کد خبر: ۹۵۵۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
تعداد بازدید: ۱۲۵
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ترور سردار شهید سلیمانی جنایت بین‌المللی است، توضیحاتی را در مورد روند پیگیری حقوقی این پرونده ارائه کرد.

اقدامات حقوقی دولت درباره پرونده ترور سردار شهید سلیمانی چه بوده است؟به گزارش خبرداغ به نقل از فارس :معاون حقوقی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ترور سردار شهید سلیمانی جنایت بین‌المللی است، توضیحاتی را در مورد روند پیگیری حقوقی این پرونده ارائه کرد.

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در مورد پی‌گیری حقوقی ترور سردار سلیمانی گفت: این پرونده از سه ناحیه در حال پی‌گیری است؛ یک ناحیه در داخل کشور است که خوشبختانه مستندات آماده شده است و پرونده در حال رسیدن به مرحله جدیدی است.

معاون حقوقی رئیس جمهور تیرماه سال جاری و در دومین همایش بین المللی بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی از رسیدن پرونده ترور سردار سلیمانی به مراحل پایانی خبر داده و گفته بود که برای حفظ عزت ایران را اقدامات زیادی انجام داده ایم و پرونده ترور شهید سلیمانی در مرحله پایانی قرار دارد.

جنایت و نقض قوانین بین‌المللی توسط آمریکا

سردار قاسم سلیمانی شامگاه ۱۳ دی سال ۱۳۹۸ در حالی که طی سفری رسمی در عراق به سر می‌برد، توسط پهپادهای آمریکایی ترور شد و به شهادت رسید.

در همان ایام «اگنس کالامار» گزارشگر ویژه وقت سازمان ملل در امور مربوط به اعدام‌های فراقضائی، بدون محاکمه و خودسرانه؛ ترور سردار شهید سلیمانی را مغایر قوانین بین‌المللی حقوق بشر اعلام کرد. وی چند ماه بعد نیز در گزارش ۴۴ صفحه‌ای خود به سازمان ملل متحد گفت به این نتیجه رسیده که عملیات آمریکا در ترور سپهبد سلیمانی نقض قوانین بین‌المللی بوده است.

مراودات ایران و عراق در پیگیری پرونده ترور حاج قاسم

معاون حقوقی رئیس جمهور در ادامه گفتگو با فارس با اشاره به اینکه جنایت آمریکا و ترور سردار سلیمانی در عراق صورت گرفته، افزود: عراق به عنوان محل جرم و ترور است؛ خوشبختانه در این اواخر اقداماتی شروع شده و پرونده به صورت جدی تشکیل شده است، مراوداتی هم در این زمینه بین مقامات دو کشور وجود دارد. دادستان عراق هم بحث قتل را کنار گذاشته و موضوع به عنوان یک امر تروریستی اعلام شد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: بخشی از پی‌گیری نیز مربوط به جنبه بین المللی است؛ در همین راستا با وکلای بین المللی مشورت و نظرات تخصصی آنها را کسب کردیم؛ مستنداتی لازم داشتیم که آنها را از مراجع داخلی تقاضا کردیم (براساس برخی از اسناد بین المللی باید آن مستندات وجود داشته باشد) چرا که به این مستندات برای بالارفتن ضریب اطمینانمان جهت به نتیجه رسیدن پرونده در دادگاه بین المللی دادگستری نیاز داشتیم پس از دریافت این مستندات اقدامات عملی انشالله آغاز می شود.

دادگاه بین المللی می‌تواند دولت آمریکا را محکوم کند

وی در مورد امکان صدور حکم بازداشت عاملان و آمران این جنایت تصریح کرد: معتقدیم با توجه به اینکه سردار شهید سلیمانی یکی از شخصیت‌های مورد حمایت بین المللی بوده و مشمول کنوانسیون‌های بین المللی است، دادگاه بین المللی دادگستری حتما می تواند حکم دهد و دولت آمریکا را به خاطر این اقدام تروریستی که انجام داده محکوم کند.

دهقان گفت: از نظر ما این موضوع مشمول «ICC» یعنی دیوان کیفری بین المللی می‌شود اما چون آمریکا به این دیوان نپیوسته است، شخصِ دادستان دیوان باید به آن ورود کند که البته با توجه به فشار و نفوذ آمریکا بر نهادهای بین‌المللی کار ساده‌ای نیست.

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: اگر محکمه عادلانه کیفری وجود داشته باشد این موضوع حتما مشمول جنایت بین المللی است؛ مقامی که ترور شده مورد حمایت بین الملل قرار داشته است، فرمان دهنده به این ترور باید محاکمه شود اما با توجه به سازوکارهایی که در اروپا و آمریکا وجود دارد و فشارهای آمریکا به برخی از نهادهای بین المللی، این اقدام پیچیده‌ است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: