کد خبر: ۹۶۶۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
تعداد بازدید: ۱۲۹
نماینده تهران گفت: در کنار ضرورت استناد به واقعیت کشور و گام برداشتن در مسیر رفع کاستی‌ها و موانع، استفاده از ظرفیت سرمایه اجتماعی برای حل مشکلات کشور، ضرورتی غیرقابل اغماض است.
موازی کاری و رویا پردازی مدیران مشکلات کشور را دو چندان کرده استبه گزارش خبرداغ به نقل از رویداد۲۴ محسن پیرهادی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: موازی کاری‌ها، ضعف و رویا پردازی وعدم واقع گرایی جمعی از مدیران، مشکلات کشور را دو چندان کرده و سبب ایجاد انباشتی از مسائل و کوچک و بزرگ شده که حل آن‌ها نیازمند مشارکت اجتماعی است.
 

نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که چرا ایران برغم ظرفیت و پتاسیل‌های موجود از نظر توسعه و پیشرفت در حوزه اقتصادی و اجتماعی فاصله قابل توجهی با رقبای منطقه‌ای خود دارد؟ گفت: این موضوع تک علتی نیست و ابعاد و علل درونی و بیرونی متعددی دارد، تحریم‌ها به عنوان علت بیرونی، ضعف و ناکارآمدی مدیریتی در ادوار گذشته به عنوان عامل درونی، در شکل گیری این شرایط نقش دارند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: مضاف بر موانع تحمیلی و ضعف‌های مدیریتی، مانع دیگری هم در پیشبرد و حل به موقع مسائل کشور وجود دارد که به عدم واقع گرایی، رویا پردازی و عدم در نظر گرفتن شرایط حقیقی و موقعیتی واقعی کشور برای چاره جویی و اولویت بندی مسائل در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باز می‌گردد، مجموع این سه عامل یعنی تحریم‌ها، ضعف و عدم واقع گرایی مدیریتی منجر به ایجاد انباشتی از مشکلات شده است که حل آن نیازمند مشارکت و میدان دادن به مردم است.

حل مسائل کشور نیازمند توجه به سرمایه اجتماعی است

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: در کنار ضرورت استناد به واقعیت کشور و گام برداشتن در مسیر رفع کاستی‌ها و موانع، استفاده از ظرفیت سرمایه اجتماعی برای حل این موضوعات ضرورتی غیرقابل اغماض است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه برغم وجود این ضرورت و اثبات آن در روند توسعه کشور‌های پیشرو دنیا، ما همچنان در سیاستگذاری‌ها و اقدامات اجرایی مان به اصل سرمایه اجتماعی و ظرفیت آن کم توجهی می‌کنیم.

مسئله آب با مشارکت مردم سریع‌تر حل می‌شود

پیرهادی افزود: حل مسائل کشور بدون در نظر گرفتن سرمایه اجتماعی و جلب مشارکت مردم ممکن نیست، آنچه نیاز امروز کشور است مشارکت مردم در همه امور و میدان دادن به آن‌ها برای سرعت بخشیدن به مسیر توسعه و پیشرفت کشور است.

او ادامه داد: مثلا برای حل مسائلی، چون کم آبی، آلودگی هوا، ترافیک، جنگ نرم و... این امکان وجود دارد که با دخالت دادن سرمایه اجتماعی و با جلب مشارکت مردم مسائل حل شود یا به مرحله بحرانی نرسند، چنان که در بحث مدیریت آب و مهار کم آبی حل این مسئله با مشارکت مردم حتما سریعتر و راحت‌تر انجام می‌شود، اما تاکنون در برنامه ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها مورد توجه قرار نگرفته است چرا که عموما نگاه ما برای حل مسائل به سمت روش‌های غیرمشارکتی و غیرمرتبط با سرمایه اجتماعی است.

ناهماهنگی و موازی کاری محصول بی توجهی به مشارکت اجتماعی است

پیرهادی گفت: در اغلب اولویت بندی‌های ما مسائل و موضوعات اقتصادی دیده و شنیده شده اند و نقش بسیار پررنگی دارند این در حالی است که بدون توجه به ظرفیت اجتماعی پیشبرد مباحث و اولویت‌های دیگر شدنی نیست.

او تاکید کرد که بروز ناهماهنگی و موازی کاری در مسیر تحقق مسائل وموضوعات کشور محصول نادیده گرفتن مشارکت اجتماعی است، در حالی که هر جا به سرمایه اجتماعی و مشارکت مردمی توجه بیشتری شده بازدهی عملکرد و اهداف و سیاستگذاری‌ها بیشتر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: