کد خبر: ۹۶۶۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
تعداد بازدید: ۱۳۱
ترکیب فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳ در حالی رونمایی شد که شاهد حضور چند فیلم قهرمان‌محور در این ترکیب هستیم؛ فیلم‌هایی که از زندگی قهرمانان واقعی وام گرفته شده‌اند.

فیلم‌های قهرمان‌محور چقدر در نوروز موفق هستند/فیلمی با سه قهرمان-به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین هر چند از دهه‌های قبل هم همواره فصل اکران نوروز، جایگاهی ویژه در فرآیند سالانه اکران سینماها داشت اما تأثیری که گیشه اکران نوروز بر خروج سینمای ایران از بحران کرونا طی چند سال اخیر داشته، این بازه طلایی را بیش از گذشته حائز اهمیت کرده است. نمونه متأخر آن هم همین فیلم «فسیل» است که در اکران نوروزی سال گذشته چنان خوش درخشید که چرخه اقتصادی سینمای ایران را در سال ۱۴۰۲ را به‌طور کامل متحول کرد.

حالا و از سوی سازمان سینمایی هفت فیلم برای اکران نوروز ۱۴۰۳ معرفی شده است که ۲ ویژگی مهم دارند. اول اینکه همه این هفت فیلم، برخلاف سال‌های گذشته از میان فیلم‌های رونمایی شده در جشنواره‌های رسمی سینمایی و به‌طور مشخص جشنواره فجر انتخاب شده‌اند و دیگر اینکه فیلم‌های قهرمان‌محور حضور شاخصی در آن دارند.

سال پیش و در همین ایام بود که ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۲ به این صورت اعلام شد؛ چهار فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، «فسیل» به کارگردانی کریم امینی، «عروس خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی و «ملاقات با جادوگر» به کارگردانی جمشید ابراهیمیان که البته بعد از واکنش به تعداد بالای فیلم‌های کمدی، «ملاقات با جادوگر» جای خود را به فیلم «بچه‌های طوفان» داد. در این ترکیب پرچم سینمای قهرمان‌محور را تنها فیلم «غریب» بالا نگه داشت که روایتی از شهید محمد بروجردی را به تصویر درآورده بود.

به روایت مهر- یک سال پیش‌تر و در آستانه نوروز ۱۴۰۱ فیلم‌های «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «سگ‌بند» به کارگردانی مهران احمدی، «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی، هفت فیلمی بودند که ترکیب قطعی اکران نوروز را تشکیل دادند. در این ترکیب ۲ فیلم «روز صفر» ‌ و «موقعیت مهدی» ‌ پرچم‌دار سینمای قهرمان‌محور بودند که اتفاقاً فیلم هادی حجازی‌فر توانست عنوان اولین فیلم میلیاردی نوروز آن سال را هم از آن خود کند.

در نوروز ۱۴۰۰ و در حالی که هنوز کابوس کرونا دست از سر سینمای ایران برنداشته بود، پنج فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی، «تکخال» ساخته مجید مافی، «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» ساخته شهرام شاه‌حسینی و «لاله» ساخته اسدالله نیک‌نژاد راهی پرده سینماها شدند که در این ترکیب تنها فیلم «لاله» بود که از منظر پرداختن به یک چهره ملی در حوزه ورزش، به سینمای قهرمان‌محور نزدیک شده بود.

حالا اما در چهارمین اکران نوروزی دهه ۱۴۰۰ شاهد این ترکیب برای اکران سینماها هستیم؛ «تمساح خونی»، «بی‌بدن»، «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا در جستجوی قهرمان». هفت فیلمی که در هفته‌های پیش رو به عنوان فیلم‌های اکران نوروز روانه پرده سینماها می‌شوند.

قهرمانانی که ریشه در آسمان دارند

در ترکیب هفت فیلم اکران نوروز ۱۴۰۳ سه فیلم «آسمان غرب»، «پرویزخان» و «آپاراتچی» را می‌توان فیلم‌های اقتباس شده از زندگی قهرمانانی واقعی دانست که حالا روایتی سینمایی پیدا کرده‌اند. در این ترکیب اما فیلم تازه محمد عسگری ویژگی شاخصی دارد و آن هم بازنمایی تصویر سه شهید شاخص دفاع مقدس است.

فیلم «آسمان غرب» که رونمایی آن در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر به شکار سه سیمرغ بلورین انجامید، فیلمی مرتبط با روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی است که قهرمان اصلی آن شهید علی‌اکبر شیرودی با نقش‌آفرینی میلاد کی‌مرام است. در خطوط فرعی داستان این فیلم اما شاهد حضور شهید حسین ادبیان با نقش‌آفرینی امیرحسین آرمان و شهید حسین همدانی با نقش‌آفرینی آرمین رحیمیان هم هستیم. از این منظر فیلم «آسمان غرب» یکی از ویژه‌ترین فیلم‌های قهرمان محور در ترکیب فیلم‌های اکران نوروزی از ابتدای دهه ۱۴۰۰ تاکنون محسوب می‌شود.

نکته دیگر، چالش سه بازیگر جوان سینمای ایران در ایفای نقش شهدای شاخص در این فیلم است. میلاد کی‌مرام که پیش‌تر علاوه‌بر فیلم‌های اجتماعی، در فیلم «ملکه» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر هم خوش درخشیده بود، حالا در مهمترین فیلم کارنامه‌اش نقش شهید شیرودی را ایفا کرده است. امیرحسین آرمان هم که پیش‌تر با نقش‌های کوتاهش در فیلم‌هایی همچون «یه حبه قند» جایگاه خود را به عنوان بازیگری توانمند تثبیت کرده بود و در ویترین جشنواره همین امسال هم ایفای نقش اصلی فیلم «بهشت تبهکاران» را برعهده داشت، در «آسمان غرب» حضوری کوتاه و تأثیرگذار در نقش شهید حسین ادبیان از خود به یادگار گذاشته است. آرمین رحیمیان هم که بیشتر شهرت خود را بابت ایفای نقش عبدالمالک ریگی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» به دست آورده این‌بار با گریمی متفاوت، در نقش شهید حسین همدانی در فیلم «آسمان غرب» ایفای نقش کرده است.

به استناد تجربه ۲ نوروز گذشته و عملکرد خوب فیلم‌های قهرمان‌محوری همچون «موقعیت مهدی» و «غریب‌» که اتفاقاً هر ۲ مانند «آسمان غرب» در ژانر دفاع مقدس به تولید رسیده بودند، باید دید حالا فیلم تازه محمد عسگری چقدر برای موفقیت در اکران نوروز ۱۴۰۳ شانس دارد؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: