کد خبر: ۹۶۲۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
تعداد بازدید: ۸۴
نواب نصیرشلال و پوریا محمدی در گفتگو با خبرآنلاین درباره وضعیت این روزهای وزنه‌برداری و کراسفیت صحبت کردند.

نواب نصیرشلال: انوشیروانی هوشیار است؛به خاطر رفاقت،تیم‌ملی را به دوستش نمی‌دهدبه گزارش خبرداغ ، سپهر ستاری - ایمان گودرزی: چند روز پیش خبرآنلاین دو مهمان ویژه داشت.یکی نواب نصیر شلال که نه نیازی به معرفی دارد،نه تعریف و تمجید،یکی هم پوریا محمدی که از مربیان خوب رشته کراسفیت است.رشته ای که مدتی است زیر مجموعه وزنه برداری شده اما در آینده حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.نواب و پوریا از هر دری حرف زدند و گفتند و در بخش هایی از مصاحبه هم درباره چیزهایی حرف زدند که تا به حال در هیچ رسانه ای نگفته بودند.مثل خبر اختصاصی که نصیر شلال درباره حضور سهراب مرادی در کادر فنی تیم ملی بزرگسالان داد.این مصاحبه خواندنی است به خصوص اینکه نصیرشلال و محمدی خیلی آرام و با حوصله پاسخ همه سوالات را دادند.

*بازی های آسیایی را چند وقت پیش داشتیم که با یک مدال برای ما تمام شد، نظرتان در مورد عملکرد تیم ملی وزنه برداری چیست؟ می توانستیم بهتر عمل کنیم؟
بازی ها شرایط خاصی داشت، بازی های آسیایی تقریبا دو هفته بعد از مسابقات بزرگسالان قهرمانی جهان بود. به همین خاطر برای ریکاوری و برگشت،زمان بسیار کوتاهی را داشتیم. دو تا نکته را باید من به این قضیه اضافه کنم، متاسفانه با توجه به شرایطی که تیم ملی دارد ما نتوانستیم کسی را در بعضی از اوزان اضافه کنیم و از این بابت دستمان خالی بود. مورد دیگر اینکه، در بعضی از اوزان که در مسابقات قهرمانی جهان موفق به کسب مدال شدیم در بازی های آسیایی این اوزان حذف شد و هر دو وزن در مسابقات آسیایی به یک وزن تبدیل شد. مثلا ما وزن 89 کیلو که در جهانی رتبه کسب کرده بودیم را در آسیایی نداشتیم و بعد از وزن 81 مستقیم به 96 کیلیو می‌رفتیم و این موضوع نیز روی مدال گرفتن ما تاثیر گذاشت.

*خستگی مسابقات جهانی پس روی عملکرد آسیایی ما تاثیر داشت؟
قطعا تاثیر گذار است، مخصوصا مسابقاتی مثل جهانی که حضور ما برای کسب سهمیه در آن الزامی است. همین سنگینی و حساسیت مسابقات جهانی تاثیر گذار بود و یک بخشی نیز مسافت بسیار زیادی بود که ورزشکاران طی کردند. از نظر من که شاید نظر کارشناسان نیز باشد رنج سنی تیم ما متاسفانه بسیار بالاست مخصوصا حالا که روش انتخابی هم تغییر کرده، در 2012 و 2016 تیم سهمیه کسب می‌کرد و بعد مربی نفرات اعزامی را مشخص می‌کرد، اما حالا شخص باید بتواند سهمیه خودش را بگیرد و ورزشکار باید یک سال و نه ماه تمام آماده باشد و در تمام رقابت ها برای کسب سهمیه حضور پیدا کند، البته زمانی که ما آمدیم شرایط همین بود و با همین وضعیت پذیرفتیم کار کنیم. حالا در حال مدیریت آن هستیم و امیدواریم به نحو خوبی پیش برود.

*یک نقدی که وجود داشت گفته شده بود کاروان وزنه برداری ما زودتر از زمان مشخص به بازی ها رفته و به نظرتان این قضیه تاثیر گذار بود؟
خیر از نظر من تاثیر گذار نبوده، ما می توانستیم از عربستان برگردیم ایران و بعد از 10 روز برویم چین، می‌شد مستقیم مثل کاری که کردیم از عربستان به چین برویم. به نظر من تاثیری نداشت و حتی اردوی 8 روزه‌ای که در چین داشتیم به ما کمک کرده، در نهایت باید بپذیریم که شرایط فعلی تیم ما به این شکل است و باید تلاش کنیم که بهتر از قبل بشویم.

نواب نصیرشلال: انوشیروانی هوشیار است؛به خاطر رفاقت،تیم‌ملی را به دوستش نمی‌دهد

*(آقای محمدی) بین کراسفیت و وزنه برداری کدام ورزش مفیدتر است؟ اصلا می شود یک معرفی از کراسفیت برای ما داشته باشید؟
کراسفیت در واقع یک شیوه تمرینی متفاوت است که چند سالی است با برگزاری مسابقات بزرگ خودش را به دنیا شناسانده است. در مورد اینکه کدام از این دو ورزش برای سلامتی مهم تره خب دو داستان متفاوتند، وقتی بحث وزنه برداری می‌شود خب همه یاد افتخار آفرینی و مدال آوردن می‌افتند اما کراسفیت دو بخش خواهد داشت هم برای کسانی که به فکر مسابقه دادن و بازی حرفه‌ای هستند و هم افراد عادی اما به نظر من با اجازه استاد، سلامتی در کراسفیت بیشتر از وزنه برداری است.

*کراسفیت زیر مجموعه وزنه برداری حساب می‌شود؟
خیر، یک شیوه جدا گانه است.

*چرا پس باشگاه های کراسفیت و بدنسازی تلفیق شده اند؟
این از نظر من فقط به خاطر جنبه‌ی بیزنسش هست و ربطی به هم ندارد.

*تعداد حرکات کراسفیت به چه صورت است؟
بی شمار است. زیرا در ورزش ما حرکاتی از دو میدانی، وزنه برداری و حتی سنگ نوردی در آن وجود دارد. بیشتر حرکات ما تلفیق است و بیشتر آنها از بدنسازی گرفته شده است.

*اخیرا به جای بدنسازی بیشتر مردم تمایل به حضور در کلاس های کراسفیت را دارند.
بله چون دید جامعه در مورد تناسب اندام تغییر کرده و سطح دید و آگاهی مردم در مورد فیتنس بیشتر شده و متوجه شدند که تناسب اندام آن چیزی نیست که در ظاهر تعریف می‌شود.

*رشته ورزشی گرانی هم هست درست است؟
گران که نمی‌شود گفت زیرا مثل بدنسازی نیست و شما از زمانی که وارد سالن می‌شوید تحت نظر سرمربی هستید تا زمانی که از باشگاه خارج شوید. مثل بدنسازی نیست که هر ماه برنامه خود را عوض کنید، این اختلاف قیمتی که وجود دارد به خاطر همان زیر نظر مربی بودن است که به نوعی شما به صورت خصوصی با مربی تمرین می‌کنید.

*دلیل محبوبیت این رشته چیست؟
قاعدتا یکی از دلایل اصلی این است که این رشته برای هر دیدگاهی مناسب است. هم برای منی که به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنم و می خواهم در مسابقات شرکت کنم و هم افرادی که فقط از دید ورزش کردن وارد آن می‌شوند.

نواب نصیرشلال: انوشیروانی هوشیار است؛به خاطر رفاقت،تیم‌ملی را به دوستش نمی‌دهد

*برگردیم به وزنه برداری، بحث سن و سال بالای تیم شد، موافق هستید که این تیم نیاز به تغییر نسل دارد؟ اما چیزی که هست این تیم هیچ پشتوانه‌ای برای این کار ندارد.
واقعیت هم است، سال های گذشته در وزنه برداری مقداری کم کاری شده و کرونا هم بهانه‌ای برای کم کاری دوستان شده اما در یک سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی افتاده و مسابقات جوانان و نوجوانان برگزار شده و دوباره آن شور و شوق به وزنه برداری برگشته است.من تبریک می گویم قهرمانی تیم جوانان در مکزیک را. سال های گذشته در وزنه بردای کم کاری شده و باعث شده یک مقداری ما پشتوانه‌مان را از دست بدهیم و حتی به فکر ساختنش هم نباشیم.الان دوباره مسابقات رده سنی نوجوانان و جوانان از سر گرفته شده است و وزنه برداری دارد به آن روزهایی خوبش بر می گردد.
وزنه برداری رشته ای زمان بر است.در مدت کوتاه نمی شود توقع زیادی داشت.بازدهی کاری که شروع شده در سه سال آینده جواب خواهد داد.می شود روی نسلی که آمده اند حساب کرد.

*ظاهرا استعدادهای خوبی هم هستند.
تمام تلاش ما این بوده تا هر کسی که می تواند کمک کند به اردو بیاید.در این هشت – نه ماه بیش از 20 نفر به اردو آمده اند.خیلی از آنها خوب هستند اما خب نیاز به زمان دارند.در رده جوانان هم دوستان تلاش زیادی کرده اند تا بتوانند جوان ها را رشد بدهند.فکر می کنم از بعد از المپیک رفته رفته شاهد تغییرات باشیم و کاری که دارد پایه ای انجام می شود را ببینیم.

*از نسل جوانانی که در مکزیک شرکت کردند چطور؟
اینجا دو بحث به وجود می آید.به لحاظ فنی جوانانی که در رده سنی خودشان موفق هستند بعضی های شان می توانند به تیم بزرگسالان کمک کنند اما خیلی از آنها در بحث رکورد و اختلاف رکورد فاصله زیادی دارند و متاسفانه در همان رکوردهای جوانان خودشان باقی می مانند.الان رده سنی جوانان ما تا 20 سالگی هست از این سن تا بزرگسالان یک خلا به وجود می آید که باعث حذف خیلی از جوانان از این رشته می شود.فکر می کنم 50 درصد از این نسل می توانند به تیم بزرگسالان کمک کنند.

*ایران برای حضور در المپیک سه سهمیه دارد.تقریبا می شود حدس زد که کدام یک از وزنه برداران راهی المپیک خواهند شد.
رنکینگ در این اتفاق حرف اول را می زند.در دسته 89 کیلوگرم اوضاع خوب است و میرمصطفی جوادی جزو 5 نفر اول است.در 102 کیلوگرم اوضاع زیاد خوب نیست و در رده هشتم یا نهم هستیم.برای سنگین وزن هم اوضاع مان خوب است و علی داوودی در رده ای بالای جدول است.برای 102 کار کمی پیچیده است.حالا یا خود رضا دهدار یا نفرات دیگر که در رده های بالای رنکینگ قرار بگیرند شانس این را دارند تا در المپیک وزنه بزنند.

*آقای محمدی کراسفیت می تواند یکی از رشته هایی باشد که به المپیک می رسد؟
از آنجایی که کراسفیت یک کمپانی است بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد.اما فانکشنال که شبیه به کراسفیت است دارند یک کارهایی انجام می دهند تا شاید بتوانند در المپیک حضور داشته باشند.

*ظاهرا کراسفیت و فانکشنال هم با هم مشکل دارند.فانکشنال رقیب شماست؟
در جهان که این طور نیست.ما در هر دو رشته ورزشکاران خوب و قدرتمندی داریم.اتفاقا رییس انجمن کراسفیت در مسابقات فانکشنال فیتنس هم حضور دراد.این چیزها بیشتر در ایران است و تا جایی که من اطلاع دارم در خارج از کشور از این خبرها نیست.

*خود شما هم ظاهرا در ماه آینده قرار است در مسابقه مهمی شرکت کنید.
من عضو تیم پدافند هستم.ما مسابقات لیگ را داریم . 12 تا 15 دیماه هم فینال لیگ جزیزه در کیش.پس از آن مسابقات اوپن کراسفیت را در پیش دارم و دارم خودم را برای آن مسابقات آماد می کنم.

*کراسفیت و وزنه برداری.رابطه چطور است؟
من شاگرد آقای نصیرشلال هستم.خیلی از قهرمان های این رشته از تجریبات ایشان دارند استفاده می کنند.کراسفیت دارد آکادمیک می شود.از وقتی زیر مجموعه وزنه برداری شده ساماندهی بهتر شده و دارد بهتر هم می شود.در کل روند خوب و رو به رشدی پیدا کرده است.

نواب نصیرشلال: انوشیروانی هوشیار است؛به خاطر رفاقت،تیم‌ملی را به دوستش نمی‌دهد

*لیگ شما هم که از خیلی رشته های دیگر بهتر است.حضور 80 تیم در لیگ کراسفیت واقعا جالب است.
امسال اولین دوره لیگ کراسفیت برگزار شد.از همه استان ها و شهرستان ها تیم ها شرکت کردند.تیم های خوب و قدرتمندی داشتیم و جالب اینجاست که ارتشی ها هم وارد گود شده اند و چند تیم قوی دادند.سطح مسابقات واقعا بالاست.

*آقای نصیرشلال الآن برنامه تیم ملی به شکل است؟ چه اردوها و مسابقاتی در پیش داریم؟

اردوی ما الان در حال برگزاری است و به زودی به مسابقات قطرکاپ اعزام خواهیم شد و بعد هم 2 مرحله اردوی خارج از تهران را داریم. چیزی در حدود 50 روز خواهد بود و بعد مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در ازبکستان را خواهیم داشت.

*بعد از بهداد سلیمی و سعید علی‌حسینی نگران بودیم که در سنگین‌وزن کسی را نداشته باشیم ولی علی داوودی تا حد زیادی توانسته این خلاء را پر کند. آیت شریفی، طاها نعمتی و علیرضا یوسفی را هم داریم. در کل نظرتان درباره این نسل وزنه‌برداری چیست؟

ما سال‌ها دسته فوق‌سنگین صاحب عنوان و رکورد بودیم. از سال 2000 که آقای رضازاده بودند و کلی مدال و رکورد داشتند و بعد هم بهداد سلیمی آمد که قهرمان جهان و المپیک شد و رکورد زد. خب در ادامه کمی شرایط تغییر کرد و در دنیا افزایش رکوردها شکل گرفت و تالاخادزه آمد رکوردهای قبلی را به شکل قابل توجهی افزایش داد. در کنارش ما هم کمی فاصله گرفتیم. الان علی داوودی را داریم که مقداری با نفر اول دنیا فاصله دارد ولی با توجه به اینکه از نظر سنی شرایط خوبی دارد می‌تواند پیشرفت کند. پشت او هم 2-3 قهرمان دیگر را داریم. آیت شریفی و علیرضا یوسفی در سال‌های آینده اگر به آن‌ها توجه شود می‌توانند نماینده‌های خوبی باشند. مخصوصا علیرضا یوسفی که هنوز در رده جوانان است و رکورد جوانان جهان را دارد و اخیرا هم در مسابقات جهانی مکزیک طلا گرفت. خیلی به آینده این جوان‌ها امید داریم. علی داوودی هم شرایط افزایش رکورد را دارد و امیدواریم در المپیک یک مدال خوب کسب کند.

*در فوتبال همیشه بحث نسل طلایی می‌شود یاد سال 98 می‌افتیم. در وزنه‌برداری نسل خود شما واقعا طلایی بود. الآن ممکن است دوباره یک نسل طلایی ساخته شود؟

وزنه‌برداری نیاز به زمان دارد و سال‌ها زمان می‌برد که یک نوجوانان از نظر رکوردی و شخصیتی رشد کند تا به جایگاهی برسد که در ماسبقات جهانی و المپیک بدرخشد. برای این موضوع زمان لازم است و برای یک تیم خوب نیاز به تعداد زیادی افراد داریم که بیایند و مستعد باشند. من فکر کنم این اتفاق خواهد افتاد ولی نیاز به زمان دارد. یک بار در سال 2006 که آقای ایوانوف سرمربی بود، 9 نفر دوپینگی شدند و تقریبا تمام نفرات شاخص ایران محروم می‌شوند. ما بعد از آن کار کردیم و کمی شرایطمان هم بد بود ولی سال 2010 نسل جدید شکل گرفت که نتیجه سال‌ها زحمت بود. ما زمان شکوفایی را می‌بینیم ولی زمان شروع کار را در نظر نمی‌گیریم. شرایط وزنه‌برداری ایران الان خوب نیست ولی امیدوارم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود در 3-4 سال آینده بتوانیم نسل طلایی داشته باشیم.

*در مجموع از عملکرد خودتان راضی هستید؟چه نمره ای به خودتان می دهید؟
من نباید به عملکرد خودم نمره بدهم.من به تلاشم،تلاش کادر فنی و ورزشکاران نمی ره می دهم.ما هر چیزی که در توان مان بوده را در این هفت – هشت ماه که تیم را تحویل گرفتیم ارائه کردیم.تمام سعی ما بر این است حالا که این مسئولیت را قبول کرده ایم بهترین عملکرد را داشته باشیم.از بزرگترهای این رشته سوال کنید از 100 تا گزینه 95 نفر از آنها حاضر به قبول این جایگاه نبوده و نخواهند بود.من هم اگر کسی غیر از سجاد انوشیروانی در راس قرار داشت حتی یک درصد هم امکان نداشت قبول کنم.از زمانی که این پیشنهاد را قبول کردم تمام تلاش خودم و کادر فنی بر این است تا بتوانیم صد در صد خودمان را بگذاریم.ما در خدمت تیم ملی هستیم و به صورت 24 ساعته تلاش می کنیم اهدافی که داریم را پیش ببریم.اگر بخواهیم منطقی به این موضوع نگاه کنیم شرایط پشتوانه ما خوب نبوده،شرایط تیم ملی ما خوب نبوده؛حتی به لحاظ مادی چیزی برای کادر فنی و یا حتی ورزشکار هم ندارد.همه کسانی که اینجا هستتند یک جورهایی دلی دارند کار می کنند و بیشتر همه چیز دوستانه است.هدف ما هم قطعا کمک است.نتیجه و امتیاز دادن را می سپاریم به دست شما و کارشناسان محترم.

خیلی از منتقدان می گویند که دوستی شما و سجاد انوشیروانی باعث شد تا هدایت تیم ملی به شما برسد.این انتقاد را قبول دارید؟

انتقاد بیجایی نیست،حرف نا مربوطی هم نیست.قطعا دوستی ما تاثیر داشته است،من اگر این دوستی نبود هرگز این سمت را قبول نمی کردم.البته آقای انوشیروانی هوشیارتر و حواس جمع تر از این حرف ها هستند که بخواهند سرمربی‌گری تیم ملی را صرف دوستی به کسی بسپارند.زمانی که ایشان سرمربی تیم ملی بودند من کنار ایشان دستیار بودم.شرایط کار کردن با هم را تجربه کرده ام.سال های سال در اردوهای تیم ملی کنار هم بوده ایم با این حال این سوال را باید از خود ایشان بپرسید که دلیل انتخاب نواب نصرشلال چه چیزی بوده است.البته طبیعی است که انتقاداتی هم بشود اما خود دوستانی که انتقاد می کنند در این شرایط این سمت را قبول نمی کردند.

نواب نصیرشلال: انوشیروانی هوشیار است؛به خاطر رفاقت،تیم‌ملی را به دوستش نمی‌دهد

آقای محمدی اصلا چرا کراسفیت؟چطور شد به سمت این رشته ورزشی آمدید؟

خاستگاه من تکواندو بود اما به دلیل مصدومیت آن را کنار گذاشتم.مدت ها فقط برای سلامتی تمرین می کردن تا اینکه با کراسفیت آشنا شدم.با روحیات من سازگار است و در این رشته هم نسبتا موفق بوده ام.

*تا به حال به وزنه برداری فکر نکرده اید؟
من خودم را در حد و اندازه های وزنه برداری نمی دانم از آنجا که رشته ما از وزنه برداری بهره می برد من هر چه یاد گرفته ام از استاد نصیرشلال بوده است.من شرایط سنی،رکوردی و شخصیت قهرمانی اش را هم ندارم.

*رشته وزنه برداری مصدومیت زیاد دارد در کراسفیت هم این شکلی است؟
هر رشته ای مصدومیت های خاص خودش را دارد اما در کراسفیت کنترل شده است.

*اگر یک نفر بخواهد وارد کراسفیت شود چقدر از لحاظ مالی نیاز به هزینه کردن دارد؟

نواب نصیر شلال: قاعدتا جزو رشته های ارزان قیمت است.یک کفش می پوشی،لخت می شوی و می روی تمرین.

*هزینه باشگاه چطور؟
نواب نصیر شلال:
نسبت به بدنسازی فکر می کنم کمتر باشد.در هر منطقه ای که کراسفیت هست و بدنسازی کنارش،بدنسازی گران تر است.فکر می کنم حداقل دو – سه برابر.چیزی که من خودم دقیق می دانم کراسفیت از بدنسازی ارزان تر است.دلیلش هم این است که کراسفیت به صورت گروهی برگزار می شود اما بدنسازی این شکلی نیست.

*ولی می گویند درآمد مربیان کراسفیت بیشتر است.
نواب نصیر شلال:شاید به دلی گروهی بودنش است.وقتی کلاس گروهی است بازدهی بیشتر می شود.

*دیده ام که خیلی از فوتبالیست ها و والیبالیست ها کراسفیت کار می کنند و مربی خصوصی دارند.این یعنی که کراسفیت روی رشته های دیگر تاثیر دارد.

پوریا محمدی: دلیل جا افتادن و محبوبیت کراسفیت کاربردی بودن تمرینات آن است.بیشتر اصول پایه ای ورزش در کراسفیت هست و به همین دلیل فوتبالی ها و والیبالی ها به سمت این رشته آمده اند.
نواب نصیرشلال : تنوع دارد و خستگی ندارد.شما می توانید شش ماه تمرین کنید بدون اینکه یک روز تمرین تکراری داشته باشید.

*آقای نصیرشلال.مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان نزدیک است.شرایط تیم ملی چطور است؟
شرایط ما بستگی به این دارد که اولویت ما چه باشد.ازبکستان یکی از مسابقاتی است که حضور ما در آن اهمیت زیادی دارد چون یکی از 5 مسابقه برای مکسب سهمیه المپیک است.نفراتی که شانس کسب سهمیه دارند باید در این رقابت ها شرکت کنند.سعی ما بر این است تا اگر فدراسیون هم موافقت کند در بعضی از اوزان از جوان ها و نوجوان ها که در سال های آینده امیدهای وزنه برداری هستند استفاده کنیم.این برای کسب تجربه خیلی خوب است.هدف بعدی ما تکرار قهرمانی مان در کره جنوبی است.می خواهیم از قهرمانی ما دفاع کنیم.البته باید ببینیم که اولویت فدراسیون چه چیزی است و شاید اصلا با تیم کامل در این رقابت ها شرکت نکنیم.

نواب نصیرشلال: انوشیروانی هوشیار است؛به خاطر رفاقت،تیم‌ملی را به دوستش نمی‌دهد

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: