کد خبر: ۹۵۲۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
تعداد بازدید: ۲۸۱
عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ به اینکه برنامه هفتم توسعه باید چه ویژگی هایی داشته باشد و چطور با این برنامه می توان عقب ماندگی های برنامه‌های قبلی را جبران کرد، گفت: ضعف برنامه‌های قبلی توسعه از جمله برنامه ششم این بود که بسیاری از اهداف تحقق پیدا نکردند و عمدتا در رسیدن به اهداف کمی برنامه‌های توسعه موفق نبوده ایم.

با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی تولید رونق پیدا می کند/ در رسیدن به اهداف کمّی برنامه‌های توسعه موفق نبوده‌ایم/ واقعیت‌ها را جایگزین فهرست آرزوها در برنامه نویسی کنیم؛ عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با شفقنابه گزارش خبرداغ به نقل از شفقنا- عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ  به اینکه برنامه هفتم توسعه باید چه ویژگی هایی داشته باشد و چطور با این برنامه می توان عقب ماندگی های برنامه‌های قبلی را جبران کرد، گفت: ضعف برنامه‌های قبلی توسعه از جمله برنامه ششم این بود که بسیاری از اهداف تحقق پیدا نکردند و عمدتا در رسیدن به اهداف کمی برنامه‌های توسعه موفق نبوده ایم.

مجسن پیرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار شفقنا در رابطه با نقاط قوت و ضعف برنامه‌های هفتم توسعه، گفت: یکی از دلایل شکست و عدم موفقیت برنامه های قبلی این است که به مسائل به شکل کلی پرداخته می شد و بدون ویژگی های مشخص و اهداف کمی معین بود. در صورتی که اهداف ایده‌آل و کلی در برنامه‌های اقتصادی قابلیت عملیاتی شدن ندارند.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد :یکی از وظایفی که متوجه مجلس یازدهم است ، بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه است و پیش از اینکه به باید و شاید چگونگی بررسی و تصویب این برنامه بپردازیم، باید ارزیابی درستی ار عملکرد برنامه ششم توسعه را داشته باشیم،

بیشتر بخوانید: 

مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس برای ساماندهی تعطیلات رسمی کشور بدون اشکال بنظر می‌رسد

او‌گفت : اساس گزارش‌های نظارتی از روند اجرای قانون برنامه ششم توسعه مشخص شد؛ از ۵۲۰ ماده، جزء، تبصره و بند قانون برنامه ششم توسعه، اهداف قانون‌گذار در ۳۰ درصد احکام محقق شده است. در ۴۸ درصد احکام بخشی از اهداف محقق شده و در ۲۲ درصد احکام اهداف قانون‌گذار محقق نشده است.

آقای پیرهادی افزود: نبود مطالعات آماری متقن و به‌روز، نداشتن برنامه‌ریزی درست، فقدان منابع مالی لازم و متناسب، نبود هماهنگی بین‌بخشی و نبود تصویب آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و سایر مقررات قانونی مرتبط با احکام یادشده، نگاه سیاستی کلی به موضوع به‌جای تدوین مواد عمل‌گرایانه، وجود یک نگاه آرمانی به برنامه و در نهایت، تحریم‌های بین‌المللی و بی‌توجهی به ظرفیت‌های مشارکتی مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد از جمله دلایل محقق نشدن برنامه ششم توسعه و فاصله قابل‌توجه با اهداف تعیین‌شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه به‌جای رویکرد مسئله‌محور و توسعه‌ای، فهرستی از آمال و آرزوها را  سند برنامه‌ریزی جامع قرار داده ایم ،ادامه داد: در کنار توجه به واقعیات کشور در تدوین برنامه هفتم باید مشخصا روی یک سری اهداف کمی و محدود با هدف ثبات اقتصادی، کنترل نرخ تورم، ایجاد رشد اقتصادی مناسب، افزایش درآمدهای واقعی، رفع بیکاری و کاهش ضریب جینی چیده شود.

آقای پیرهادی افزود: باید در اجرای این برنامه ها تحول تازه ای ایجاد شود و ساختارها اصلاح شود. در برنامه هفتم باید شکاف بین درآمدها و هزینه ها به حداقل خود برسد و  حرکت دولت به سمت درآمدهای پایدار سوق داده شود .

وی با اعتقاد به اینکه محور دوم در برنامه‌ریزی برای برنامه هفتم توسعه باید بهبود و اصلاح محیط کسب‌وکار باشد،تاکید کرد که جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای رونق تولید امری ضروری است،چرا که با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی تولید رونق پیدا می کند و اشتغال هم جان دوباره می گیرد.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: