کد خبر: ۹۵۴۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
تعداد بازدید: ۲۱۶
خبرگزاری رویترز با استناد به ویدئوهای منتشر شده و مصاحبه با شهروندان محلی ادعا می‌کند که برخی از اعضای گروه واگنر به همراه خودروهایشان در پی شورش نافرجام ۲۴ ژوئن، به سمت پایگاه ارتش روسیه جایی که تسلیحات هسته‌ای در آن وجود دارد، حرکت کردند.

واگنر در یک قدمی تصرف انبار هسته‌ای روسیه بودبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا : خبرگزاری رویترز با استناد به ویدئوهای منتشر شده و مصاحبه با شهروندان محلی ادعا می‌کند که برخی از اعضای گروه واگنر به همراه خودروهایشان در پی شورش نافرجام ۲۴ ژوئن، به سمت پایگاه ارتش روسیه جایی که تسلیحات هسته‌ای در آن وجود دارد، حرکت کردند.

 رویترز می‌گوید که نمی‌تواند وقایع بعد از حرکت خودروها به سمت انبار تسلیحات روسیه را تایید کند و مقامات غربی نیز معتقدند که در حین شورش کوتاه مدت واگنری‌ها، انبار تسلیحات هسته‌ای روسیه هرگز در معرض خطر قرار نگرفت.

اما کریل بودانف، رئیس اداره اطلاعات مرکزی وزارت دفاع و رئیس سرویس جاسوسی نظامی اوکراین طی مصاحبه‌ اختصاصی با رویترز مدعی شده که نیروهای واگنر در آن روز بیش از حد فرا رفتند.

او در ادامه ادعاهایش چنین عنوان کرد: واگنری‌ها به مقر هسته‌ای روسیه رسیدند و قصد آن‌ها تصاحب برخی از تسلیحات هسته‌ای کوچک مربوط به زمان شوروی بود تا به واسطه آن بتوانند خطر شورش مسلحانه خود را افزایش دهند. زیرا اگر شما آماده شوید که تا آخرین سرباز بجنگید، چنین سلاحی می‌تواند خطرات شورش را به طور چشمگیری افزایش دهد.

بودانف افزود: تنها مانع میان واگنری‌ها و تسلیحات هسته‌ای روسیه درب‌های این انبار بود. درها بسته بودند و آن‌ها نتوانستند وارد بخش فنی شوند.

اطلاعات بیشتری در این زمینه در دست نیست. بودانف بیش از این جزئیات را شرح نداد و رویترز هم مستقلا قادر به تایید این ادعاها نیست.

یک منبع نزدیک به کرملین با روابط نظامی بخش‌هایی از ادعای بودانف را تایید کرد. این فرد بدون اشاره به جزئیات بیشتر مدعی شد: واگنر موفق شد تا به منطقه‌ای که برایش منفعت دارد، وارد شود و در نتیجه آن آمریکایی‌ها آشفته شدند چونکه مهمات هسته‌ای روسیه در آن مکان نگهداری می‌شوند.

یک منبع دیگر در شرق اوکراین، قسمت تحت کنترل روسیه که ادعا می‌کند از این موضوع آگاه است، گفت: همین نگرانی باعث شد تا مسکو از طریق میانجیگری بلاروس وارد مذاکره با واگنر شود و به شورش آن‌ها خاتمه دهد.

مقامات آمریکایی شک و شبهاتی را درخصوص این ادعاها بیان کرده‌اند و سخنگوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم گفت: ما نمی‌توانیم چنین ادعایی را تایید کنیم. ما در حال حاضر نشانه‌ای درباره اینکه تسلیحات هسته‌ای در خطر هستند، دریافت نکرده‌ایم.

کرملین و یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامی واگنر به سوالاتی پیرامون ادعای رویترز پاسخی نداده‌اند.

یوگنی پریگوژین که شورش خود را در تاریخ ۲۴ ژوئن (۳ تیر) با اهدافی نظیر برکناری سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه آغاز کرده بود، سرانجام با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس به شورش مسلحانه خود پایان داد و قرار شد که به بلاروس برود. به نیروهای پریگوژین که دوش به دوش او در جنگ اوکراین مبارزه می‌کردند، سه فرصت داده شد؛ اول اینکه یا به همراه رئیس‌شان (پریگوژین) به بلاروس بروند، یا با نیروهای مسلح روسیه ادغام شوند و یا به منزل بازگردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: