او افزود:
* شبهات در جامعه بهصورت گستردهای در حال توسعه و پیشرفت است. به واسطه نزدیک شدن دنیا به هم، تبدیل شدن جهان به دهکده واحد و آسان شدن ارتباطات به واسطه گسترش فضای مجازی، دنیا تبدیل به دنیای شبهات شده است و این شبهات چنان در عمق جان انسان نفوذ میکند که اگر پاسخ داده نشود، تبدیل به یک فاجعه و یک بحران و به زبان دینی تبدیل به فتنه میشود. شبهات هم حد یقف ندارد، یعنی یک جا توقف نمیکند و روزبهروز مطرح میشود.
*این شبهات طوری است که ابتدا با شک شروع شده و بعد تبدیل به شبهه میشود. شک اگر برطرف نشود، تبدیل به شبهه شده و این شبهه هم اگر پاسخ داده نشود، تبدیل به فتنه میشود. شبهه، در ذهن جوان بهتر مینشیند، زیرا افرادی که سنی از آنها گذشته و وارد میانسالی یا سالمندی شدهاند، شخصیتشان تثبیت شده و شکل گرفته است، مثل درخت کهنسالی هستند که دیگر نمیتوانند مسیر آن را تغییر دهند اما جوانها مثل نهالهایی هستند که میتوان به هر طرف آنها را جهت داد. بنابراین شبهات در ذهن جوان راحتتر مینشیند .
*ممکن است شبهه در یک لحظه بیاید اما پاسخ آن در یک سال داده نشود. به قول معروف خراب کردن یک جایی آسانتر از ساختن آنجاست. بهعبارتی انداختن سنگ در چاه راه است، اما بیرون آوردن سنگ از چاه چند عاقل میخواهد که بتوانند این سنگ را از چاه خارج کنند.
*شبهاتی که امروز در بین جوانان مطرح است که میتوان با قاطعیت گفت برخی از آنها از خلقت حضرت آدم تا به حال در بین جامعه مطرح نبوده است که در بین آنها شبهات تعدد قرائتها، هرمنوتیک و غیره مطرح است. اینقدر سرعت شبهات زیاد است، حوزهها و روحانیت هم از شناسایی آنها و پاسخ دادن به آنها عقب افتادهاند. البته ممکن است برخی تعبیر کنند و بگویند که چون روحانیت در مسیر اجرایی و در حاکمیت قرار گرفته، دیدگاه مردم و جوانان به آنها منفی شده است، اما این نگاهی سطحینگر و عوامانه است. حقیقت قضیه همان موضوعی است که درباره شبهات گفتم.