کد خبر: ۹۶۲۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
تعداد بازدید: ۵۹۶
همشهری آنلاین نوشت: ادعای سنتکام درباره رهگیری پهپاد ایرانی در شرایطی است که در روزهای اخیر تصاویری از رصد اطلاعاتی ناوگروه آمریکایی متشکل از ناوهواپیمابر «آیزنهاور»، رزم‌ناو «فیلیپین‌سی»، ناوشکن «گراولی»، ناوشکن «استتم» و فریگت فرانسوی «لانگدانگ»، پیش از ورود به آب‌های خلیج‌فارس، ازسوی سامانه‌های اطلاعاتی بدون‌سرنشین و با سرنشین نیروی دریایی ارتش منتشر شده بود.

این پهپاد ایران، کابوس آمریکا در خلیج فارس شده است /ناو آیزنهاور زیر رصد اطلاعاتی ایران +عکسبه گزارش خبرداغ به نقل از همشهری آنلاین: ادعای سنتکام درباره رهگیری پهپاد ایرانی در شرایطی است که در روزهای اخیر تصاویری از رصد اطلاعاتی ناوگروه آمریکایی متشکل از ناوهواپیمابر «آیزنهاور»، رزم‌ناو «فیلیپین‌سی»، ناوشکن «گراولی»، ناوشکن «استتم» و فریگت فرانسوی «لانگدانگ»، پیش از ورود به آب‌های خلیج‌فارس، ازسوی سامانه‌های اطلاعاتی بدون‌سرنشین و با سرنشین نیروی دریایی ارتش منتشر شده بود.

حضور ناو هواپیمابر «آیزنهاور» در آب‌های خلیج‌فارس در شرایطی است که فعالیت‌ شناسایی پهپادهای ایرانی به کابوسی برای نیروهای آمریکایی تبدیل شده‌است. براین اساس هم بود که روز شنبه، حساب کاربری سنتکام در شبکه اجتماعی «ایکس» با انتشار عکسی، مدعی شد یک پهپاد ایرانی را درحال گشت‌زنی اطراف ناو هواپیمابر «آیزنهاور» در خلیج‌فارس رهگیری کرده‌است.

کابوس این روزهای «آیزنهاور»

سنتکام مدعی شده‌است پهپاد ایرانی در فاصله ۱۵۰۰یاردی ناو هواپیمابر در خلیج‌فارس درحال عملیات شناسایی بوده‌ و «از نظر بصری، ایرانی بودن آن شناسایی شده‌است». سنتکام همچنین مدعی شده‌است پهپاد ایرانی هشدارهای ناو آمریکایی را نیز نادیده گرفته‌است. این درحالی‌است که مقام‌های نظامی منطقه‌ای آمریکا مدعی هستند تاکید کرده‌اند همه پهپادها باید تا بیش‌از ۱۰ مایل دریایی از ناو هواپیمابر دورتر بمانند.

درچنین شرایطی اما نیروهای آمریکایی طی روزهای اخیر با چالش‌های مختلفی در آب‌های خلیج‌فارس و دریای‌عمان مواجه شده‌اند و فعالیت پهپادهای شناسایی و رزمی از نقاط مختلف، به کابوسی برای آنان تبدیل شده‌است. در روزهای اخیر پهپادهای رزمی یمنی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های نیروهای آمریکایی در آب‌های منطقه تبدیل شده‌اند.

این پهپاد ایران، کابوس آمریکا در خلیج فارس شده است /ناو آیزنهاور زیر رصد اطلاعاتی ایران +عکس

رصد مستمر تحرکات آمریکایی‌ها

ادعای سنتکام درباره رهگیری پهپاد ایرانی در شرایطی است که در روزهای اخیر تصاویری از رصد اطلاعاتی ناوگروه آمریکایی متشکل از ناوهواپیمابر «آیزنهاور»، رزم‌ناو «فیلیپین‌سی»، ناوشکن «گراولی»، ناوشکن «استتم» و فریگت فرانسوی «لانگدانگ»، پیش از ورود به آب‌های خلیج‌فارس، ازسوی سامانه‌های اطلاعاتی بدون‌سرنشین و با سرنشین نیروی دریایی ارتش منتشر شده بود.

درچنین شرایطی ایران اعلام کرده حضور ناوگروه هواپیمابر آیزنهاور نه‌تنها تغییری در روند امنیت منطقه ایجاد نمی‌کند، بلکه زمینه‌ساز ایجاد تنش و ناامنی در منطقه خواهد شد. تهران همواره تاکید کرده‌است دولت‌های منطقه از توانایی‌های لازم برای تامین بومی امنیت در منطقه برخوردارند.

موفق‌ترین پهپاد صادراتی ایران

ادعای سنتکام در زمینه رهگیری پهپاد ایرانی بر فراز ناو هواپیمابر «آیزنهاور»، بار دیگر نام پهپاد «مهاجر ۶» را برسر زبان‌ها انداخت. اگرچه آمریکایی‌ها اطلاعات بیشتری درباره پهپاد مذکور منتشر نکرده‌اند، اما برخی کارشناسان معتقدند با توجه به تصویر منتشر شده از دید «بالگرد سی‌هاوک» آمریکایی، این پهپاد احتمالا «مهاجر ۶» بوده که ازسوی نیروی‌دریایی سپاه‌پاسداران درحال عملیات شناسایی بوده‌است.

این درحالی‌است که یک مقام دفاعی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» گفته آنها در واکنش به این اتفاق، هیچ اقدام نظامی نکرده‌اند و تنها آن را رصد کرده‌اند. «مهاجر ۶» ازجمله پهپادهای خانواده مهاجر است که آخرین نمونه آن، یعنی «مهاجر ۱۰» در مردادماه گذشته با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد. علاوه‌بر اینها، ویژگی‌های «مهاجر ۶»، این پهپاد را به‌عنوان «موفق‌ترین پهپاد صادراتی ایران» مطرح کرده‌است.

مشخصات

ماموریت: شناسایی – رزمی

نوع برخاست: باند

طول: ۷/۵ متر

طول بال: ۱۰ متر

ارتفاع: ۱/۹ متر

برد: ۲۴۰۰ کیلومتر

ارتفاع پروازی: ۵ هزارو ۴۸۶ متر

مداومت پروازی: ۱۲ ساعت

سرعت: ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت

موتور: روتاکس ۹۱۲-۱۱۵ اسب بخار

تسلیحات قابل حمل: ۱۰۰ کیلوگرم

وزن برخاست: ۶۰۰ کیلوگرم

نوع هدایت: اپتیک/ لیزر/ جی. پی. اس

بیشینه برد عملیاتی: ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: