کد خبر: ۹۶۳۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
تعداد بازدید: ۱۴۸
شرکتی امریکایی بوم تکنولوژی‌، در حال توسعهٔ هواپیمای مافوق صوت جدید با کاربری عمومی است. این پروژه به نام اورچر (Overture) اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۷ انجام می‌دهد و می‌تواند با سرعت ۲۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

به گزارش خبرداغ به نقل از پدال : شرکتی امریکایی بوم تکنولوژی‌، در حال توسعهٔ هواپیمای مافوق صوت جدید با کاربری عمومی است. این پروژه به نام اورچر (Overture) اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۷ انجام می‌دهد و می‌تواند با سرعت ۲۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

۲۰ سال از زمانی که کنکورد برای آخرین بار به آسمان رفت می‌گذرد. این شاهکار فرانسوی بریتانیایی به دلیل صدای بسیار زیاد، سوانح متعدد، هزینهٔ سوخت و تعمیرات، با کاهش تقاضا روبرو شد و در سال ۲۰۰۳ به فعالیت خود پایان داد.

پس از دو دهه، بازار در حال تغییر است و چند شرکت شامل ناسا در حال کار روی ساخت هواپیماهای مافوق صوت مسافربری هستند. از بین تمام این پروژه‌ها، محصول شرکت بوم، از همه امیدوارکننده‌تر به نظر می‌رسد. این هواپیما اورچر نام دارد و یک جت تجاری دوربرد با اعداد خارق‌العاده است.

پرواز با جت مافوق صوت برای مسافران ممکن شد!

اورچر موتورهای اختصاصی به‌نام سیمفونی دارد. این پیشرانه‌ها ساخت شرکت بوم شاهکار مهندسی با نسبت عملکرد به آلایندگی بی‌نظیر هستند و برگ برندهٔ اورچر در بازار هواپیماهای تجاری محسوب می‌شوند.

جت اورچر می‌تواند با سرعت ۲۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند و توان پیمایش ۷۹۰۰ کیلومتر با هر بار سوخت‌گیری داشته باشد. با این شرایط اورچر با یک‌بار سوخت‌گیری از نیویورک به اروپا می‌رسد و سفر از لندن به نیویورک با زمان ۳/۵ ساعت را ممکن می‌کند.

با وجود این عملکرد شگفت‌انگیز، اورچر تا جایی که برای هواپیماهای جت امکان دارد سازگار با محیط‌زیست خواهد بود. به گفتهٔ بوم، این هواپیما به‌طور متوسط ۸۰ درصد کارآمدتر از هواپیماهای مسافربری کنونی است. این یعنی، بوگاتی شیرون با سرعت ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوختی برابر با تنها ۱.۲ لیتر در هر صد کیلومتر داشته باشد.

پرواز با جت مافوق صوت برای مسافران ممکن شد!

بوم قصد ساخت دو نسخه از این هواپیما را دارد که ۶۵ و ۸۸ صندلی (بدون احتساب خدمه) خواهند داشت. به گفتهٔ این شرکت، جانشین امریکایی کنکورد می‌تواند تا ۵۰۰ مسیر هوایی مختلف را پوشش دهد. اورچر حتی در نسخهٔ اکونومی هم، کابین جذاب و راحت خواهد داشت.

تاکنون بوم در حال طراحی اورچر است و انتظار می‌رود تولید مدل اولیه در سال ۲۰۲۴ آغاز شود. اولین پرواز این هواپیمای مافوق صوت جدید برای سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده و سازنده انتظار دارد بتواند در سال ۲۰۲۹ گواهینامهٔ پرواز رسمی آن را دریافت کند. ژاپن ایرلاینز اولین شرکت هواپیمایی بود که در سال ۲۰۱۷ به اورچر علاقه‌مند شد و در آن زمان وعدهٔ سفارش ۲۰ فروند را داد. پس‌ازاین نیز در سال ۲۰۲۱ یونایتد ایرلاینز ۱۵ فروند و امریکن ایرلاینز ۲۰ فروند سفارش دادند. بوم قصد دارد درمجموع ۱۰۰۰ فروند از این هواپیما تولید کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: