کد خبر: ۹۶۵۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
تعداد بازدید: ۱۶۵
زنبورها در شکل گرفتن رنگ گل‌هایی که امروز در جهان می‌بینیم نقشی مهم داشته‌اند.

زنبورها جهان را رنگ‌آمیزی کرده‌اند، اما چگونه؟به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، این تحقیق اقدام به شبیه سازی منظره اولین گیاهان گل دهنده مربوط به چندین میلیون سال پیش کرده است تا از این طریق دیده شدن آنها برای گرده‌افشان‌هایی مانند زنبورها و پرندگان را آزمایش کند.

بر اساس گزارش ایرنا، «آلن دورین» از دانشکده فناوری اطلاعات و مولف اصلی این گزارش تحقیقی می‌گوید حشراتی مانند زنبورها مدت ها قبل از ظهور اولین گل‌ها درک بینایی را ایجاد کرده بودند تا بتوانند پرواز کنند و خود را با موقعیت سنگ‌ها، برگ ها، چوب‌ها و پوست درختان تطبیق دهند.

دورین افزود: نتایج ما ثابت کرد که اولین گل‌ها رنگ‌های خیره‌کننده‌تری ایجاد کردند تا بتوانند خود را از پس زمینه‌های کسل‌کننده‌تر متمایز کنند و گرده‌افشان‌های دوران باستان را جذب کنند.

این محققان به منظور آزمایش اینکه آیا زنبورها محیط کنونی خود را همانطور می‌بینند که نیاکان آنها محیط خودشان را می‌دیدند، درک رنگ زنبورها را با محیط‌های شبیه‌سازی شده پیشاتاریخی آزمایش کردند.

زنبورها جهان را رنگ‌آمیزی کرده‌اند، اما چگونه؟

دورین در این خصوص توضیح داد: با توجه به اینکه استرالیا از لحاظ زمین شناسی یک قاره باستانی است، ما برای شبیه‌سازی مناظر زمان ظهور اولین گل ها در دوره مزوزوییک (Mesozoic) بین ۲۵۲ تا ۶۶ میلیون سال پیش، از اندازه‌گیری‌های طیف رنگ از بوته‌زارهای استرالیا استفاده کردیم.

«آدریان دایر» از دیگر مولفان این تحقیق خاطرنشان کرد، این اولین باری است که یک پیوند مشخص و واضح نشان می دهد که چطور درک بینایی گرده‌افشان‌های باستانی و زنبورهای امروزی، راهنمایی برای تکامل رنگ گل ها بوده است.

وی افزود: اکنون متوجه می‌شویم که زنبورها مانند نیاکان آنها دریافت‌کنندگان رنگ فرابنفش، آبی و سبز دارند که توضیح می دهد چرا برخی گل های امروزی اغلب رنگ های متداولی مانند زرد را در گلبرگ های خود ایجاد کرده‌اند و این پاسخی به آن چیزی بوده است که می‌توانسته به آسانی توسط زنبورها دیده شود. یافته‌های این تحقیق به درک این مساله کمک خواهد کرد که گونه‌های گیاهی چگونه در دوران‌ معاصر گرده‌افشانی می‌کنند و در نتیجه از این طریق می توان به پیشبرد مطالعه کشاورزی هوشمند یاری رساند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: