کد خبر: ۹۶۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
تعداد بازدید: ۸۵
دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه گفت، طالبان افغانستان شروط غیرقابل قبولی را برای شرکت در نشستی به همت این نهاد درباره کشور افغانستان تعیین کرد. نشست دوحه در غیاب طالبان برگزار شد.

گوترش از طالبان گلایه کردبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در پایان نشست دو روزه در قطر گفت خواسته‌های طالبان شامل حذف اعضای جامعه مدنی افغانستان از مذاکرات در دوحه قطر و برخورداری از رفتاری می‌شد که به‌منزله به رسمیت شناختن رسمی طالبان به‌عنوان حاکمان قانونی این کشور است.

طالبان در سال ۲۰۲۱، هم‌زمان با عقب‌نشینی نیروهای ایالات متحده و ناتو پس از دو دهه جنگ، قدرت را به دست گرفت. هیچ کشوری آنها را به عنوان دولت افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد و سازمان ملل متحد گفته است در حالی که ممنوعیت تحصیل و اشتغال زنان همچنان پای بر جاست، به رسمیت شناختن آنها تقریبا غیرممکن است.

نشست دو روزه در دوحه، کشورهای عضو و فرستادگان ویژه را گردهم آورد، اما طالبان به دلیل برآورده نشدن خواسته‌هایش در آن شرکت نکرد.

گوترش دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «من نامه‌ای از طالبان دریافت کردم که در آن مجموعه‌ای از شروط برای حضور در این نشست ذکر شده بود که قابل قبول نبود. این شرایط ما را از حق صحبت با دیگر نمایندگان جامعه افغانستان محروم می‌کرد و خواستار دریافت رفتاری می‌شد که تا حد زیادی شبیه به رسمیت شناختن باشد.»

گرچه گوترش این مساله را که غیبت طالبان به روند گفت‌وگوها آسیب رسانده باشد، رد کرد اما گفت بحث در مورد نتایج نشست با آنها می‌توانست مفید باشد. دبیرکل سازمان ملل گفت: «امروز این اتفاق نیفتاد. در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد. من فکر می‌کنم ما راه‌حلی برای مشارکت طالبان پیدا خواهیم کرد.»

مقامات طالبان فعلا در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

بزرگ‌ترین کانون اختلاف میان جامعه جهانی و طالبان، ممنوعیت‌های اعمال شده بر زنان و دختران است. طالبان اصرار دارد که این ممنوعیت‌ها یک موضوع داخلی است و انتقاد را به عنوان مداخله خارجی رد می‌کند، اما گوترش گفت که شرکت‌کنندگان در نشست موافقت کردند که لغو محدودیت‌ها ضروری است.

مساله دیگر، تعیین یک فرستاده ویژه سازمان ملل است که طالبان با آن مخالفت می‌کند.

آنتونیو گوترش گفت باید با طالبان «رایزنی‌های شفافی» صورت گیرد تا آنها بدانند نقش این نماینده چه خواهد بود و اینکه چه کسی ممکن است این نقش را بر عهده بگیرد تا از نقطه‌نظر آنها «جذاب» شود. او گفت به نفع طالبان است که بخشی از این رایزنی‌ها باشد.

این کنفرانس در دوحه، دومین گفتمان بین‌المللی به ریاست سازمان ملل درباره افغانستان از زمان در دست گرفتن قدرت در این کشور توسط طالبان در اوت ۲۰۲۱ و پس از ۲۰ سال جنگ با آمریکا و متحدان آن به شمار می‌رود. در حالی که طالبان برای شرکت در اولین کنفرانس دعوت نشده بود، سازمان ملل به دنبال حضور این گروه حاکم بر افغانستان در نشست دوم بود که موفق نشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: