کد خبر: ۹۶۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
تعداد بازدید: ۸۸
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نسبت به روش‌های جدید مجرمان سایبری هشدار داد و از افزایش پرونده‌های هک و دسترسی غیرمجاز به شبکه‌های اجتماعی شهروندان خبر داد.

افزایش دسترسی غیرمجاز به شبکه‌های اجتماعی شهروندان/ هشدارهای پلیس برای مقابله با هکرهابه گزارش خبرداغ ، سرهنگ داوود معظمی گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش پرونده‌های هک و دسترسی غیرمجاز به حساب‌های کاربری مردم در شبکه‌های اجتماعی گفت: در روزهای گذشته تعداد پرونده‌های تشکیلی در زمینه هک و دسترسی غیرمجاز در پایتخت افزایش داشته و در این مدت کاربران بسیاری قربانی این دسته از مجرمان سایبری شده‌اند. در همین راستا نیز چندین تیم ویژه و تخصصی در پلیس فتا رسیدگی به این موارد را در دستورکار خود قرار داده‌اند. با این وجود لازم است که کاربران فضای مجازی ایمنی حساب‌های کاربری خود را افزایش داده و با آگاهی از برخی از روش‌های این افراد ضریب موفقیت این افراد را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه مجرمان سایبری و هکرها ترفندهای مختلفی برای انجام اقدامات مجرمانه خود دارند، گفت: اما واقعیت این است که در اکثر این مواقع این اقدام خود کاربر بوده که موجب وقوع جرم شده است. به عنوان مثال هکرها با استفاده از لینک‌ها یا فایل‌های آلوده که از سوی کاربر بازگشایی شود، اقدامات خود را پیش‌ می‌برند. 

مراقب لینک‌های آلوده باشید

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه یکی از مرسوم‌ترین روش‌های هک نیز ارسال لینک‌های آلوده و ترغیب افراد به کلیک کردن بر روی آن است، گفت: این اقدام معمولا منجر به نصب بدافزار بدون اطلاع کاربران در گوشی تلفن همراه یا سیستم رایانه آنان شده و در نهایت منجر به دسترسی غیرمجاز به شبکه‌های اجتماعی قربانیان می‌شود.

افزایش دسترسی غیرمجاز به شبکه‌های اجتماعی شهروندان/ هشدارهای پلیس برای مقابله با هکرهاسرهنگ معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران

معظمی گودرزی با بیان اینکه برای چنین اقدامی در قانون، مجازات پیش‌بینی شده است، گفت: بر اساس ماده۱ قانون جرائم رایانه‌ای ادامه داد: «هرکس به طور غیرمجاز به داده‎‌ها یا سامانه‌های رایانه‌‎ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از ۲۰ میلیون  ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

نسخه بدون فیلتر اینستاگرام و تلگرام و ... طعمه کلاهبرداری است

وی ادامه داد:‌ یکی دیگر از روش‌های مجرمان سایبری، ارسال فایل نرم‌افزارهای معروف در شبکه‌های اجتماعی است، این افراد با انتشار فایل‌های آلوده و تحت عناوینی نظیر نسخه جدید تلگرام، اینستاگرام بدون فیلتر و ... در حقیقیت کاربران را تشویق به نصب بدافزار می‌کنند. شهروندان به هیچ عنوان نباید از منابع غیر رسمی اقدام به دانلود و نصب نرم افزار کنند و نصب برنامه‌های مورد نیاز خود را صرفا از طریق منابع معتبر انجام دهند چرا که مجرمان سایبری با پوشش ها و عناوین مختلف در کمین هستند تا با ارسال بدافزار بر روی تلفن همراه اقدامات مجرمانه خود را آغاز کنند.

کدهای تایید را در اختیار دیگران قرار ندهید

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ یکی دیگر از روش‌های هک را ارسال پیامک تایید و تماس تلفنی اعلام کرد و گفت:‌در مواردی مشاهده شده که مجرمان سایبری قصد دسترسی به مثلا حساب تلگرام فردی دارند، این افراد وارد فضای تلگرام شده و مراحل ورود را طی می‌کنند. در ادامه و زمانی که به کد تایید نیاز است، با کاربر تماس گرفته و با معرفی خود به عناوین مختلف از کاربر می‌خواهند که عدد موجود در پیامک ارسال شده را برای آنان خوانده یا ارسال کند. در این موارد نیز مردم باید توجه داشته باشند که هیچ دستگاه و نهادی برای ورود به حساب کاربری افراد نزد خود، نیازمند تماس صوتی و دریافت پیامک نیست.

معظمی گودرزی با اشاره به لزوم فعالسازی تایید هویت دو مرحله ای برای شبکه های اجتماعی گفت:لازم است در هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را رعایت کرده و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری خود به دیگران خودداری شود. انتخاب کردن رمزهای ساده و قابل پیش‌بینی مانند ترتیب اعداد، تاریخ تولد، شماره موبایل و ... نیز می‌تواند فرصت را برای مجرمان سایبری فراهم کند.  همچنین توصیه می‌شود که کاربران در بازه‌های زمانی نسبتا کوتاه نسبت به تغییر عبور شبکه‌های اجتماعی و حساب‌های کاربری خود اقدام کنند.

از حساب کاربری‌تان خارج شوید

وی همچنین از کاربرانی که از کافی‌نت‌ها، سایت دانشگاه، سیستم‌های اشتراکی و ... برای ورود به شبکه‌های اجتماعی و تمامی حساب‌های کاربری خود استفاده می‌کنند، نیز خواست که حتما پس از اتمام کار از حساب خود خارج شده و دقت داشته باشند که اطلاعات ورود آنان شامل نام کاربری و رمز در سیستم ذخیره نشده باشد. همچنین فریب وای‌فای رایگان را نخورده و به هیچ عنوان در محیط‌های عمومی به آن متصل نشوند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ در پایان از شهروندان خواست که به پیام‌های ناشناس پاسخ ندهند و لینک‌های ارسالی از سوی آنان را به هیچ عنوان باز نکنند. همچنین در صورتی که با پیامک برای درخواست واریز وجه و ... از طرف دوستانشان مواجه شدند حتما قبل از واریز وجه با او تماس بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: