریتی هستند و به عنوان سهم‌های قالیباف شناخته می‌شوند اگرچه ابراهیم رسولی سال‌ها رییس دفتر غلامعلی حدادعادل بود و قرابت و نزدیکی او باتوجه به حضورش در لیست سال ۱۴۰۲ مورد توجه منتقدان لیست نیز قرار گرفته است.

موضع‌گیری عجیب سایت منتسب به پایداری؛ لیست درهم نیست، جدا کنید و رای بدهید!

حواشی لیست وحدت قالیبافی‌ها و پایداری البته محدود به نمایندگان حذف شده یا سهمیه‌های هر کدام از دو جریان نیست. مطلب عجیب سایت منتسب به جبهه پایداری درباره این لیست از جانب برخی به عنوان «دبه کردن جبهه پایداری برای وحدت» یا «نارو زدن جبهه پایداری به وحدت با شورای ائتلاف» تلقی شد.

با وجود نهایی شدن ائتلاف شانا و پایداری در انتخابات ۱۴۰۲ و انتشار لیست مشترک، سایت رجانیوز روز گذشته در مطلبی انتقادی نوشت: «با فرارسیدن زمان انتخابات علی‌الخصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی، ارایه فهرست اسامی از سوی حزب‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی برجسته می‌شود. این درحالی است که بسیاری از مردم اعتقادی به لیستی رای دادن نداشته و این اقدام را در بحث سیاست قبول ندارند. با این حال اما طی زمان تبلیغات کاندیداهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، حواشی زیادی گریبانگیر ارایه این نوع لیست‌ها شده است.»

نکته عجیب‌تر این مطلب تاکید بر عدم لزوم رای دادن به همه افراد لیست است: «با وجود آنکه درباره افراد ناشناخته می‌توان به شهادت و تایید سایر افراد و گروه‌ها اطمینان کرد، اما از این دو اظهارنظر به روشنی می‌توان دریافت که اگر شخصی حجت شرعی بر «رای ندادن» به افرادی داشته باشد، حتی اگر تمام گروه‌های مورد اعتماد اقدام به تایید او کنند، رای به چنین شخصی مجاز نیست.»

وحدت شکننده تا دم در ورودی پارلمان

از رخدادهای دو روز گذشته درباره لیست وحدت بین پایداری‌ها و شانا چند پیام به صورت روشن شنیده می‌شود؛ نخست اینکه مشخص نیست اصرار شورای ائتلاف برای حفظ ترکیب نمایندگان تهران در این دور از انتخابات در ماه‌های اخیر به چه دلیلی بوده است، چراکه درنهایت حدود ۳۳درصد لیست وحدت شورای ائتلاف و پایداری در انتخابات سال ۱۳۹۸ و ۱۴۰۲ مشترک است و از اساس تغییر سهم‌ها و ترکیب‌های جدی رخ داده است. این درحالی است که از اساس همین اختلاف‌نظر و تاکید و اصرار شورای ائتلاف در ماه‌های اخیر برای حفظ ترکیب نمایندگان تهران یکی از محورهای اختلاف شورای ائتلاف و شورای وحدت بود، چراکه شورای وحدت نقدهای جدی به عملکرد نمایندگان فعلی تهران داشتند.

نکته دوم وحدت شکننده بین پایداری‌ها و قالیباف است؛ هیچ کدام از چهره‌های شاخص دو طرف به سرلیستی دیگری رضایت نداده‌اند و لیست از جانب جبهه پایداری با دو سرلیست و از جانب قالیبافی‌ها و شورای ائتلاف در سکوت درباره سرلیستی منتشر شده و واکنشی به تاکید جبهه پایداری به دو سرلیستی نیز نداشته‌اند.

باتوجه به عملکرد مجلس یازدهم و افزایش جریان‌های منتقد مدیریت محمدباقر قالیباف بر مجلس یازدهم و کلیت نمایندگان تهران در این دوره از مجلس به نظر می‌رسد احتمال رای‌آوری ۳۰-هیچ این لیست در بین اصولگرایان بسیار از دور قبل کمتر باشد به این معنی که باتوجه به حواشی لیست وحدت، موضع‌گیری‌های دوپهلوی جبهه پایداری و البته حضور فعال چهره‌های منتقد قالیباف در لیست امنا و فعالیت جدی رائفی‌پور و سعید محمد و تاکید آنها بر ارایه لیستی مستقل منتخبین نهایی اصولگرایان احتمالا ترکیبی از این لیست‌ها باشند اگرچه سهم اصلی با لیست وحدت شانا و پایداری است اما ورود نمایندگان منتقد قالیباف و جریانش با بدنه رای اصولگرایی به مجلس بعدی دور از ذهن نیست.

موضوعی که ریاست قطعی و حتمی قالیباف بر مجلس بعدی را با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: