تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹

ویروس عجیبی که فقط جنس نر را می‌کشد!به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: گروهی از دانشمندان دانشگاه مینامی کیوشو در استان میازاکی ژاپن به‌طور تصادفی ویروسی را کشف کردند که فقط حشرات نر را هدف قرار می‌دهد، کشفی که می‌تواند روزی به کنترل جمعیت ناقلان بیماری مانند پشه‌ها کمک کند.

کشف ویروسی که بعدها ویروس قاتل جنس نر یا SLMKV نام گرفت، همه به‌طور تصادفی پس از آن رخ داد که میساتو ترائو، تکنسین تحقیقاتی در دانشگاه، کرم سبز رنگی را پیدا کرد که به‌نام کرم طوقه‌بر تنباکو شناخته می‌شود و در حال خوردن گل حنا در گلخانه محوطه دانشگاه بود.

میساتو تصمیم گرفت به‌جای دفع صحیح مهاجم، کرم صدپا را نزد فیزیولوژیست حشرات دانشگاه، یوشینوری شینتانی که فکر می‌کرد این کرم تغذیه‌کننده خوبی برای سایر حشرات است، بفرستد.

کشفی خیره‌کننده

یوشینوری چند روز بعد پس از قرار دادن حشره در کنار سایر حشره‌ها دوباره کرم صدپا را بررسی کرد. در کمال تعجب، ۵۰ پروانه وجود داشت که همه آنها ماده بودند.

یوشینوری که در مورد یافته‌ها کنجکاو بود، تصمیم گرفت پروانه‌های ماده را از گلخانه با پروانه‌های نر که در خانه خود پیدا کرده بود پرورش دهد. پس از گذراندن این فرآیند، وی متوجه شد که تنها سه نر در نسل ۱۳ پروانه‌ها متولد شده‌اند.

با این اطلاعات جدید، یوشینوری و همکارش دایسوکه کاگیاما، محقق سازمان ملی تحقیقات کشاورزی و غذا در ژاپن، معتقد بودند که یک قاتل نر را در میان حشرات خود کشف کرده‌اند.

پس از آزمایشی برای تعیین علت این پدیده، گروه پس از آنالیز ژنتیکی که نشانه‌های مشخصی از یک ویروس را نشان داد، به این نتیجه رسیدند که با یک ویروس سروکار دارند.

آنان همچنین سعی کردند اثر قاتل نر را با آنتی‌بیوتیک‌ها از بین ببرند که نتیجه مثبتی به همراه نداشت زیرا درمان فقط در برابر باکتری‌ها موثر است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، تنها دو نوع ویروس قاتل نر ثبت شده است و SKLMV ممکن است به‌طور جداگانه تکامل یافته باشد.

قاتل نر

دانشمندان ژاپنی خاطرنشان کردند که ویروس ارثی مادری که آنان پیدا کردند از خانواده پارتیتیویریده است، اما دانشمندان در این تحقیق تاکید کردند، این حقیقت که آیا ویروس‌های قاتل نر محدود به پارتیتیویریده هستند یا می‌توانند در گونه‌های دیگر یافت شوند، ناشناخته است.

ویروس عجیبی که فقط جنس نر را می‌کشد!

آنان همچنین دریافتند که SLMKV پس از آلوده شدن، برخی از مگس‌های توتون و تنباکو، عفونی و قابل انتقال است. نتایج نشان داد که نسل بعدی جنس ماده بیشتری تولید کرد، در حالی که نسل‌های متعاقب آن فاقد جنس نر بودند.

دانشمندان بر این باور هستند که اثر ویروس به‌دلیل قرار گرفتن محیط با آب‌وهوای عالی برای کرم صد پا و نه خیلی سرد برای کرم‌های طوقه‌بر تنباکو و نه خیلی گرم برای SLMKV، دوباره منتشر شد.

قاتل ماده

این کشف می‌تواند به کنترل جمعیت آفات کشاورزی که کرم‌های تنباکو به آنها مربوط می‌شوند، کمک کند. این کشف همچنین می‌تواند به پیشبرد تلاش برای یافتن قاتل ماده کمک کند که شاید در کنترل جمعیت ناقلان بیماری مانند پشه‌ها مفید باشد.