کد خبر: ۹۵۹۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹
تعداد بازدید: ۱۵۰
رژیم صهیونیستی مقداری از درگیری با حزب الله و حماس دوری کرده و احتمال دارد تمرکز خود را روی سوریه بگذارد. دولت سوریه تسلیحات زیادی ندارد و خودش در بحران است و ممکن است اسراییلی‌ها بخواهند حرکاتی را در سوریه انجام دهند تا هم اعتبارشان حفظ شود و هم حرف‌هایی که نتانیاهو می زند بی اعتبار نشود.

یک احتمال درباره نقشه بعدی نتانیاهو/ چه مواردی به نقش روسیه در عملیات حماس قوت می‌بخشد؟به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، رژیم صهیونیستی مقداری از درگیری با حزب الله و حماس دوری کرده و  احتمال دارد تمرکز خود را روی سوریه بگذارد. دولت سوریه تسلیحات زیادی ندارد و خودش در بحران است و ممکن است اسراییلی‌ها بخواهند حرکاتی را در سوریه انجام دهند تا هم اعتبارشان حفظ شود و هم حرف‌هایی که نتانیاهو می زند بی اعتبار نشود.

مهسا مژدهی: حملات حماس به سرزمین‌های اشغالی در بی خبری مطلق سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و دیگر کشورهای غربی، آنها در شوک فرو برد. بسیاری از خبرگزاری ها و تحلیل گران این اتفاق را سندی بر بی مبالاتی دولت نتانیاهو و فروریختن تصوراتی دانستند که در این سال ها در مورد موساد وجود داشت. با این حال برخی هم معتقدند خدالق دستگاه اطلاعاتی در روسیه و مصر از این ماجرا بی خبر نبوده اند. اما جنگ بین حماس و اسراییل به کجا می رسد؟


در خبرآنلاین با عبدالرضا فرجی راد در خصوص اتفاقات اخیر به گفتگو نشسته ایم:

آیا باز شدن جبهه جنگ جدید در منطقه با عملیات توفان الاقصی، آن هم در چنین ابعادی از چشم و گوش دستگاه‌های امنیتی دیگر کشورها مانند روسیه و آمریکا و حتی ناتو مخفی بوده است؟یعنی همه این دستگاه‌ها ناگهان غافلگیر شده‌اند؟

نمی توانیم بگوییم دستگاه امنیتی این کشورها مطلع نبودند و روسیه را باید جدا کنیم. یک مقدار تصورات ما مربوط به گذشته است. همینطور که دستگاه های امنیتی آنها تقویت شدند، دستگاه های امنیتی حماس و فلسطین هم تقویت شده، دوره هایی دیده اند و کار کرده اند و می‌دانند چطور باید پنهانکاری کنند. در گذشته بین این نیروها عوامل اسراییلی وجود داشت که آنها را به حداقل رسانده یا از بین برده اند. لذا من اعتقاد دارم کشورهایی در منطقه ممکن است اطلاعاتی داشته باشند که به طور کلی چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد. مثلا مسئول امنیتی مصر به نتانیاهو اطلاعی داده بود که اتفاقاتی در پیش است اما اسراییلی ها جدی نگرفته بودند چون تحرک خاصی در آن سوی دیوار نمی دیدند و شاید هم تصور می‌کردند حملات حماس و جهاد اسلامی مثل قبل بر اساس سیستم موشکی و پرتاب موشک و پهپادهای کوچک خواهد بود. شیوه جدیدی که به کار گرفته شد، در مخیله اسراییلی ها نیامده بود. و از این به بعد خواهد آمد. گروه حماس، شیوه های جدید به کار برده اند و موفق شدند و ضربه های اساسی زده اند.

بررسی یک احتمال درباره نقشه بعدی نتانیاهو/ روسیه ضربه خود را به اسرائیل وارد کرد؟!

 

آیا روسیه از این تحولات اخیر منتفع شده است یا ضرر آن به مسکو می رسد؟ آیا ممکن است پای تلافی بر سر همراهی تلاویو با زلنسکی در میان باشد؟

دو عامل در ذهن من هست که ممکن است روس ها کمک کرده باشند. اسراییلی ها به ویژه نتانیاهو روابط بسیار نزدیکی با پوتین داشت. در دوره قبل که نخست وزیر بود، همیشه به مسکو سفر می‌کرد. پوتین هم به تلاویو مدام سفر می‌کردد و حتی به خانه نتانیاهو راه داشت. از زمانی که نتانیاهو جای لاپید را گرفت، نزدیکی به اوکراین بیشتر شد و سلاح هم در اختیار آنها گذاشتند و گنبدهای آهنین را به دست اوکراین دادند. این برای پوتین سنگین بود که دوست صمیمی اش چنین حرکاتی را انجام دهد.

از طرف دیگر همه دنیا روی روسیه تمرکز کرده و از اوکراین حمایت کرده. خبرهایی منتشر شده که غربی ها به نشریات خود فشار می آورند تا هر روز خبرهایی را در مورد این جنگ منتشر کنند تا روسیه یک روسیه ضعیف به دنیا عرضه شود. پوتین به دنبال این بود که در سوی دیگر دنیا یک تلافی کند و هم توجهات را از روسیه به سمت دیگری بکشاند. کشاندن توجهات به سمت دیگر به خصوص به سمت جایی مثل خاورمیانه که می تواند درگیری ها گسترده شود، و چندین کشور را درگیر کند، در حد جنگ اوکراین دارای اهمیت است. من نمی خواهم بگویم مستقیم روس ها نقش داشته اند اما ممکن است آنها تلاش کرده باشند ضربه ای به اسراییل بزنند.

امریکایی ها تلاش کرده تا با کشورهای عربی صحبت کند و از نتانیاهو بخواهد وارد غزه نشود. آنها می خواهند به خاطر جنگ اوکراین تلاش می کنند تا اتش این جنگ را بخوابانند. من روسیه را در این قضیه بی نقش نمی دانم.

 

در نهایت نتیجه این اتفاقات را چطور ارزیابی می‌کنید؟ ایا این درگیری ها هم مانند یکی از جنگ‌هایی است که در سال های گذشته و به ویژه پس از سال ۲۰۰۷ شاهد آن بوده ایم؟

اسراییل یک ضربه اساسی خورده و اعتبار اطلاعاتی و نظامی اش کاملا از بین رفته و دولتش در معرض سقوط است. روزنامه هاآرتص نوشته نتانیاهو باید همین امروز استعفا بدهد. در اسراییل عصبانیت نسبت به نتانیاهو زیاد است. به دو دلیل یکی اینکه با به راه انداختن قانون قضایی و دو قطبی کردن جامعه بخشی از اسراییلی ها را کارد خورده کرده که معتقدند این ضعف اطلاعاتی به دلیل این است که نتانیاهو با مطرح کردن اصلاحات قضایی، همه توجهات را به مسائل سیاسی داخلی کشاند و از مسائل اطلاعاتی دور ماند.

همچنین یادتان باشد در تظاهرات های خیابانی بسیاری از نیروهای ارتش بر علیه نتانیاهو موضع گرفته اند. این نشان می داد که شکاف و دو قطبی تا چه اندازه قوی است. خیلی‌ها در سرزمین های اشغالی معتقد هستند که در سال‌های اخیر یک فرصت هایی فراهم شده بود تا یک سازش‌هایی در رابطه با ایجاد دو کشور دو دولت انجام شود. اینها معتقدند این گفتگو را نتانیاهو بهم زده و از زمانی که سرکار آمده و دولت تندروتری را شکل داده، باعث شده تا فلسطینی ها هم موضع تندی بگیرند و این حادثه را ایجاد کنند. من فکر میکنم با توجه به این ضربه کاری نتانیاهو ضعیف شده یا دولتش از بین می رود و دوم اینکه بالاخره اسراییل می خواهد یک کاری کند که وضعیت را به حالت سابق برگرداند. اگر وضعیت به همین شکل بماند، یک جسارت در فلسطینی ها ایجاد می شود.

این نظر شخصی من است که رژیم صهیونیستی مقداری از درگیری با حزب الله و حماس دوری کرده و تمرکز خود را روی سوریه می گذارند. دولت سوریه تسلیحات زیادی ندارد و خودش در بحران است و ممکن است اسراییلی‌ها بخواهند حرکاتی را در سوریه انجام دهند تا هم اعتبارشان حفظ شود و هم حرف‌هایی که نتانیاهو می زند بی اعتبار نشود. او می‌گوید مطمئن باشید تغییراتی در خاورمیانه به وجود می آید. به نظر می رسد که همین حالا چیزی در ذهنش است و این به نظر من حمله زمینی به غزه نیست. چیزی که او بیان می کند با حمله به غزه و حزب الله به دست نمی آید. کار دیگری که برایشان آسانتر است و ممکن است حامیانی هم در کشورهای اطراف سوریه داشته باشد، ایجاد تغییراتی در سوریه است. لذا سوری ها باید خیلی دقت کنند. نتانیاهو بابت حرف‌هایی که می‌زند باید در داخل اسراییل پاسخگو باشد. او الان نیاز دارد تا آبروی از دست رفته خود را بازیابی کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: