کد خبر: ۹۵۳۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
تعداد بازدید: ۱۸۰
پوتین را پاپا (به معنای بابا) صدا می‌کرد و رابطه‌اش با رئیس‌جمهور مقتدر روسیه آنقدر نزدیک بود که وقتی سربازانش با کمبود سلاح و تجهیزات نظامی مواجه می‌شدند، او با یک تلفن به «ولادیمیر پوتین»، شخص اول روسیه مجوز تلفنی دریافت سلاح از ارتش را دریافت می‌کرد

فرمانده گروه شبه‌نظامی واگنر کجاست؟به گزارش خبرداغ به نقل از همشهری: پوتین را پاپا (به معنای بابا) صدا می‌کرد و رابطه‌اش با رئیس‌جمهور مقتدر روسیه آنقدر نزدیک بود که وقتی سربازانش با کمبود سلاح و تجهیزات نظامی مواجه می‌شدند، او با یک تلفن به «ولادیمیر پوتین»، شخص اول روسیه مجوز تلفنی دریافت سلاح از ارتش را دریافت می‌کرد. این شرح حال «یوگنی پریگوژین»، فرمانده گروه شبه‌نظامی واگنر است که قبل از آنکه شبه نظامیان واگنر را در سال ۲۰۱۴تاسیس کند، سال‌ها به دلیل در اختیار داشتن رستوران‌ها و شرکت‌های پذیرایی که غذای کاخ ریاست‌جمهوری روسیه را تامین می‌کرد، به «آشپز پوتین» معروف بود. پریگوژین وقتی واگنر را هم پایه‌گذاری کرد، به‌عنوان بازوی غیررسمی نظامی روسیه در سودان، لیبی، سوریه و این اواخر در اوکراین عمل کرد، اما شورش واگنری‌ها در روسیه حدود ۱۰روز پیش جهان را شوکه کرد و همه کاسه و کوزه‌ها را در روسیه به هم ریخت.

 
 

به‌نظر می‌رسد که اختلاف واگنری‌ها با نیروهای ارتش باعث شد تا نیروهای واگنر جبهه جنگ در اوکراین را رها و به‌سوی مسکو لشکرکشی کنند. پریگوژین احتمالا خود را در بازی قدرت در کرملین در رقابت با ارتش بازنده می‌دید و شاید به‌حساب خودش به دنبال آن بود تا در رقابت با نیروهای ارتش روسیه به پوتین نزدیک‌تر شود. شورش ۴۸ساعته او درنهایت با وساطت «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس پایان یافت. پوتین هم با همه خشمی که از پریگوژین داشت، اجازه داد تا او پس از خطای بزرگش رهسپار بلاروس شود. براساس توافق میان گروه واگنر و دولت روسیه قرار شد که اتهامات علیه پریگوژین کنار گذاشته شود و او و سربازانش اجازه پیدا کردند به بلاروس بروند.

 

طبق گزارش روزنامه دیلی میل در روز ۱۲تیرماه، ۸ روز است که یوگنی پریگوژین ناپدید شده و درواقع پس از شورش مسلحانه نافرجامش علیه مسکو، اصلا کسی او را ندیده است. در همان روزهای طغیان واگنر، «جیمز استاوریدیس»، دریادار بازنشسته ارتش آمریکا و فرمانده نظامی سابق ائتلاف ناتو در مصاحبه‌ای ادعا کرد فرمانده گروه نظامی خصوصی واگنر حداکثر تا ۹۰ روز دیگر زنده نخواهد ماند چون رئیس‌جمهور روسیه نمی‌تواند شورش او را ببخشد و فراموش کند. این دو انگاره به برخی شایعات در مورد مرگ پریگوژین دامن زد.

 

در حال حاضر اما ۱۰روز پس از آنکه گفته شد پریگوژین به بلاروس رفته، خبرهای دیگری حاکی از آن است که پریگوژین هنوز در روسیه است. بی‌بی سی نیز گزارش داده است که ردیابی جت شخصی پریگوژین نشان می‌دهد که این هواپیما اواخر ژوئن یعنی حدود یک هفته پیش به بلاروس پرواز کرد و عصر همان روز دوباره به روسیه بازگشت. لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس نیز روز پنجشنبه خبر داد که «یوگنی پریگوژین» در حال حاضر در سن‌پترزبورگ روسیه و «کاملا آزاد» است. کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد که فرمانده گروه واگنر را زیرنظر ندارد و «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین به خبرنگاران تأکید کرد که «ما حرکات او را دنبال نمی‌کنیم». لوکاشنکو در همین رابطه تصریح کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به دنبال از بین بردن رهبر گروه واگنر نیست. همزمان رویترز نیز گزارش داده که براساس داده‌های ردیابی هوایی، هواپیمایی که گفته می‌شود مرتبط با رهبر واگنر بود، روز چهارشنبه سن پترزبورگ را به مقصد مسکو ترک کرد و روز پنجشنبه به سمت جنوب روسیه حرکت کرد. با این حال مشخص نیست که آیا پریگوژین در این هواپیما بوده یا نه، هرچند لوکاشنکو گفته است که او به‌زودی با همتای روس خود دیدار می‌کند و درباره وضعیت پریگوژین نیز سؤال خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: