کد خبر: ۹۶۵۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
تعداد بازدید: ۱۱۱
یک رسانه آمریکایی در گزارشی درباره احتمال خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق خاطرنشان کرد: این، یک پیروزی بزرگ برای ایران تلقی خواهد شد که در ماه‌های گذشته تلاش‌های خود را روی این هدف متمرکز کرده است اما رئیس‌جمهور بایدن نمی‌خواهد با عقب‌نشینی از منطقه به سرنوشت جیمی کارتر دچار شود.

نشنال اینترست: خروج آمریکا از عراق یک پیروزی برای ایران استبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، پایگاه خبری - تحلیلی نشنال اینترست در گزارش خود با اشاره به حمله هفته گذشته به پایگاه نظامی آمریکا در اردن که سه کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت، آن را واکنش جبهه مقاومت در منطقه خاورمیانه به حمایت بدون قید و شرط آمریکا از ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه توصیف کرد و نوشت: موافقت با حضور نظامی آمریکا در منطقه به پایین‌ترین حد خود رسیده است، چراکه واشنگتن همچنان به حمایت نظامی از اسرائیل ادامه می‌دهد و این، خشم گسترده‌ای را در جهان برانگیخته است.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق خواستار خروج سریع و منظم نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا از این کشور شده است. به گفته سودانی، حضور ۲۵۰۰ سرباز باقی مانده بیش از آنکه ارزشمند باشد، دردسرساز است. او ادامه استقرار آنها در عراق را به دلیل حمایت آمریکا از محاصره نظامی غزه توسط اسرائیل بی‌ثبات‌کننده توصیف کرد. این، حق قانونی دولت عراق است که از هر نیروی خارجی بخواهد که خاک کشور را ترک کند. با این حال، رئیس جمهور عراق ضرب الاجل تعیین نکرده است و مشخص نیست که آیا و چه زمانی چنین کاری خواهد کرد.

ایسنا به نقل از نشنال اینترست ادامه داد: اینکه واشنگتن بخواهد در این شرایط، پس از اینکه نیروهایش زیر آتش قرار گرفته‌ و به ویژه به دلیل جنگ در غزه متحمل تلفات شده‌اند، عقب نشینی کند قابل تصور نیست. سران تهران می‌توانند از عقب نشینی آمریکا برای به دست آوردن چهره قوی‌تری در برابر حامیانش استفاده کنند. زیرا در هر صورت هدف بلندمدت ایران، بیرون راندن آمریکا از منطقه است.

این رسانه آمریکایی با اشاره به سطح محبوبیت بسیار پایین جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در میان مردم این کشور نوشت: بعید است که رئیس جمهور بایدن بخواهد نیروهایش را دست کم تا ماه نوامبر از عراق خارج کند، چراکه او در تلاش است برای بالا بردن محبوبیت خود تا زمان برگزاری انتخابات دست به هر کاری بزند. همچنین اگر بایدن حرکاتی انجام دهد که به عقب‌نشینی در قبال ایران تعبیر شود، ممکن است به همان سرنوشتی دچار شود که جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا در نوامبر ۱۹۷۹ با حمله دانشجویان ایرانی به سفارت واشنگتن در تهران مواجه شد.

کارتر انتخابات ریاست جمهوری سال بعد را به رونالد ریگان، رقیب جمهوری‌خواه خود که به‌عنوان تصویر متضادی از قدرت و اراده در مسیر مبارزات انتخاباتی ظاهر شد، واگذار کرد. رقیب سیاسی بایدن تقریباً به‌طور قطع دونالد ترامپ خواهد بود که به همین ترتیب رئیس‌جمهور بایدن را به عنوان نامزد ضعیف‌تر معرفی می‌کند.

جاشوا لندیس، محقق و استاد خاورمیانه از دانشگاه اوکلاهاما در این باره گفت: خروج آمریکا از عراق می‌تواند یک پیروزی بزرگ‌ برای ایران به ارمغان بیاورد. جمهوری اسلامی ایران از زمان شروع جنگ غزه تمام تلاش خود را روی بیرون راندن ایالات متحده از عراق متمرکز کرد. حملات گروه‌های مورد حمایت ایران به پایگاه‌های ایالات متحده (در منطقه)، واشنگتن را وادار به ترور شخصیت‌های برجسته عراقی کرده است.

کشته شدن مشتاق طالب الساعدی، یکی از فرماندهان ارشد تیپ دوازدهم نیروهای حشد الشعبی در حمله آمریکا در چهارم ژانویه برای نخست وزیر سودانی چاره‌ای جز درخواست از واشنگتن برای بستن چمدان‌ها و تخلیه خاک عراق باقی نگذاشت.

نشنال اینترست افزود: دولت آمریکا همچنین در تلاش برای پاسخ به حملات علیه مواضعش در منطقه با همراهی انگلیس تحریم‌هایی را ‌علیه چند شخص ایرانی و یکی از نهادهای سپاه پاسداران ایران وضع کرد. اما آیا تحریم‌های بیشتر رفتار ایران را محدود یا از آن جلوگیری می‌کند؟ چنین چیزی محتمل نیست. تحریم‌ها فقط به عنوان ابزاری برای آزار و اذیت عمل خواهند کرد تا اینکه بر پیامدهای عملی تأثیر بگذارند.

ملموس‌ترین نتایج، از تصمیم رئیس جمهور بایدن برای حفظ، عقب‌نشینی یا کم کردن تعداد نیروهای آمریکایی از عراق یا هر نقطه دیگری در خاورمیانه حاصل خواهد شد. تهران نیز تماشا می‌کند تا ببیند که آیا زمان به نفعش است یا خیر.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: