کد خبر: ۹۵۹۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
تعداد بازدید: ۹۱
سایت فدراسیون وزنه برداری نوشت: نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه برداری ایران از شرایط تیم ملی توضیخاتی ارائه کرد.

نواب نصیرشلال: داریم دانه را می کاریم، هر کسی می‌تواند آن را برداشت کندبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، سایت فدراسیون وزنه برداری نوشت: نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه برداری ایران از شرایط تیم ملی توضیخاتی ارائه کرد.

نواب نصیر شلال سرمربی تیم ملی دو هفته پس از بازگشت تیمش از بازی های آسیایی در گفت و گویی به شرایط تیم و عملکرد شاگردانش در این رقابت ها، همینطور المپیک و آینده وزنه‌برداری پرداخت. او از این گفت که هیچ چیزی را گردن کسی نمی‌اندازد اما زمانی طوفان درو می کنی که باد کاشته باشی. نصیر شلال می‌گوید که جای جوان ها در اردوهای تیم ملی خالی است و او به همراه کادر فنی ایران در تلاش هستند تا با تدوین برنامه‌های درست و منطقی، پشتوانه سازی برای آینده وزنه برداری ایران را از همین حالا آغاز کنند.

آقای نصیرشلال برای ما از شرایط تیم ملی وزنه برداری پس از بازی های آسیایی بگویید.

ما یک شرایط کلی داریم که باید به آن بپردازیم. زمانی که تیم را تحویل گرفتیم یکی از مسابقات گزینشی المپیک انجام شده بود و تقریبا "لانگ لیست" رد شده بود.این اتفاق یک مقداری دست ما را برای ادامه رقابت های انتخابی بسته بود؛ برای اینکه بتوانیم افراد دیگری را وارد این چرخه کنیم.از زمان مسابقات جهانی تا المپیک یک بازه دو ساله می شود و فکر می کنم منطقی تر این بود که افراد بیشتری درگیر این چرخه می شدند. دو سال زمان مناسبی بود تا به مرور بشود وزنه برداران را شناخت و رفته رفته تعداد آنها را کم کرد. جای تعداد زیادی از جوان ها در این لیست خالی بود.در هر صورت شرایطی پیش آمده که ما باید آن را بپذیریم. الان هم شرایط خیلی بد نیست و تمام افرادی که شایسته هستند، در اردوهای تیم ملی حضور دارند، منتها فاصله نفر اول ایران با نفر اول آسیا و نفر اول جهان در بعضی اوزان زیاد است و ما نیاز داریم تا به مرور این فاصله را کم کنیم و با تلاش زیاد این عقب افتادگی را به لحاظ رکوردی جبران کنیم.

خیلی‌ها معتقدند که نسل سازی و پشتوانه سازی در سال‌های اخیر اتفاق نیفتاده و همین حالا هم برای یک تغییر بزرگ دیر است.این را قبول دارید؟

برای آینده وزنه برداری قطعا باید برنامه ریزی شود و ما این کار را انجام خواهیم داد. برای مسابقات پیش رو و سال آینده ما ۲ برنامه را پیگیری می‌کنیم. اول اعزام ها است که در نهایت ختم به المپیک خواهد شد.افرادی که در این مسیر قرار می گیرند قطعا بیشترین تلاش را خواهند کرد تا بتوانند بهترین رکوردها را بزنند. در نهایت هم تلاش ما برای کسب هر ۳ سهمیه المپیک است. برنامه دوم و مهمتر که در کنار برنامه اول پیگیرش هستیم پشتوانه سازی است، چه در طول این مسیر تا المپیک و چه پس از آن که مسابقات بزرگسالان جهان است. سفت و سخت این برنامه را پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم برای سال های آینده وزنه برداری نسل جدیدی را تربیت کنیم که نیازهای وزنه برداری کشور را تامین کنند. ما نیاز داریم تا در کنار ورزشکاران با تجربه، از نوجوانان و جوانان برای حضور در اردوهای تیم ملی دعوت کنیم تا مرحله رشد و تکامل آنها اتفاق بیفتد. این نیاز به زمان دارد اما چاره ای نیست و باید از همین جا آغاز شود.

شما خودت قهرمان المپیک هستی و سال ها در این رشته فعالیت کرده ای. ریشه های این عدم پشتوانه سازی در کجاست؟

من فکر می کنم شرایطی که این روزها وزنه برداری آن را تجربه می کند ماحصل این است که در سال های گذشته به دلیل کرونا یا هر دلیل دیگری و اینکه چه کسی باعث و بانی آن است کاری برای پشتوانه سازی انجام نشده است.دستان ما خالی است و ورزشکار کم سن و سال، ورزشکاری مستعد که بتواند بیاید و خودش را ثابت کند خیلی کم است. حالا مهم نیست. به هر دلیلی این اتفاق ها افتاده است و ما الان در این نقطه ایستاده ایم و باید کار را شروع کنیم. برای سال های آینده و برای نسل های بعدی، چه ما در این جایگاه باشیم و چه نباشیم. اگر این اتفاق بیفتد یک دانه ای است که کاشته می شود و انشاءالله به وقتش هر کسی که این مسئولیت را داشته باشد می تواند آن را برداشت کند.

این اتفاق با دعوت از نوجوانان و جوانان به اردوهای تیم ملی بزرگسالان پررنگ خواهد شد درست است؟

ما چند مسابقه مهم را پیش رو داریم. مثل قهرمانی بزرگسالان آسیا، قطر کاپ (که گزینشی المپیک است)، داخل سالن و ...نیاز است که در این مسابقات شرکت کنیم. به خصوص در قهرمانی آسیا و از عنوان قهرمانی مان دفاع کنیم. همین چند مسابقه باعث می شود تا نیاز بیشتری به وزنه برداران پیدا کنیم و تغییر نسل را شروع کنیم. متاسفانه فعلا دستان مان بسته است. در رشته های دیگر بعد از مسابقات مهم‌شان ۳۰ تا ۴۰ درصد ترکیب تیم شان تغییر کرده است و توانسته اند نفرات دیگری را جایگزین کنند ولی ما مجبور شدیم با همان نفرات مسابقات جهانی به بازی های آسیایی برویم.

این اتفاق خوب و قشنگی برای وزنه برداری نیست که در سال های قبل رقابت بر سر این بود که چه کسی دوبنده تیم ملی با بپوشد. این اتفاق خوب و قشنگی برای وزنه برداری نیست که در سال های قبل رقابت بر سر این بود که چه کسی دوبنده تیم ملی با بپوشد.این اتفاق خوب و قشنگی برای وزنه برداری نیست که در سال های قبل رقابت بر سر این بود که چه کسی دوبنده تیم ملی با بپوشد.

اردوهای تیم ملی از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

طبق هماهنگی با فدراسیون و کمیته فنی از روز ۱۵ آبان اردوها آغاز می شود و به صورت مستمر تا قهرمانی آسیا و پس از آن تا المپیک ادامه خواهد داشت. لیست نهایی دعوتی ها به اردو در دو بخش اعلام خواهد شد.یکی قبل از ۱۵ آبان و دیگری پس از مسابقات جوانان جهان. در پایان این مسابقات نفراتی که خوب هستند و شرایط اردو را دارند به تیم بزرگسالان دعوت می شوند تا در شرایطی بهتر و در کنار وزنه برداران بزرگسال به تمرین بپردازند.

پس قطعا ترکیب دعوت شده به اردو متفاوت با دوره های قبل است و احتمالا نفراتی به این اردو دعوت نخواهند شد.

بخشی از دعوتی ها از تیم گذشته هستند که تمام دارایی وزنه برداری هستند و بخش دیگر از جوانان که آینده وزنه برداری را شکل خواهند داد. این را هم بگویم که مثل همیشه شرایط حضور در اردو و اعزام به مسابقات بین المللی شرکت در رکوردگیری و شرایط خوب و مناسب است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: