کد خبر: ۹۵۶۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
تعداد بازدید: ۱۲۵
دانش و توانایی فنی بالای مهندسان ایرانی در مهندسی معکوس، برخی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های نظامی جهان را به محصولات بومی با کیفیتی چشمگیر و مثال زدنی تبدیل کرده است.

به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، اوایل سال ۱۳۹۰ بود که یک فروند پهپاد آر کیو ۱۷۰ آمریکایی در شرق کشور و در حوالی بردسکن به دام نیروی ایرانی افتاد. پهپادی که هنوز هم یکی از پیشرفته‌ترین و سری‌ترین پهپادهای آمریکا است.

پهپادی که با نام مستعار «wraith» به معنای شبح شناخته می‌شود. این پهپاد سال ۲۰۰۷ به خدمت ارتش آمریکا درآمد و هنوز در خدمت و مشغول پرواز است.

طراح و سازنده این پهپاد کمپانی مشهور لاکهید مارتین است که ساخت جنگنده‌های مشهور اف ۲۲ و اف ۳۵ را در کارنامه دارد. این پهپاد از مرموزترین پرنده‌های ارتش آمریکا است که عملیات‌های جاسوسی را برای سیا به انجام می‌رساند و از این رو اطلاعات چندانی از قابلیت‌ها و توانایی‌هایش منتشر نشده است.

پهپاد مدرن ایرانی که حاصل به دام انداختن پهپاد رادارگریز آمریکاست / عکساز معدود تصاویر منتشر شده از آر کیو ۱۷۰ در پایگاه هوایی اندرسن

مهندسان ایرانی اما در اقدامی شگرف و تحسین‌برانگیز با رمزگشایی از فناوری این پهپاد و اتکای به توانایی بومی شاهد ۱۹۱ را ساختند که نمونه ۶۰ درصدی مهندسی معکوس شده پهپاد پنهان‌کار آر کیو ۱۷۰ آمریکایی است. شاهد پهپادی رزمی شناسایی با موتور جت است که با برد عملیاتی ۱۵۰۰ کیلومتر بیشینه وزن برخاستی برابر با ۵۰۰ کیلوگرم دارد.

شاهد ۱۹۱ با مداومت پروازی ۴ ساعت و نیم تا ارتفاع ۲۵ هزار پایی اوج می‌گیرد و اگر آرکیو ۱۷۰ را معیار بگیریم شاهد هم در رده پرنده‌های رادارگریز قرار دارد که شناسایی‌اش برای رادارهای دشمن کار دشواری خواهد بود.

غنیمت های اتفاقی ارتش ایران از پیشرفته ترین سلاح های نظامی آمریکا و اسرائیل در ایران!/ عکس

این دستاورد تنها یکی از بی‌شمار کارهای بزرگ مهندسان ایرانی در این عرصه است. از دیگر دستاوردهای این عرصه می‌توان به پهپاد امید اشاره کرد که بسیار شبیه به پهپاد انتحاری «هاروپ» رژیم صهیونیستی است.

بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این پهپاد انتحاری آن گونه که از مشخصات ظاهری اش پیداست از از بال‌های دلتا بهره برده و از یک موتور پیستونی به عنوان قوای پیشران ساخته شده است و بسیار به پهپاد هاروپ رژیم صهیونیستی شباهت دارد و از این جهت از سوی کاربران نظامی‌نویس مجازی مورد توجه قرار گرفت.

رمزگشایی از پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی آمریکا و اسرائیل در ایران/ عکس

هاروپ یک پهپاد انتحاری ساخت رژیم اشغالگر قدس است که کشورهایی مثل آلمان، مراکش، هند و جمهوری آذربایجان آن را از تل آویو خریداری کرده‌اند.

این محصولِ شرکت صنایع هوافضای اسرائیل جزو هواپیماهای بدون سرنشین ضدتشعشع و رادارگریز محسوب می‌شود، که می‌تواند به صورت خودکار امواج رادیویی را شناسایی کرده و با کوبیدن خود به هدف، آن را نابود کند.

هاروپ با ظرفیت ۶ ساعت پرواز مداوم و برد ۱۰۰۰ کیلومتری نه تنها قابل پرتاب از پرتابگرهای زمینی و دریایی را دارد، بلکه در صورت ضرورت می‌تواند با تغییر کاربری از هوا نیز پرتاب شود.

این پهپاد انتحاری معروف اسرائیل ، بخشی از توان نظامی ایران شد!/عکسهاروپ

با توجه به ماجرای مهندسی معکوس پهپاد آر کیو ۱۷۰ آمریکایی چیزی که گمان میلیتاریست‌های فضای مجازی را درباره تئوری مهندسی معکوس پهپاد جدید انتحاری ارتش از روی هاروپ اسرائیلی تقویت می‌کند، تجربه موفق نیروهای مسلح کشورمان در این زمینه است.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: