کد خبر: ۹۶۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
تعداد بازدید: ۸۷
مقدم فر با اشاره به اقدامات شهید سلیمانی برای بازگرداندن امنیت به کشور عراق، تصریح کرد: در عراق که مهد تمدن و سرزمین بین‌النهرین و سرزمین بابل است، تاثیر فرمانده شهید در برابر تروریست‌های تکفیری که هیچ اقلیتی را برنمی‌تابید کاملا روشن و هویدا است.

حفاظت سردار سلیمانی از جان اقلیت های مسیحی و یهودی به روایت مشاور فرمانده کل سپاه /ماجرای تشکیل گروه کتائب بابلیون چه بود؟به گزارش خبرداغ به نقل از تسنیم : مقدم فر با اشاره به اقدامات شهید سلیمانی برای بازگرداندن امنیت به کشور عراق، تصریح کرد: در عراق که  مهد تمدن و سرزمین بین‌النهرین و  سرزمین بابل است، تاثیر فرمانده شهید در برابر تروریست‌های تکفیری که هیچ اقلیتی را برنمی‌تابید کاملا روشن و هویدا است.

حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران در همایش بین المللی حاج قاسم از منظر بزرگان ادیان و مذاهب که شامگاه دیروز(دوشنبه) برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: ما برای موضوع مهمی گرد هم آمدیم و بناست که در قدرشناسی از یک ایثارگر و فداکار که جان خود را برای بشریت و همه ادیان الهی فدا کرد، صحبت کنیم؛ انسانی که به جز خدا کسی را نمی‌دید و انسانی که منطقه ما و بلکه تمام بشریت در تمام سرزمین‌ها مدیون خون او هستند.

وی با بیان اینکه منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، نه تنها خاستگاه انبیا و ادیان ابراهیمی بلکه خاستگاه تمدن‌های دیرپایی مانند «بابلی‌ها»، «آسوری‌ها»، «فینیقیه»، «آریایی‌ها» است که در این منطقه زیست کرده‌اند، گفت: بدین جهت امروزه با آمیزه‌ای از مذاهب، فِرَق و قومیت‌های مختلف در این منطقه مواجهیم و شهید سلیمانی، این فرزند راستین از تبار ابراهیم و برآمده از خاک این منطقه با همه وجود به این تنوع باور داشت و در راستای حفظ این میراث، در برابر ایدئولوژی‌های افراطی جنگید.

 

مشاور فرمانده کل سپاه تصریح کرد: اگر صهیونیست‌ها در سرزمین مقدس، در فلسطین تاریخی به آپارتاید نژادی و مذهبی روی آوردند؛ شهید سلیمانی بر مبارزه با آنها تأکید داشت؛ و به حمایت از همه مردم اعم از مسلمان، مسیحی و حتی یهودی واقعی– که قطعا مخالف رژیم آپارتاید صهیونیستی است – تأکید می‌کرد.

مقدم‌فر افزود: شهید سلیمانی در مصر حضور مستقیم نداشت، اما او رشد گرایشات افراطی سلفی را خطری می‌دانست که یکی از پیامدهای آن حمله به مراکز دینی قبطی‌ها (مانند کنیسه «مار جِرجِس» در استان اَسوان)، حمله به شیعیان (مانند شهادت «شیخ حسن الشحادة») و... بوده است.

وی با ذکر این نکته که اوج دفاع فرمانده شهید مقاومت از گروه‌های مذهبی مختلف را باید در عراق و سوریه دید، یادآور شد: عراق و سوریه جایی بود که گروه‌های تکفیری به اماکن اقلیت‌ها حمله کردند و فرمانده مقاومت پیشقراول دفاع از اقلیت‌ها بود. به طور مثال در سال ۲۰۱۳ زمانی که تکفیری‌ها «مَعلولا» را اشغال کردند، سردار شهید پیشگام آزادسازی این روستای تاریخی بود؛ روستایی که قدمت دیرهای آن به ۲۳۰۰ سال قبل می‌رسد و اهالی آن هنوز هم به زبان «آرامی – سریانی» (همان زبانی که حضرت مسیح به آن سخن می‌گفت) سخن می‌گویند.

مشاور فرمانده کل سپاه با یادآوری دوران تبدیل شرق سوریه به جولانگاه تروریست‌های داعش ادامه داد: در آن دوران «فرمانده شهید» نسبت به آرایش دفاعی قدرتمند در «السعن» تأکید داشت تا اولاً تکفیری‌های خون‌آشام به مناطقی که «اسماعیلیه‌ها» زندگی می‌کنند نزدیک نشوند و ثانیاً امنیت جاده خناصر اثریا (یگانه مسیر ارتباطی شمال و جنوب در آن زمان) آسیب نبیند.

مقدم فر گفت: سردار شهید، کسی است که بر بقای شیعیان در منطقه «السِجنة» و «المِنَشیة» در سال ۲۰۱۷ تأکید داشت تا عملیات «الموت و لا المذلة» گروه‌های تروریستی در این منطقه شکست خورده و تنها یک سال بعد، کل جنوب سوریه آزاد شود. این دقیقاً همان خطی است که شهید سلیمانی در شمال دنبال کرد تا شیعیان شهرهای «نبل» و «الزهراء» ۴ سال در برابر محاصره شدید دوام بیاورند.

وی افزود: در این زمینه مقایسه میان دو شهرک شیعه‌نشین ادلب (یعنی «فوعه» و «کَفَریا») با ۱۱ روستای دروزی‌نشین نیز می‌تواند درس‌آموز باشد؛ دروزی‌های ادلب با تکفیری‌های جیش الفتح و در ادامه تحریر الشام یا همان جبهه النصره بیعت کرده و «جزیه» دادند؛ اما باز هم از دست‌اندازی افراطیون در امان نماندند اما شیعیان فوعه و کفریا به جای تسلیم، مقاومت را برگزیدند و با حمایت «حاج قاسم» ۴ سال در برابر محاصره شدید دوام آورده و نهایتا در چارچوب یک توافق از منطقه خطر دور شدند تا در آسایش، امنیت و آرامش زندگی کنند.

مشاور فرمانده کل سپاه با اشاره به دو ویژگی بارز فرمانده جبهه مقاومت، گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته حاج قاسم این بود که ایشان اهتمام ویژه‌ای به آوارگان داشت و در زمان سیطره ترکیه در عفرین دستور داد تا کلیه امکانات لجستیک و رفاهی در فوعه و کفریا در اختیار آوارگان شرق دیرالزور قرار گیرد.

وی افزود: حاج‌قاسم همچنین به سازماندهی آوارگان تاکید زیادی داشت. آوارگان شرق و دیرالزور توسط حاج قاسم سازماندهی شدند تا گروه‌های مقاومت در این مناطق به وجود بیاید و چند سال بعد همین گروه‌ها شهرهای خود را از دست تکفیری‌ها آزاد کردند. دقیقاً تجربه‌ای که در جنوب سوریه نیز تکرار شد و حاج قاسم به یاری اکثریت اهل سنت و سایر اقلیت‌های مذهبی آمد.

مقدم‌فر همچنین دومین ویژگی بارز حاج قاسم را اهتمام ایشان به شکل‌گیری گروه‌های مقاومت مردمی در جای جای سوریه دانست و افزود: شهید سلیمانی شخصی بود که در استان دروزی‌نشین سویدا گروه‌های مردمی را سازماندهی کرد و زمانی که گروه‌های تکفیری به نزدیکی فرودگاه الثعله رسیدند و فاصله چندانی با شهر الثعله و شهر سویدا نداشتند، این سردار شهید بود که شخصاً پیگیر شکل‌گیری گروه‌های مردمی برای دفاع از این منطقه دروزی‌نشین بود.

مقدم فر ادامه داد: همین گروه‌ها چند سال بعد پایه اصلی آزادسازی نوار مرزی جنوب شرقی سوریه بودند تا در معرکه "لبیک یا سلمان" به سمت پاکسازی مرز اردن و حرکت به سمت مرز عراق پیش بروند. تجربه‌ای که عیناً در شهر مهین در استان حمص تکرار شد تا این بار اسوری‌ها باشند که از دست تروریست‌های تکفیری آزاد می‌شوند و بعدها پاسبان منطقه خودشان و بلکه شرق استان حمص در برابر تهدید تروریست‌های داعشی باشند.

مشاور فرمانده کل سپاه در ادامه خاطرنشان کرد: به صورت کوتاه باید گفت که در سوریه ما شاهد بودیم که سردار شهید اهتمام ویژه‌ای به همه اقلیت‌ها داشت؛‌خواه این اقلیت‌ها مسیحیان آرامی معلولا باشند یا مسیحی‌های مهین یا دروزی‌های سویدا یا شیعیان نبل و الزهرا و فوعه و کفریا و یا اسماعیلیه‌ها باشند. همه اینها در کنار توده‌های اهل سنت در سرتاسر سوریه کسانی بودند که در طرح‌های فرمانده بزرگ محور مقاومت در قالب نیروهای دفاع وطنی و نیروهای هم‌پیمان و مشابه آن به دفاع از سرزمین‌های خود در برابر تروریست‌های خون‌آشام و بلکه دقیق‌تر دفاع از میهن خود در برابر توطئه‌های امپریالیسم ایستادند.

وی با اشاره به اقدامات شهید سلیمانی برای بازگرداندن امنیت به کشور عراق، تصریح کرد: در عراق که مهد تمدن و سرزمین بین‌النهرین و سرزمین بابل است، تاثیر فرمانده شهید در برابر تروریست‌های تکفیری که هیچ اقلیتی را برنمی‌تابید کاملا روشن و هویدا است. به طور مثال در استان نینوا آقای ریان الکلدانی با حمایت شخص حاج قاسم گروه کتائب بابلیون را تشکیل داد تا از مسیحیان دشت نینوا در برابر تعدی‌های داعش حفاظت کند.

مقدم‌فر یادآور شد: آقای الکلدانی در خاطرات خود تصریح دارد که وقتی روستاهای آنها محاصره شده بود هیچکس نبود تا به فریاد آنها برسد تا اینکه هلی‌کوپتر، امدادهای مقاومت را به آنها رساند یا در رابطه با شهر آمرلی زمانی که تروریست‌ها این شهر را محاصره کرده بودند و در تعدی‌های شبانه خود هر شهروندی را که می‌یافتند سر می‌بریدند و از بلندی‌ها حتی از تیر چراغ برق آویزان می‌کردند، این فرمانده شهید بود که شخصاً به منطقه آمد و با آزادسازی کامل محیط پیرامونی آمرلی، امنیت و آرامش را به اهالی مظلوم این منطقه بازگرداند.

مشاور فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: حاج قاسم در برابر داعش که دست ساز امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها است و از روحیه آپارتایدی و نژادپرستی برخوردار بود و دشمن همه ادیان به شمار می‌رفت ، با یک نگاه انسانی و بشری ایستادگی کرد و در این مسیر فقط توجه به شیعیان و مسلمانان نداشت و توجه او به انسانیت و بشریت اعم از مسلمان و مسیحی و حتی یهودیت اصیل بود.

مقدم تاکید کرد: در واقع حاج قاسم را باید قهرمان بشریت و انسانیت نامید و او فقط قهرمان شیعه یا سنی نیست. حاج قاسم یک ایثارگر است که جان خود را فدای انسانیت و بشریت کرد. امروز نه فقط کشورهای اسلامی بلکه بشریت مدیون حاج قاسم سلیمانی است. اگر حاج قاسم نبود معلوم نبود که افراطیون داعشی چه بر سر مردم منطقه می‌آوردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: