کد خبر: ۹۴۷۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱
تعداد بازدید: ۱۵۹
ایمانی: ما سه طرف در توافق داریم اگرچه این را بپذیریم که هم برای طرف سعودی هم ایرانی لازم بود که این برقراری روابط انجام شود.عربستان به دلایلی و ایران نیز به دلایل دیگری نیاز به این روابط داشتند یعنی یک اتفاق تحمیلی از سوی چین نبوده است.طرف چینی صرفا به عنوان یک طرف قابل اعتماد این روند را تسهیل کرد.

توافق ایران-سعودی با حضور چین مستحکم تر است؛ امکان اینکه دو طرف بخواهند در آینده حرکت هایی مخالف این توافق داشته باشند، کم می شودبه گزارش خبرداغ ، توافق اخیر میان ایران و عربستان نکات پر سر و صدایی نیز به دنبال داشت از جمله بنابرادعای وال استریت ژورنال، توافق بر سر ایران اینترنشنال در مقابل عدم حمایت ایران از حوثی ها برای حمله به عربستان که در چند روز اخیر محل بحث قرار گرفته است. از سوی دیگر نقش چینی ها در برقراری چنین ارتباطی قابل توجه است زیرا هیچ پیشینه مشخصی از حضور چین در برقراری چنین روابطی وجود ندارد و خاورمیانه با یک پدیده جدید و قدرتمند در دیپلماسی خود مواجه شده است.

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، با اشاره به جزئیات منتشره از سوی وال استریت ژورنال درمورد ایران اینترنشنال و حوثی ها به «انتخاب» گفت: این صحبت های حدس و گمان های رسانه ای است و معلوم نیست چقدر صحت داشته باشد. ضمن اینکه مقایسه این دو موضوع با هم بی ربط است مثلا کاهش تبلیغات یک کانال تلویزیونی که تاثیرش مشخص نیست تا متوقف کردن حملات حوثی ها که مستقل اند و مربوط به یک کشور به نام یمن هستند. نمی خواهم بگویم ایران بی تاثیر نیست اما حوثی ها نیز عامل دست نشانده ایران نیستند که حملاتشان را متوقف کنند. این گمانه زنی ها بوی شیطنت رسانه ای می دهد؛ اما اگر روابط میان ایران و عربستان از سرگرفته شود بطور طبیعی همه مناسبات تحت تاثیر آن قرار می گیرد. چه تبلیغات منفی کشور ها علیه هم چه شکل های دیگر درگیری های نظامی که دو طرف بتوانند آن  را علیه طرف مقابل متوقف کنند. این نتیجه طبیعی یک روابط دو طرفه است. شما نمی توانید بگویید روابط برقرار شود اما همه چیز مثل قبل باشد،حتما اتفاقاتی خواهد افتاد.

وی در ادامه درباره احتمال مداخله جریانات تندرو برای برهم زدن این توافق افزود: من در این چند روز گذشته بعد از توافق بدون اینکه شاهد عکس العمل خاصی از یک سری افراد که اسم آن ها را تندرو بگذاریم بیشتر مورد این سوال قرار گرفتم که تندرو ها چه خواهند کرد البته تندروها کاری نکرده اند؛ نمی دانم که چرا این موضوع مورد توجه است. اگر دقت کرده باشید همان هفت سال پیش هم اکثریت قاطع جریانات سیاسی تقریبا حمله به سفارت را محکوم کردند و الان هم در این چند روز گذشته هیچ نوع اعتراض به این تفاهم و توافق نشنیده ایم.بنظر من فضای کشور اصلا آماده اینکه تندرو ها کاری کنند قرار ندارد و مخالفت خاصی نخواهیم داشت. البته ممکن است عده ای نگران باشند که سعودی ها به این توافق پایبند نباشد.

ایمانی درباره نقش چین در تداوم این توافق و علت به ثمر رسیدن توافق با حضور چینی ها گفت:ما دو سال است که با سعودی ها مذاکره می کنیم اما به جایی نرسیدیم،به محض اینکه چین وارد شد به نتیجه رسیدیم و این معنا دارد است؛ یعنی وقتی طرف واسط عراق و عمان باشد به نتیجه نرسیدیم چند دوره هم مذاکرات طولانی داشتیم اما وقتی پای چین به میان آمد به نتیجه رسیدیم.

وی اضافه کرد: نکته بعد اینکه حتما این توافق با حضور چین مستحکم تر خواهد بود. در واقع، باتوجه به اینکه طرف چینی ناظر اجرای توافق است، امکان اینکه دو طرف بخواهند در آینده حرکت هایی مخالف این توافق داشته باشند، کاهش می یابد. واقعیت این است که چین برای حضور در منطقه و سرمایه گذاری های سیاسی و اقتصادی نیاز به صلح بین این دو کشور داشت و منافع چین هم در این است که صلح پایدار باشد و روابط ایران و عربستان پایدار بماند. بنابراین ما سه طرف در توافق داریم اگرچه این را بپذیریم که هم برای طرف سعودی هم ایرانی لازم بود که این برقراری روابط انجام شود.عربستان به دلایلی و ایران نیز به دلایل دیگری نیاز به این روابط داشتند یعنی یک اتفاق تحمیلی از سوی چین نبوده است.طرف چینی صرفا به عنوان یک طرف قابل اعتماد این روند را تسهیل کرد.

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: