کد خبر: ۹۶۳۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
تعداد بازدید: ۱۲۷
علی اکبر صالحی وزیر خارجه اسبق ایران می گوید ایران می خواهد در این مثلث [چین، روسیه و آمریکا] کجا بایستد؟ اگر برود به یکی از راس های این مثلث بچسبد فاجعه است. به نظرم باید وسط این مثلث بایستد. اینجاست که باید از فرصت ها و از نقاط ضعف موجود خوب استفاده کند.

صالحی: ایران نباید به روسیه، چین یا آمریکا بچسبد/ در مثلث این سه کشور، باید در وسط بایستیمبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، صالحی ادامه داد: آمریکا می خواهد هیمنه خود را در جهان تک قطبی حفظ کند. اما دو رقیب دارد. یک رقیب اقتصادی به نام چین و یک رقیب نظامی به نام روسیه. آمریکا با داشتن دو رقیب اقتصادی و نظامی می تواند اوج بگیرد. حالا این دو بالش در خطر است یکی توسط چین و دیگری توسط روسیه.

او ادامه داد: آمریکا نمی تواند تکلیف این دو رقیب را با جنگ روشن کند زیرا در این صورت خودش هم باخته است. چطور باید این کار را کند؟ از شیوه های هوشمندانه. روسیه را در اوکراین گرفتار کرد. اما با چین چه کار می تواند بکند؟ با انرژی.

صالحی افزود: اکنون چین یکی از بزرگترین واردکنندگان منابع انرژی جهان است. عمده ترین تامین کننده انرژی جهان هم خاورمیانه است و در این بین، تنها شیری که نفت و گازش دست خودش است ایران است. یعنی ایران است که دستش روی شیر نفت و گازش است، کشورهای دیگر این طور نیستند. مثلا اگر آمریکا اراده کند که عربستان به چین نفت نفروشد، آیا عربستان می تواند چنین کاری کند؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: