کد خبر: ۹۵۲۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
تعداد بازدید: ۳۴۲
رضا نصری حقوقدان بین المللی با انتشار رشته توئیتی به ادعای سید محمود نبویان درباره برجام واکنش نشان داد.

پاسخ یک حقوقدان به ادعای برجامی نبویان/ چطور از آن به عنوان تحقیر ملت یاد کردید؟!به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین رضا نصری نوشت:در متن برجام آمده: «کلیه مفاد و اقدامات مندرج در این برجام صرفاً برای اجرای آن بین گروه ۱+۵ و ایران می‌باشد... ...و نمی‌بایست به منزله ایجاد سابقه برای هیچ دولت دیگری، یا برای اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و حقوق و تعهدات وفق معاهده ان‌پی‌تی و سایر اسناد مربوطه، و همچنین اصول و رویه‌های شناخته شده بین‌المللی تلقی گردد».

آقای نبویان در تلویزیون ملی اینگونه این بند را تفسیر می‌کند که «برجام خارج از حقوق بین‌الملل است» و یک رژیم حقوقی منحصربفرد است که ان‌پی‌تی را هم دور می‌زند و صرفاً برای ایران تدوین شده است! سپس بخاطر پذیرش این بند - که او «تحقیر ملت ایران» می‌خواند - دکتر ظریف را شماتت می‌کند!

اما حقیقت چیست؟ حقیقت این است که یکی از اختلافات جدی میان ایران و آمریکا این بود که ایران مدعی بود «حق غنی‌سازی» در معاهده ان‌پی‌تی لحاظ شده، حال اینکه آمریکا ادعا می‌کرد «غنی‌سازی» جزئی از برنامه مسالمت‌آمیز هسته‌ای تلقی نمی‌شود و معاهده ان‌پی‌تی برای هیچ کشوری چنین حقی قائل نشده است.

حال، از آنجا که در برجام عملا حق غنی‌سازی برای ایران به‌رسمیت شناخته شده، این بند را در متن گنجاندند تا بگویند پذیرش این حق برای ایران نباید به منزله پذیرش این حق برای سایر کشورها تلقی شود؛ و اینگونه نیست که برجام حقوق بین‌الملل و تفسیر ان‌پی‌تی را برای دیگران تغییر داده!

در واقع، این بند یکی از دستاوردهای مهم برجام است که اتفاقا ایران را عملا محق به حقی دانسته که دیگران نمی‌توانند با استناد به برجام مدعی آن شوند!

حال، اینکه آقای نبویان - که او را متخصص‌ترین نماینده مجلس در امور برجام می‌خوانند - چطور این متن را تفسیر کرده تا از آن «تحقیر ملت ایران» را استنباط کند و به دکتر ظریف به بهانه آن حمله کند، خود هنری است که جای تقدیر دارد!

البته، سایز تفاسیر ایشان هم از برجام غالبأ همین‌قدر بی اساس و «جناحی» است و جا دارد صداوسیما برای جبران نشر این قبیل اظهارات گمراه‌کننده تفاسیر درست را منتشر کند!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: