کد خبر: ۹۵۵۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
تعداد بازدید: ۸۴
نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی باید در نظر داشته باشند که پروژه انتقال آب دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان خراسان جنوبی و خراسان رضوی با انتخاب صرفاً یک پیمانکار یا مدیریت غیر اصولی به سرانجام نخواهد رسید و برای رسیدن به چشم انداز انتقال حداقل ۴ میلیارد متر مکعب آب در سال نیازمند مدیریت به روز و نزدیک به استانداردهای جهانی هستیم؛ به گونه‌ای که باید در این پروژه ملی حداقل ده‌ها گروه به طور همزمان مشغول فعالیت باشند تا این پروژه در اولین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

قاضی‌زاده: پروژه انتقال آب به استان‌های شرقی در اولین زمان ممکن به بهره‌برداری برسدبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ صحن مجلس شورای اسلامی در نطق خود با اشاره به تصویب لایحه تشکیل منطقه آزاد سرخس گفت: امروز آرزوی ۲۶ ساله مردم سرخس و خراسان رضوی محقق شد. منطقه ویژه اقتصادی سرخس در دهه ۷۰ شکل گرفت و اولین منطقه ویژه اقتصادی کشور بود و پس از کش و قوس‌های فراوان امروز در مجلس یازدهم شاهد به واقعیت پیوستن این آرزوی دیرینه هستیم.

وی افزود: قطعاً تشکیل این منطقه آزاد به توسعه شهرستان سرخس، شمال شرق کشور، حوزه انتخابیه من و همچنین کل خراسان رضوی و خراسان بزرگ خواهد انجامید.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به هتک حرمت تعدادی از اتباع کشورهای اروپایی به ساحت قرآن کریم تاکید کرد هتک حرمت به قرآن اقدامی محکوم است و ضرورت دارد دستگاه دیپلماسی کشور نقش قاطع‌تری را در برخورد با چنین اقداماتی توسط دول یا سیستمهای پلیسی کشورهای اتحادیه اروپا به عمل آورد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: دنیا بداند مردم ایران مردمی دین مدار و وفادار به ارزش‌های دینی و اسلامی هستند؛ حضور سراسر شور آحاد مردم در عزاداریهای دهه اول محرم و جشن‌های غدیر نشان داد بن مایه مردم ایران بر پایه دین و اعتقادات مذهبی نهادینه شده است.

وی همچنین اظهار کرد: بحران آب و خشکسالی فراگیری که کشور را در بر گرفته نه تنها آب شرب، کشاورزی و صنعت را با مشکلات حدی روبرو کرده است، در آینده نه چندان دور اقتصاد، حوزه جمعیتی، سیاست و امنیت کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بخش قابل توجهی از بحران امروز حاصل حداقل دو دهه انباشت مشکلات مدیریتی، اتکای بیش از حد به کشورهای خارجی از جمله افغانستان، عدم اصلاح حکمرانی آب، افزایش عرضه به جای مدیریت تقاضا و عدم اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی باید در نظر داشته باشند که پروژه انتقال آب دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان خراسان جنوبی و خراسان رضوی با انتخاب صرفاً یک پیمانکار یا مدیریت غیر اصولی به سرانجام نخواهد رسید و برای رسیدن به چشم انداز انتقال حداقل ۴ میلیارد متر مکعب آب در سال نیازمند مدیریت به روز و نزدیک به استانداردهای جهانی هستیم به گونه‌ای که باید در این پروژه ملی حداقل ده‌ها گروه به طور همزمان مشغول فعالیت باشند تا این پروژه در اولین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه بحران ریزگردهای سیستان و بلوچستان در حال تبدیل شدن به ابر بحران در استان‌های شرقی کشور است، تاکید کرد: این بحران در شهرستانهای سرخس و خواف در حال رشد است که مقابله با آن نیازمند نگاه میدانی و مدیریت جهادی مسئولیت اجرایی و نه صرفا برگزاری جلسات مدیریتی و فاقد عملکرد علمی است.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از نطق خود با اشاره به عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص عملکرد مجلس شورای اسلامی لازم می‌دانم در سال پایانی مجلس یازدهم از تلاش‌های همکارانم در وضع قوانین خوب در حوزه تقنینی تشکر کنم اما در حوزه نظارتی انتقادات جدی وارد است چرا که بر اساس اصل ۷۶ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در حیطه انجام وظایف نظارتی خود حق تحقیق در همه امور کشور را دارد که متاسفانه دخالت دستگاه‌ها و بی‌نتیجه ماندن تحقیق و تفحص‌ها عملاً بازوی نظارتی مجلس را قطع کرده است.

قاضی‌زاده هاشمی با انتقاد از سرنوشت ناتمام ده‌ها تحقیق و تفحص کلید خورده در مجلس یازدهم افزود: در ایام باقیمانده از مجلس یازدهم جمع بندی تحقیق و تفحص‌های در جریان باید بحران‌هایی مانند بحران مدیریت منابع آب را در سطح اولویت‌های نظارتی مجلس قرار دهیم چرا که یقین دارم کوتاهی در مواردی همچون بحران مدیریت منابع آب در آینده نزدیک جای هیچ گونه جبرانی نخواهد داشت و صدمات بزرگی را به ایران عزیز وارد خواهد کرد.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: