کد خبر: ۹۵۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
تعداد بازدید: ۲۶۲
از اواسط دهه ۱۹۹۰، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نقش مهمی در سیاست ترکیه ایفا کرده است و دیدگاه ها و اقدامات او به طور قابل توجهی چشم انداز سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ترکیه را شکل داده است.

به گزارش خبرداغ ، خبرآنلاین پایگاه تی آر تی در مقاله ای نوشت: در ۲۷ مارس ۱۹۹۴، رجب طیب اردوغان شهردار شهرداری متروپولیتن استانبول شد، دوره‌ای که شهرت او با رسیدگی ماهرانه به مسائل چالش‌برانگیز شهر افزایش یافت. او مشکل عمده زباله استانبول را مدیریت کرد، به ویژه در منطقه ساحلی هالیچ، و به طور موثری به بحران آب این کلان شهر با اطمینان از تامین منابع ثابت برای ساکنان آن رسیدگی کرد.

روایت زندگی سیاسی اردوغان در ۱۲ دسامبر ۱۹۹۷، زمانی که او به زندان محکوم شد و متعاقباً پس از خواندن شعری در ملاء عام از سمت خود به عنوان شهردار شهرداری استانبول برکنار شد، چرخش چشمگیری پیدا کرد.

پس از گذراندن محکومیت چهار ماهه، رجب طیب اردوغان حزب عدالت و توسعه (AK Party) را در ۱۴ اوت ۲۰۰۱ راه اندازی کرد - یک لحظه مهم در سیر سیاسی کشور.

فرمول پیروزی/ چه عواملی به قدرت سلطان تداوم بخشید؟

 

 

اردوغان از زمان تصدی پست نخست وزیری در ۱۵ مارس ۲۰۰۳، از طریق سلسله پیروزهای ناگسستنی انتخاباتی به دولت های ائتلافی پایان داده است. او همچنین به اجرای اصلاحات اساسی دموکراتیک، اجتماعی و اقتصادی پرداخت.

این تغییرات دگرگون کننده ثبات ترکیه را در داخل تقویت کرد و همزمان حضور آن را در عرصه بین المللی تقویت کرد.

روند پیروزی اردوغان در انتخابات از ۲۲ ژوئیه ۲۰۰۷ بدون وقفه ادامه یافت و به دنبال آن در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۱ و ۱۰ اوت ۲۰۱۴ پیروز شد. یک همه پرسی در سال ۲۰۱۷ تغییر سیستم ریاست جمهوری را تأیید کرد و او موقعیت خود را با انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸ تثبیت کرد.

 

توسعه اقتصادی و زیرساختی

اردوغان در مراحل اولیه دولت خود، مرحله ای از رشد و تکامل اقتصادی قابل توجه را هدایت کرد. تحت هدایت او، درآمد سرانه ترکیه تقریباً سه برابر شد و این کشور را در ردیف سریع ترین اقتصادهای جهان قرار داد. فقر به میزان قابل توجهی کاهش یافت و این کشور به نوزدهمین اقتصاد بزرگ تبدیل شد. این بهبود قابل توجه تا حدی نتیجه یک سری اصلاحات ساختاری و ثبات استراتژیک بود که قصد داشت ترکیه را به شدت در اقتصاد جهانی ادغام کند. این اقدامات شامل سیاست‌های اقتصادی لیبرال، تقویت کارآفرینی و اجرای اصلاحات مهم در بخش بانکی بود.

اردوغان اقدامات قاطعی را برای رسیدگی به موضوع طولانی مدت زیرساخت های نادیده گرفته شده در تاریخ ترکیه انجام داده است. دولت او تعهد عمیقی به توسعه زیرساخت ها نشان داده است و سرمایه گذاری های قابل توجهی را در بخش های کلیدی از جمله حمل و نقل، مراقبت های بهداشتی و آموزش انجام داده است.

از دستاوردهای قابل توجه تحت رهبری وی می توان به ایجاد شبکه های دوگانه جاده ای ملی و راه آهن سریع السیر، ساخت پل ها و سدها و همچنین گسترش فرودگاه ها در تقریباً تمام استان های کشور اشاره کرد. علاوه بر این، ایجاد بیمارستان ها و مدارس جدید به طور قابل توجهی به بهبود مستمر چشم انداز زیرساختی ترکیه کمک کرده است.

تحت رهبری رجب طیب اردوغان، سیستم مراقبت های بهداشتی در ترکیه شاهد دگرگونی قابل توجهی بوده است که به طور موثر با چالش های عمده مقابله کرده است. مردم، به خدمات مراقبت های بهداشتی همگانی با کیفیت بالا دسترسی پیدا کردند، در حالی که معرفی بیمارستان های شهری (سهیر هستانلری) با هدف تامین نیازهای همه جانبه هر منطقه با ارائه طیف وسیعی از امکانات پزشکی انجام شد.

علاوه بر این، حضور جهانی ترکیه به طور قابل توجهی گسترش یافت و ۴۲ پیمانکار ترکیه ای به همراه شرکت های سیستم بانکی و صنایع دفاعی در فهرست ۲۵۰ شرکت برتر جهان قرار گرفتند. علاوه بر این، ترکیه به عنوان یک مرکز حیاتی برای پروژه جاده ابریشم ظاهر شد و نقش مهمی در تسهیل انتقال گاز طبیعی ایفا کرد.

 

صنایع دفاع ملی

ترکیه پیشرفت های چشمگیری را در صنعت دفاع ملی خود با تمرکز بر کاهش اتکا به تامین کنندگان خارجی و تقویت قابلیت های نظامی خود تجربه کرده است. این تلاش استراتژیک به دستاوردهای قابل توجهی در تولید تجهیزات نظامی از جمله خودروهای زرهی، پهپادها، شناورهای دریایی و هواپیماها منجر شده است. پیشرفت چشمگیر در پهپادهای مسلح بومی یکی از پیشرفت‌های قابل توجه است. پهپادهای ترکیه که نمونه بایراکتار بسیار توانمند است، کارایی خود را در درگیری هایی مانند قره باغ و اوکراین ثابت کرده اند. ترکیه به عنوان صادرکننده اصلی سامانه های پهپاد پیشرفته شناخته شده است و توجه رسانه ها و تحسین قابل توجهی را به خود جلب کرده است.

 

بسته های دموکراتیک

بر خلاف ادعاهای بی اساس غرب، فضای رسانه ای در ترکیه دستخوش دگرگونی قابل توجه و مثبت شده است. امروزه، تنوع بیشتری از رسانه ها وجود دارد که باعث افزایش انتقاد نسبت به دهه ۱۹۹۰ می شود. ترکیه اکنون دارای طیف وسیعی از بسترهای رسانه ای آزاد و مخالف است. صداهای انتقادی نیز در کانال های مختلف رسانه های اجتماعی شکوفا می شوند که توسط چهره های با نفوذ تقویت می شوند. علاوه بر این، آزادی‌های مدنی در ترکیه گسترش یافته است و به جنایات حل‌نشده‌ای که در دهه ۱۹۹۰ دامن زده‌اند پایان داده و محیطی فراگیرتر برای آزادی انجمن‌ها ایجاد کرده است.

دولت اردوغان نقشی اساسی در بهبود حقوق و وضعیت گروه‌های اقلیت با تمرکز ویژه بر جمعیت کرد ایفا کرده است. تلاش‌هایی برای ارتقای هویت، حقوق فرهنگی و حقوق زبانی آنها انجام شده است، از جمله راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی کردی تحت حمایت دولت، بخش‌های زبان و ادبیات کردی. هدف این طرح ها اصلاح محدودیت ها و نظارت های گذشته است.

علاوه بر این، اقداماتی برای حفظ و ارتقای آزادی بیان، تشکل و مذهب برای جوامع اقلیت کوچکتر مانند مسیحیان، سوریان ها، یهودیان و ارامنه به اجرا گذاشته شده است.

در گذشته، فرآیندهای دموکراتیک ترکیه اغلب با مداخلات نظامی مختل می شد. با این حال، شهروندان ترکیه به طور مداوم تعهدی تزلزل ناپذیر به دموکراسی نشان داده اند، همانطور که مقاومت متحد آنها در برابر کودتای نظامی ۲۰۱۶ نشان می دهد. این تلاش جمعی بر تعهد قاطع آنها برای حفظ ارزش‌های دموکراتیک و حفاظت از یکپارچگی فرآیند انتخابات تأکید دارد.

افزایش نفوذ بین المللی

دولت اردوغان به طور فعال گسترش نفوذ ترکیه در صحنه بین المللی را دنبال کرده است. این امر مستلزم نقش قاطع تری در سیاست منطقه ای، به ویژه در درگیری هایی مانند سوریه، لیبی و قره باغ است. افزایش نفوذ بین المللی اردوغان را می توان به رهبری کاریزماتیک و تلاش های دیپلماتیک ماهرانه او نسبت داد. او روابط قوی با کشورهای مختلف، به ویژه تمرکز بر آفریقا و بالکان، در عین حفظ تعادل ظریف با قدرت های بزرگ جهانی را تقویت کرده است.

در آفریقا، اردوغان تلاش هایی را برای تقویت روابط انجام داده است که در نتیجه از سال ۲۰۰۲ تعداد سفارتخانه های ترکیه از ۱۲ به ۴۵ افزایش یافته است. این امر راه را برای افزایش مشارکت های اقتصادی، افزایش سرمایه گذاری های ترکیه و تسهیل روابط تجاری و سرمایه گذاری هموار کرده است.

در زمینه لیبی، رجب طیب اردوغان با کمک نظامی و حمایت سیاسی به دولت وفاق ملی به رسمیت شناخته شده سازمان ملل (GNA)، نقش مهمی را ایفا کرده و در تلاش های جاری برای حل مناقشه مشارکت داشته است.

در بالکان، اردوغان به طور فعال روابط نزدیکتر با کشورهای منطقه را دنبال کرده و بر تقویت همکاری های اقتصادی و مبادلات فرهنگی تاکید کرده است. این تلاش هماهنگ عملاً نفوذ ترکیه را در این منطقه گسترش داده است. علاوه بر این، اردوغان در طول بحران اوکراین، تعادل ماهرانه ای را در روابط روسیه و غرب نشان داده است.

او ضمن حفظ شراکت راهبردی با روسیه، از تمامیت ارضی اوکراین حمایت کرده و از راه حل مسالمت آمیز مناقشه دفاع کرده است. نمونه ای از مدیریت ماهرانه اردوغان با پویایی های پیچیده ژئوپلیتیکی را می توان در نقش ترکیه به عنوان میانجی در معامله غلات دریای سیاه مشاهده کرد.

هدف او دستیابی به یک ترکیه قوی تر با شعار "قرن ترکیه" است. این مستلزم توسعه اقتصادی قوی و استقلال در صنعت دفاع ملی است.

 

*منبع: تی آر تی / ترجمه: ابوالفضل خدائی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: