کد خبر: ۹۶۰۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
تعداد بازدید: ۱۰۱
با تصویب مجلس، بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه حذف شد که در آن سازوکاری برای دریافت آب‌بها برای بهره‌برداران از منابع آب سطحی تعیین شده بود.

بند مربوط به تعیین نرخ آب‌بها برای بهره‌برداران از آب سطحی از لایحه برنامه حذف شدبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی‌ نوبت صبح امروز یکشنبه و در ادامه بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق، بند (ت) ماده ۳۹ لایحه برنامه هفتم را بررسی کردند.

ابتدا اصل این بند به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با آن مخالفت کردند؛ سپس پبشنهاد حذف این بند مطرح شد و با رای نمایندگان به این پیشنهاد، این بند از لایحه برنامه حذف شد.

در این بند آمده بود: «وزارت نیرو مکلف است براساس نیاز آب محصولات کشاورزی و الگوی کشت، مطابق نظر وزارت جهادکشاورزی نسبت به أخذ آب بها اقدام نماید. آب بها برای بهره برداران از منابع آب سطحی که میزان برداشت آب آنها متناسب با الگوی کشت ابلاغی وزارت جهادکشاورزی و الگوی مصرف آب وزارت نیرو باشد، برابر قانون تثبیت آب بهای زراعی مصوب سال ۱۳۶۹ مجلس شورای اسلامی و آئین نامه اجرایی ذیربط دریافت خواهد شد. این بهره برداران در دریافت تسهیلات و سایر حمایتهای دولت در اولویت خواهند بود. آب بها برای بهره برداران از منابع آب سطحی که میزان برداشت آب آنها، مازاد بر آب مورد نیاز الگوی کشت ابلاغی باشد، با اعمال ضرایب و به صورت پلکانی، حداکثر تا چهار برابر أخذ خواهد شد. مازاد منابع حاصل از اجرای این بند، جهت ترمیم و توسعه سامانه های نوین آبیاری، تجهیز و نصب ابزار اندازه گیری جهت تحویل حجمی آب، ایجاد نظام های بهره برداری و تشکلهای آب‌بران اختصاص خواهد یافت. آئین‌نامه اجرائی این بند توسط وزارت نیرو با همکاری وزارت جهادکشاورزی تهیه و تا پایان سال اول اجرای این برنامه به تصویب هیأت وزیران می رسد و از سال دوم عملیاتی می‌گردد.»

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: