کد خبر: ۹۵۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
تعداد بازدید: ۵۳۱
جمعی از اساتید دانشکدگان هنرهای زیبا در واکنش به اظهارات رئیس دانشگاه ادبیات بیانیه‌ای صادر کردند.

بیانیه تند دانشجویان هنر علیه ادبیاتِ خبرساز آقای رئیسبه گزارش خبرداغ به نقل از شرق: جمعی از اساتید دانشکدگان هنرهای زیبا در واکنش به اظهارات رئیس دانشگاه ادبیات بیانیه‌ای صادر کردند.

 
 

 

 

متن بیانیه بدین شرح است:

 

به نام خداوند زیبا آفرین

نام دانشگاه تهران در نگاه نخست، چند چیز را به هر حافظه‌ای متبادر می‌کند: یکی نشان تاریخی زیبای فیروزه‌ای رنگش (که نتیجه همکاری دو تن از استادان دانشکده ادبیات و دانشکده هنرهای زیباست)، دیگری سردر زیبا و خاطره‌انگیزش (که اثر یکی از دانش‌آموختگان هنرهای زیباست) و خاطره بسیاری از هنرمندان مطرح در تراز جهانی و هنرمندان موثر دوره معاصر. 

اخیرا متن و صوت سخنان موهن رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، آقای دکتر سیف، در مورد هنرهای زیبا در رسانه‌ها منتشر شده است. ما اعضای هیئت علمی دانشکدگان هنرهای زیبا ضمن اعتراض به این بیانات، نکاتی را به عرض می‌رسانیم. 

با ورود از سردر دانشگاه، نخستین دانشکده مجاور به خیابان انقلاب، دانشکده‌ هنرهای زیبا، مکان پرورش صدها نخبه هنری را می‌بینیم. راهروها و پلکان‌های این دانشکده هنوز قدوم استادان متعهد و متخصص سرشناس را به یاد دارند.

سالن همایش‌های این دانشکدگان ۸۰ ساله، آراسته به نام سید شهدای اهل قلم، شهید مرتضی آوینی است، که او هم روزگاری در این دانشکده تحصیل کرده است. مجموعه روایت فتح که نمایش زیبای رشادت و ایثار در مقابل متجاوزان به کشور است، حاصل کوشش این شهید عالی‌قدر بود. در هشت سال دفاع مقدس همکاری موثر در طراحی و اجرای بسیاری از سازه‌های تخصصی و مقاوم مانند بیمارستان‌های صحرایی و ماکت‌های تخصصی جنگ و نقاشی‌هایی که شجاعت و از خودگذشتگی فرزندان متعهد این سرزمین را به تصویر کشیده‌اند و هنوز بر دیوارهای مسجد جامع خرمشهر و شهرهای درگیر مستقیم جنگ نقش بسته، بخشی از نتایج این تلاش‌هاست. هنوز آثار هنرمندان شهید هنرهای زیبا بر دیواره‌های دانشگاه پابرجاست.

اخیرا رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در اظهار نظری شخصی، موهن و شگفت‌آور، این مکان محترم و کوشندگان آن را با به کارگیری الفاظی با مقصود پلشت به استهزاء گرفته‌اند. نوع به‌‌ کار گیری این واژه‌ها برای توهین به همکاران دانشگاهی را شدیدا محکوم می‌کنیم و یادآور می‌شویم که دانشکدگان هنرهای زیبا یکی از سربلندترین واحدهای پرسابقه دانشگاه تهران است که بیشترین تعداد چهره‌های ماندگار و اعضای فرهنگستان‌های کشور را در خود جای داده است. لزومی به ذکر افتخارآفرینی‌های متعدد ملی و بین‌المللی دانش‌آموختگان هنرهای زیبا در این بیانیه نیست که همگان به آن آشنایی دارند.   

ما خانواده دانشکده هنرهای زیبا بر این باوریم که سخنان آقای سیف، که تکیه بر جای بزرگان زده‌اند، نظر همکاران شریف و دانشمند ما در دانشکده ادبیات نیست؛ این عزیزان همیشه مورد احترام و ستایش ما بوده و همچنان آنان را دوستان و همکاران ارجمند خود می‌دانیم. ولی آقای سیف بهتر است به آموزه سعدی بزرگ توجه کنند که: بزرگش نخوانند اهل خرد/ که نام بزرگان به زشتی برد.

در روزگاری که بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش و هم‌دلی در فضای کشور و دانشگاه هستیم، اظهار نظرهایی از جنس صحبت‌های توهین‌آمیز آقای سیف، نتیجه‌ای جز ایجاد التهاب، تشویش و بازخوردهای منفی در فضای دانشگاه نخواهد داشت.

از خدا خواهیم توفیق ادب‌.

جمعی از استادان دانشکدگان ماندگار هنرهای زیبا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: