کد خبر: ۹۴۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۲
تعداد بازدید: ۲۱۱
المانیتور: در حاشیه تلاش‌های فرانسه برای ایجاد یک رابطه اقتصادی قوی با غول چینی، پاریس اعلام آمادگی کرد که مایل است با پکن در مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران همکاری کند.

فرانسه به نقش بزرگتری برای خود در پرونده ایران و خاورمیانه چشم دوخته / پکن قطعه گمشده پازل برای احیای برجام است؟رینا بسیست در المانیتور نوشت: در بیانیه مشترک امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و شی جین پینگ، همتای چینی اش در جمعه گذشته، از جمله به تلاش‌های مشترک برای احیای توافق هسته ای، اشاره شد.

به گزارش خبرداغ به نقل از انتخاب ؛ در ادامه این مطلب آمده است: در این بیانیه خاطرنشان شد که هر دو کشور "بر تعهد خود برای حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران تاکید می‌کنند" و افزوده است که فرانسه و چین متعهد می‌شوند برای حفظ رژیم بین المللی منع اشاعه هسته‌ای و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد همکاری کنند.

وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه در حالی که مکرون را در سفرش به چین همراهی می‌کرد در پکن با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان دیدار کرد که اولین دیدار نادر بین این دو بود.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است که کولونا درخواست فرانسه برای آزادی فوری ۶ تبعه فرانسوی که توسط ایران بازداشت شده اند را تکرار کرد و در این گفتگو به وضعیت ایران، مسائل مختلف منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای پرداخت. در پاسخ به سوال المانیتور، این وزارتخانه از ارائه جزئیات بیشتر در مورد این دیدار یا اعلام اینکه آیا قرار است در آینده نزدیک بین دیپلمات‌های فرانسوی و ایرانی دیدار‌های دیگری انجام شود یا خیر، خودداری کرد.

سفر سه روزه مکرون به چین بر تلاش فرانسه و اروپا برای مشارکت چین در تلاش برای پایان دادن به جنگ اوکراین تاکید داشت. حضور رو به رشد پکن در عرصه دیپلماتیک بین المللی به طور کلی و روابط آن با مسکو، قدرت نرم چین را به یک بازیگر اجتناب ناپذیر در خاورمیانه و اروپا بدل کرده است. بعلاوه، این نشان می‌دهد که از نظر فرانسه، خواه ایالات متحده دوست داشته باشد یا نه، چین باید در مورد ایران و سایر پرونده‌های خاورمیانه مورد توجه قرار گیرد.

توافق ماه گذشته با میانجیگری چین بین عربستان سعودی و ایران، هم آمریکا و هم اروپا را شوکه کرد. مکرون که در چین با پولیتیکو صحبت می‌کرد، گفت که اروپا باید وابستگی خود به ایالات متحده را کاهش دهد و در مقابل فشار برای تبدیل شدن به "پیروان آمریکا" مقاومت کند. رئیس جمهور فرانسه به موضوع تایوان اشاره می‌کرد، اما همین منطق را می‌توان در درگیری‌های دیگر نیز مصداق پیدا کند. مصاحبه مکرون با پولیتیکو نشان داد که او برای دیپلماسی مستقل فرانسه آماده است.

اولین گام در این راستا، دو کنفرانس بغداد (اوت ۲۰۲۱ و دسامبر ۲۰۲۲) بود که توسط مکرون کلید خورد و هدف آن ایجاد ثبات در عراق قبل از انتخابات بود. پاریس در جایی که واشنگتن خلاء دیپلماتیک را به جا گذاشته است، وارد عمل شد. بنابراین، فرانسه ممکن است اکنون در جایگاه یکی از بازیگران کلیدی در تقویت اهرم نفوذ در داخل عراق قرار گیرد. در همین راستا، مذاکرات طولانی مدت بر سر قرارداد ۲۷ میلیارد دلاری توتال انرژی با عراق رو به جلو پیش می‌رود. همچنین، روابط قوی فرانسه با کشور‌های حوزه خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر، فضای دیپلماتیک بیشتری را برای کار بر روی پرونده تهران و نزدیکی ایران و خلیج فارس فراهم می‌کند.

همانطور که گفته شد، موضع پاریس در جهت گفتگو با تهران برای توافق جدید در مورد برنامه هسته‌ای است. مکرون سپتامبر گذشته در نیویورک با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران دیدار کرد و کانال‌های دیپلماتیک بین دو کشور همچنان باز است. در حال حاضر، چین می‌تواند قطعه گمشده پازل باشد، زیرا فرانسه امیدوار است پکن بتواند ایران را به بازگشت به برجام سوق دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: