کد خبر: ۹۵۶۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
تعداد بازدید: ۱۳۳
ارمنستان در نشست فوق‌العاده شورای امنیت از سازمان ملل خواست از «نسل‌کشی در قره‌باغ که محاصره شده است»، جلوگیری کند.

در نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره قره‌باغ چه گذشت؟به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: ارمنستان در نشست فوق‌العاده شورای امنیت از سازمان ملل خواست از «نسل‌کشی در قره‌باغ که محاصره شده است»، جلوگیری کند

«آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان در نشست چهارشنبه شب شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت قره‌باغ گفت: باور دارم که این نهاد برجسته، به رغم اختلافات ژئوپلیتیکی، این ظرفیت را دارد که به عنوان یک نهاد پیشگیری از نسل‌کشی عمل کند، نه یک نهاد بزرگداشت نسل‌کشی زمانی که خیلی دیر شده باشد.

وزیر خارجه ارمنستان گفت: هیچ جایگزینی برای کریدور لاچین که تنها راه ارتباطی میان ارمنستان و قره‌باغ است، وجود ندارد.

محاصره قره‌باغ توسط جمهوری آذربایجان از ۱۲ دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز شده است؛ زمانی که فعالان حامی محیط زیست آذربایجان کریدور لاچین را که تنها مسیر ارتباطی منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ با ارمنستان و باقی جهان است، مسدود کردند. این محاصره در ۲۳ آوریل سال ۲۰۲۳ میلادی شدت گرفت؛ زمانی که جمهوری آذربایجان ایست‌های بازرسی نظامی در امتداد این کریدور تعبیه کرد و تمامی تحرکات میان ارمنستان و قره‌باغ را تحت کنترل نیروهای مرزی آذربایجان درآورد.

«فرهاد محمدف» رئیس اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک باکو گفت، هدف از اعمال این محاصره جلوگیری از نقل و انتقال «تسلیحات و سربازان ارمنی» به قره‌باغ بوده است.

تعدادی از کشورهای عضو شورای امنیت خواستار از سرگیری فوری ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ توسط کمیته بین‌المللی صلیب سرخ شدند.

«آدام ووسورنو» مدیر عملیات دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل نیز در این نشست گفت: طرفین درگیر موظفند هیچ‌گونه مانعی برای تلاش‌های اصولی بشردوستانه به وجود نیاورند و این امر را سیاسی نکنند.

وی ضمن آنکه خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه از تمامی مسیرهای قابل دسترس شد، افزود: پاسخگویی به نیازهای بشردوستانه به معنای مشروعیت بخشیدن، جانبداری یا تسلیم شدن در برابر نفوذهای سیاسی نیست.

باکو ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ از طریق شهر «آغدام» در جمهوری آذربایجان را پیشنهاد داده اما ایروان این پیشنهاد را رد کرده و تاکید دارد که هیچ جایگزینی برای بازگشایی کریدور لاچین نمی‌تواند وجود داشته باشد.

چندین کشور عضو شورای امنیت نیز در این نشست فوق‌العاده به احتمال ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق شهر آغدام اشاره کردند.

«دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت مسکو از استفاده از مسیرهای جایگزین برای کمک‌های بشردوستانه به ویژه «افتتاح یک کریدور موازی از طریق آغدام و لاچین برای جابجایی غیرنظامیان و محموله‌ها» حمایت می‌کند.

«لیندا توماس-گرینفیلد» سفیر آمریکا در سازمان ملل هم نسبت به «احتمال سازش در مورد مسیرهای اضافی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه» اذعان کرد.

وی گفت: نباید برای دسترسی و کمک‌های بشردوستانه بی‌طرفانه،‌ انسانی و مستقل از جمله خدمات درمانی و تجهیزات پزشکی مانعی ایجاد شود.

«سیلویو گونزاتو» معاون رئیس هیات اتحادیه اروپا در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: اتحادیه اروپا به آمادگی ابراز شده مقامات جمهوری آذربایجان برای تامین کمک‌های بشردوستانه از طریق شهر آغدام توجه دارند اما این نباید به عنوان جایگزینی برای بازگشایی کریدور لاچین در نظر گرفته شود.

«یاشار علی‌اف» نماینده دائم جمهوری آذربایجان در سازمان ملل اما تاکید کرد اقدام ارمنستان برای رد پیشنهاد انتقال کمک‌های بشردوستانه از طریق شهر آغدم، سندی دال بر «ریاکاری سیاسی» ارمنستان است.

وی گفت: اگر ارمنستان حقیقتا نگران مردم عادی این منطقه بود، هرگز استفاده از جاده آغدام-خانکندی را رد نمی‌کرد.

یاشار علی‌اف مدعی شد، بازیگران بین‌المللی از جمله صلح‌بانان روس و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به توافقی برای باز کردن ترافیک در امتداد این جاده دست یافته بودند اما این توافق به خاطر اعتراضات و مخالفت‌های ارمنستان اجرایی نشد.

این در حالی است که رسانه «ارمنین ویکلی» نوشته روز سه‌شنبه نخستین فوتی ناشی از گرسنگی در قره‌باغ از زمان آغاز محاصره این منطقه ثبت شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: