کد خبر: ۹۶۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
تعداد بازدید: ۱۰۹
در سال ۱۳۳۹ حکومت پهلوی، تصمیم گرفت یادبودی برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در سه‌راه مهرآباد بسازد. این یادبود، قرار بود نمادی از تهران باشد که عظمت و شکوه تاریخ ایران را به رخ جهانیان بکشاند.

آزادی در حصار داربست‌ها/ عکس کمتر دیده شده از زمان ساخت برج آزادیبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، برای یافتن طرح مناسب، فراخوانی در شهریورماه سال ۱۳۴۵ در روزنامه منتشر شد.در این فراخوان، از معماران دعوت شد تا در مسابقه‌ای با عنوان طرح ساختمان شهیاد آریامهر، شرکت کنند. این مسابقه توسط شورای مرکزی جشن‌های شاهنشاهی برگزار شد که معماران زیادی در آن شرکت کردند. در نهایت، طرح یک جوان ۲۴ ساله که دانش‌آموخته دانشگاه تهران بود، برگزیده شد. این مهندس جوان، «حسین امانت» نام داشت که طرحش با الهام از ایران مدرن و با امانت از تمدن ایران، از میان سایر طرح‌ها برگزیده شد.

یک سال پس از پذیرفته‌شدن طرح، در آبان ۱۳۴۶، شاه به‌ همراه نخست‌وزیر وقت (هویدا) و شهردار تهران، به سه‌راه مهرآباد رفتند. آن‌ها در نقطه‌ای که اکنون پایه شمال‌غربی برج آزادی در آن قرار دارد، سنگ‌ بنای برج و لوح یادبود را زیر خاک دفن کردند تا اجرای عملیات ساخت بنا آغاز شود. کار عملیاتی ساخت برج آزادی در آبان ۱۳۴۸ آغاز شد و پس از حدود ۲۸ ماه، این بنا در مهرماه سال ۱۳۵۰ با عنوان «برج شهیاد» بهره‌برداری شد.

این عکس متعلق به سال ۱۳۴۹ است. این بنا بعد از انقلاب برج آزادی نام گرفت.

آزادی در حصار داربست‌ها/ عکس کمتر دیده شده از زمان ساخت برج آزادی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: