کد خبر: ۹۶۳۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
تعداد بازدید: ۱۰۵
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تعیین سرعت و میزان غنی سازی امر فنی در اختیار سازمان انرژی اتمی است گفت: دخالت کشورهای اروپایی و غربی از طریق بیانیه یا امثالهم راه حل یک موضوع فنی نیست چون آنها در جایگاهی قرار ندارند که برای برنامه هسته‌ای ما سطح و محدودیت تعیین کنند.

عمویی: اروپایی‌ها نمی‌توانند سطح و محدودیتی برای برنامه هسته‌ای ایران تعیین کنندبه گزارش خبرداغ ، ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به بیانیه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران گفت: برنامه هسته‌ای در کشور ما از منطق داخلی برخوردار است؛ طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، سازمان انرژی اتمی مکلف است در راستای تامین نیاز کشور به هر مقداری که اورانیوم برای مصارف صلح آمیز احتیاج است را تامین کند.

وی ادامه داد: تعیین سرعت و میزان غنی سازی امری فنی در اختیار سازمان انرژی اتمی است که بر اساس نیازهای داخلی طراحی می کند لذا دخالت کشورهای اروپایی و غربی از طریق بیانیه یا امثالهم راه حل یک موضوع فنی نیست چون آنها در جایگاهی قرار ندارند که برای برنامه هسته‌ای ما سطح و محدودیت تعیین کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  یادآور شد: ما محدودیت‌هایی را در توافق برجام سال ۲۰۱۵ به شرط رفع تحریم‌ها پذیرفتیم اما آنها در اجرای تعهداتشان ناکام بوده و تحریم‌ها رفع نشد به همین جهت طبق قانون مجلس، سازمان انرژی اتمی مکلف شد غنی سازی را برای تامین نیاز صلح‌آمیز کشور در هر سطحی انجام دهد؛ این برنامه با منطق داخلی پیش می‌رود و ادعاهای آنها از هیچ جایگاه حقوقی و الزام‌آوری برخوردار نیست که ما بخواهیم برنامه خودمان را طبق خواسته آنها تنظیم کنیم.

ما در چارچوب پادمان همکاری کاملی با آژانس داریم

عمویی در واکنش به بخشی از این بیانیه مبنی بر اینکه  ایران میزان تولید ماهانه اورانیوم تا ۶۰ درصد را سه‌ برابر کرده است، گفت: ما میزان تولید را تغییر ندادیم بلکه گزارش های فنی از جمله گزارش مدیرکل آژانس نشان می دهد که به تناسب برنامه های داخلی خودمان، تغییراتی در سرعت غنی سازی سطح ۶۰ درصد ایجاد کردیم و به سطح دو دوره قبل برگرداندیم. این موضوع، امر حاکمیتی است که در اختیار جمهوری اسلامی ایران است.

وی درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد: ما در چارچوب پادمان همکاری کاملی با آژانس داریم. آژانس نیز ناظرانش را در چارچوب پادمان به کشورمان اعزام می کند و گزارش های دقیقی از برنامه هسته ای می دهد که نشانه ای از انحراف در برنامه هسته ای ایران، گزارش نشده است.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: