کد خبر: ۹۶۴۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶
تعداد بازدید: ۱۲۰
گروهی از دانشمندان از برترین موسسه تحقیقاتی فناوری نظامی چین اعلام کرده‌اند که در حال توسعه یک فناوری دفاعی جدید شبیه به سپر انرژی تصویرسازی شده در داستان‌های علمی تخیلی هستند.

سپر اسرارآمیز پهپادها و موشک‌های چینیبه گزرش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، غزال زیاری: پوشش نامرئی حفاظتی متشکل از یون‌های باردار الکتریکی، آمادگی محافظت از پهپادها، موشکها و سایر تسلیحات چین را در برابر حملات پرقدرت مایکروویو دارا هستند و این دقیقا مثل فناوری‌های رویایی است که در دنیای سینما و در فیلم‌هایی مثل «پیشتازان فضا» یا «جنگ ستارگان» به تصویر کشیده می‌شد.

نحوه عملکرد سپر انرژی

زمانی که تشعشعات مهاجم آغاز می‌شود، سپری انرژی در یک لحظه کوتاه وارد عمل شده و مقاومت آن در برابر هر حمله، تشدید می‌گردد. فناوری مدرن در برابر امواج مایکروویو پرقدرت آسیب‌پذیر است و حتی تراشه‌های نظامی تقویت شده با مدارهای ویژه هم ممکن است در برابر حملات مایکروویو مقاومت کنند.

اما این امواج قوی، جریان‌های الکتریکی درون تراشه را ویران کرده و دمای داخلی آنها را افزایش می‌دهند.

تیم تحقیقاتی به رهبری چن زونگ شنگ، محقق وابسته در آزمایشگاه کلیدی دولتی فناوری لیزر توان پالسی در دانشگاه ملی فناوری دفاع، گفته که سپر پلاسمایی دمای پائین آنها می‌تواند از مدارهای حساس در برابر بمباران‌های تسلیحات الکترومغناطیسی تا ۱۷۰ کیلووات و تنها تا فاصله ۳ متری محافظت کند و آزمایش‌های آزمایشگاهی، امکان‌سنجی این فناوری غیرعادی را به نمایش گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

چن و همکارانش در مقاله‌ای که در ژورنال دانشگاه ملی تکنولوژی دفاعی چاپ شد در این باره نوشتند:« ما در حال توسعه دستگاه‌های کوچکی هستیم تا این فناوری را ایجاد نمائیم.»

آغاز بررسی‌ها تحت فشار آمریکا

تیم چن اعلام کرده که این تحقیق تحت فشارهای ایالات متحده آمریکا انجام شده است. آنها در این رابطه گفتند:« آمریکا قبلا تجهیزاتی مثل سامانه بازدارنده فعال، سیستم عقاب هوشیار، موشک کروز AGM-۸۶ حامل کلاهک مایکروویو پرقدرت و سلاح‌های پرقدرت مایکروویو را برای محاصره حریم هوایی به کار گرفته است. ارتش آمریکا در حال دو برابر کردن سرمایه‌گذاری‌هایش در این حوزه است.»

در ادامه می‌خوانیم: « در صورتی که سیستم اطلاعات الکترونیکی ارتش آزادی‌بخش خلق چین نابود شود، حتی قوی‌ترین سلاح‌ها و تجهیزات کور شده و یا به شکل انبوهی از آهن‌های ضایعاتی خواهند بود و بدین‌ترتیب ماهیت جنگ آینده تغییر خواهد کرد.»

طبق اطلاعات عمومی، ارتش چین در عین حال، مشغول توسعه تسلیحات مایکروویو فوق‌العاده پرقدرت (که برخی از آنها قدرتی نزدیک یا بیش از یک گیگاوات دارند) است تا از آن برای حمله به اهداف دوربرد مثل پهپادهای در ارتفاع بالا یا حتی ماهواره‌های مدار پائین مثل استارلینک اسپیس ایکس بهره ببرند.

در گذشته حفاظت از وسایل الکترونیکی عمدتا بر مدارها متمرکز بود. با این حال و با افزایش قدرت مهاجمان احتمالی، دانشمندان، روش‌های حفاظتی دیگری از جمله لایه‌های حفاظتی فوق‌سطحی را پیشنهاد کردند که قادرند تا ساختار فیزیکی آنها را برای تنظیم امواج الکترومغناطیسی ورودی تغییر دهند. اما در حال حاضر این محافظ با حالت جامد، برای رسیدگی همزمان به مسائل گرمایش و تداخلات الکترونیکی می‌کوشد.

طراحی سپر انرژی برپایه پلاسما

سپر انرژی برپایه پلاسما، یک رویکرد جدید رادیکال است که اصول تای‌چی را به ذهن یادآوری کرده و به جای مقابله مستقیم با حملات الکترومغناطیسی مخرب، انرژی مهاجم را به نیروی دفاعی تبدیل می‌کند.

تیم چن در ابتدا با محاسبات ریاضی ثابت کردند که استراتژی آنها قوانین پایه‌ای فیزیک را نقض نمی‌کند و بعد از انرژی الکتریکی بسیار کمی برای تولید لایه باثباتی از پلاسما بهره بردند.

بنابر مقاله منتشر شده، زمانی که موج‌های الکترومغناطیسی مهاجم با این ذرات باردار تماس پیدا می‌کنند، ذرات بلافاصله انرژی الکترومغناطیس موج‌ها را جذب کرده و به حالت بسیار فعال در می‌آیند.

درصورتی که دشمن در این زمان به حمله ادامه داده یا قدرتش را افزایش دهد، پلاسما به شکل ناگهانی چگالی‌اش در فضا را افزایش می‌دهد و بیشتر انرژی اتفاقی را مثل یک آئینه منعکس می‌کند. این در حالی است که موج‌هایی که وارد پلاسما می‌شوند هم توسط ذره‌های باردار شبیه به بهمن غرق می‌شوند.

چن و دستیارانش بعد از جمع‌بندی داده‌های آزمایش گفتند:« هرچه پلاسما غلیظ‌تر باشد، اثر محافظتی بهتری خواهد داشت. زمانی که مایکروویو با قدرت بالا، فروکش می‌کند، پلاسما به دلیل عدم وجود انرژی خارجی که آن را حفظ می‌کند، با سرعت به حالت اولیه‌اش باز می‌گردد.»

الزامات ارتش چین برای این سپر انرژی در کنار توانایی‌های حفاظتی قدرتمندی که شامل عدم تداخل با عبور امواج الکترومغناطیسی کم توان است قرار می‌گیرد. چرا که پهپادها و موشک‌های حفاظت شده نیز باید قادر به ارسال یا دریافت سیگنال باشند.

برای مهار تلاش‌های دشمن برای نفوذ به پلاسما با تغییر فرکانس مایکروویو، فرکانس پاسخ موثر سپر انرژی باید تا حد امکان گسترده باشد. چالش اصلی دیگر این است که خود دستگاه مولد انرژی باید در برابر حملات مایکروویو با قدرت بالا مقاومت کرده و در عین حال اندازه، جرم و مصرف انرژی خود را در پائین‌ترین سطح ممکن نگه دارد. طبق گفته چن و همکارانش، آنها برروی این مسائل بیشتر کار خواهند کرد.

منبع: scmp

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: