کد خبر: ۹۶۳۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
تعداد بازدید: ۹۵
جلسات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ برای بررسی جزییات بخش اول لایحه بودجه از روز دوشنبه هفته جاری شروع می‌شود.

کنایه معاون رئیسی به نمایندگان مجلس: پیشنهاداتتان در لایحه بودجه ۱۴۰۳ را کم کنید /به کار کارشناسی که در دولت شده اعتماد کنیدبه گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه، کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و طبق ماده ۱۸۲ به نمایندگان فرصت ۵ روز داده شد تا پیشنهادات خود را در سیستم ثبت کنند.

به روایت ایسنا، مهلت پنج روزه ارائه پیشنهادات نمایندگان به لایحه بودجه هفته گذشته به اتمام رسید و بلافاصله فرصت پنج روزه کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای رسیدگی به پیشنهادهای نمایندگان و ارائه گزارش آن به کمیسیون شروع شد؛ این مهلت فردا (۱۰ دی) به اتمام می رسد.

بر این اساس کمیسیون تلفیق از روز دوشنبه (۱۱ دی) حداکثر به مدت ۱۰ روز (بدون احتساب تعطیلات رسمی) فرصت دارد تا به پیشنهادهای واصله از کمیسیونها رسیدگی کرده و گزارش آن را در سامانه بارگذاری کند.

پس از بارگذاری گزارش کمیسیون تلفیق، کمیسیونها و نمایندگان می‌توانند ظرف سه روز پیشنهادهای خود را در مورد گزارش کمیسیون تلفیق ثبت کنند. سپس این گزارش در جلسات علنی مجلس مورد رسیدگی قرار می گیرد.

تغییر روش و مهلت بررسی بودجه توسط نمایندگان و کمیسیون های تخصصی مجلس به این دلیل است که امسال روند بررسی لایحه بودجه طبق اصلاحات انجام شده در ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی متفاوت شد بدین صورت که دولت بودجه را در دو بخش به مجلس تقدیم می کند؛ بخش اول شامل ماده واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور، سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و اجزای اصلی آنها، ترازهای عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی بودجه عمومی دولت و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه است.

دولت بخش اول لایحه بودجه را به صورت رسمی در ۱۴ آذر تقدیم مجلس کرد مجلس کلیات را در جلسه علنی روز ۲۱ آذر مورد بررسی قرار داد و آن را رد کرد؛ دولت مجددا کلیات لایحه بودجه مخالفت کردند لذا دولت اصلاحات در بودجه اعمال کرد که بعد از بررسی مجدد در جلسه روز ۲۹ آذر، کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد.

پس از اتمام رسیدگی بخش اول لایحه بودجه، مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال و پس از تأیید آن شورا به دولت ابلاغ می شود.

دولت موظف است حداکثر ۱۰ روز از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه، بخش دوم لایحه بودجه مربوط به جداول تفصیلی مشتمل بر ارقام بودجه را به مجلس ارسال کند.

نمایندگان پیشنهادات خودشان را کمتر کنند


به گزارش ایلنا، سید محمد حسینی درباره این‌که آیا دولت خواهان رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۳ در سال جاری است زیرا نمایندگان عنوان می‌کنند بررسی بودجه زمان آنان را برای تبلیغات در حوزه‌های انتخابیه خواهد گرفت و بحث بودجه چند دوازدهم را مطرح می‌کنند، گفت: بله؛ نمایندگان به کار کارشناسی که در دولت شده است اعتماد کنند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور یادآور شد: یکبار کلیات رد شده است، دو مرتبه اصلاح شد و الان هم با رأی بالای نمایندگان تصویب شده است، نمایندگان پیشنهاداتی در دوره‌های قبل داشتند به گونه‌ای که چندهزار پیشنهاد مطرح می‌شد که متاسفانه معمولاً این پیشنهادات هم از سوی خود دستگاه‌های اجرایی داده می‌شود، اگر نمایندگان پیشنهادات عادی را کنار بگذارند (چراکه ممکن است پیشنهادات مهمی هم مطرح باشد و چند پیشنهاد را مطرح کنند) و همین‌طور اگر کمیسیون‌ها هم پیشنهادات کمتری داشته باشد، سریع بخش اول تمام می‌شود.

وی ادامه داد: هنگامی که بخش اول بودجه به پایان برسد فرصت هست که کار بخش دوم که جداول، اعداد و ارقام و جزئیات پروژه‌ها و هزینه‌ها محسوب می‌شود هم به موقع انجام شود.

حسینی تاکید کرد: خود آقای قالیباف تاکید کرده ما نمی‌خواهیم بودجه دو دوازدهم شود، این طرف سال نهایی شود. اگر یک مقدار به پیشنهادات کمتر توجه کنند حتماً به موقع می‌تواند به پایان برسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: