کد خبر: ۹۵۶۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
تعداد بازدید: ۱۳۵
وزیر آموزش و پرورش گفت: از نگاه بنده اعمال ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سبب شده تا در همه رشته‌ها بچه‌های مناطق محروم بیشتر وارد دانشگاه‌ها شوند.

اعمال «۴۰ درصدی سوابق» راه را برای دانش آموزان مناطق محروم بازکردبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، رضامراد صحرایی در حاشیه نشست امروز هیات دولت و در جمع خبرنگاران، بیان کرد: گمان بنده این است که در همه رشته‌ها اعمال ضریب ۴۰ درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سبب شده است تا بچه‌های مناطق محروم بیشتر وارد دانشگاه شوند. اما باید صبر کنیم تا نتیجه معلوم شود. از طرف دیگر موضوع دهک بندی و رابطه دهک‌های درآمدی با آموزش موضوع بسیار دقیق و ظریفی است که باید بر روی آن کار شود که چقدر از این نابرابری که بین دهک اول با دهک دهم وجود دارد ناشی از آموزش است. عوامل دیگری داریم که تاثیر گذار هستند و باید بررسی شوند.

وی در ادامه در پاسخ به اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه در حوزه اربعین، بیان کرد: در وزارت آموزش و پرورش نیز ستاد اربعین تشکیل شد. دانشگاه فرهنگیان ما در کربلا موکب دارد. معاونت پرورشی و سازمان مدارس غیر دولتی ما در کربلا موکب دارند. زمینه اعزام همکاران و دانش آموزان ایجاد شده است. البته ما اعزام دانش آموز را نداریم و مطابق با قانون خروج از کشور در قالب اردوها محدودیت خاصی دارد اما زمینه این کار را فراهم کردیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که دلیل جاماندگی از تحصیل چه می‌تواند باشد و برای  جلوگیری از آن چه تدابیر اندیشیده شده است؟ بیان کرد: بحث جاماندگی از تحصیل باید به صورت دقیق تحلیل شود. مثلا از چه پایه تحصیلی. اگر منظور از بدو ورود به مدرسه است که آن یک تحلیل دارد. اگر منظور کسانی هستند که دوره ابتدایی را گذرانده اند اما برای دور دوم متوسطه نیامدند آن هم یک تحلیل دارد. هر کدام نیز دلایلی دارد. متاسفانه از بعد از کرونا، تمام کشورهای جهان شاهد بحث خاتمه تحصیل  پیش از پایان دوره متوسطه هستند. در کشور ما نیز همین اتفاق افتاده است. مهم ترنی علت این است که ما مدارسی که سر ریز مدارس ابتدایی در مناطق محروم بودند یعنی تحصیل در آنجا ممکن می شد مانند مدارس عشایری و شبانه روزی، تضعیف شده بودند.

وی تاکید کرد: در دستور کار دولت است که به طور جدی این مدارس را تقویت کند. عمدتا در یک روستا تا قبل از پایان دوره ابتدایی مدرسه وجود دارد اما بعد از همه نمی خواهند ادامه تحصیل دهند. چون زندگی روستایی مسائل خاص خود را دارد. فلذا افراد به مدرسه ای در یک روستا که مرکزیت دارند یا یک شهر نزدیک برای ادامه تحصیل مراجعه می کنند. متاسفانه  تعداد مدارس شبانه روزی کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر فقر خانواده نیز در  جاماندگی از تحصیل موثر است. ما در استان هایی عموما جا ماندگی از تحصیل داریم که در دهک های پایین درآمدی هستند. به عنوان مثال ما بیشترین جاماندگی از تحصیل را در استان سیستان و بلوچستان داریم. برای سیستان و بلوچستان یک کارروه ویژه ای زیر نظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده است. در آنجا بحث های متعددی انجام شده که چی کار کنیم تا موضوع انسداد مبادی بی سوادی را در آنجا شروع کنیم. ما در ۵ استاهن مشکل داریم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که از نظر شما رتبه عملکرد دولت چه قدر است و وزارت آموزش و پرورش چه اقداماتی انجام داده است؟ بیان کرد: ارزیابی عملکرد یک موضوع پیوسته است و دائما باید اتفاق بیافتد. قضاوت در مورد این را باید برای زمان اعلام نظر ارزیابی عملکرد گذاشت. اما آن‌چه که برای ما مهم است شفافیت در عملکرد، پاسخگو بودن و حرکت در مسیر تحول است. این سه محور را به طور جدی دنبال می کنیم. ادارات کل آموزش و پرورش در سطح کشور دسته بندی شده و اگر اداره ای ضعف هایی داشته تحت تعقیب قرار گرفته است. آن‌چه که مسلم است متاسفانه ما در مبنا قراردادن سند تحول به عنوان معیار اصلی برنامه ریزی کوتاهی کرده و باید آن را جبران کنیم.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: