کد خبر: ۹۴۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
تعداد بازدید: ۱۶۹
فیاض، سفیر سابق ایران در امارات: بحث ارتباط با عربستان نیز مدتهاست جریان دارد و عراق و عمان نیز در آن تلاش زیادی کرده اند و به دلیل اینکه این دو کشور قادر نبودند که کار را به نتیجه نهایی برسانند، عربستان از چین خواست که همدلی و همراهی داشته باشند و در سفر آقای رئیسی به چین نیز مطرح شد و به عنوان یک استراتژی به اجرا درآمد.

وقتی عراق و عمان نتوانستند مذاکرات ایران-سعودی را به نتیجه برسانند، ریاض از چین خواست که ورود کند / وقتی ایران و سعودی در آرامش اند، تنش ها کاهش می یابدسیاست خارجی ایران در حوزه منطقه چشم انداز های جدیدی از خود نشان داده و شاهد توافق میان ایران و عربستان و کاهش سطح تنش در منطقه هستیم.  جنبه های خبری این توافق نیز باعث برخی تغییرات در بازار های ایران شده است اما با این وجود، تداوم تحریم ها باعث برخی اخلال ها در مسیر ارتباط ایران با منطقه است. از سوی دیگر توافق فعلی با عربستان جنبه های داخلی دیگری نیز دارد که آن پیام مهم تغییر احتمالی رویکرد محور مذاکرات از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی است.

به گزارش خبرداغ ، محمدرضا فیاض، سفیر سابق ایران در امارات، در آغاز درباره کنار گذاشتن دولت در مذاکره با عربستان و محوریت شورای عالی امنیت ملی به «انتخاب» گفت: اولا این تغییر فرم نیست؛ درباره تصمیمات استراتژیک و راهبردی و سیاست های کلان کشور، از جمله در بخش سیاست خارجی در بخش های مختلف بحث و گفتگو می شود که شورای عالی امنیت ملی مهم ترین بخش آن است.

وی افزود: در حقیقت وزارت خارجه مجری مصوبات است، ممکن است جایی نیز وزارت خارجه نظری داشته باشد اما این روش فعلی متداول است که شورای عالی امنیت ملی نقش تعیین کننده داشته باشد.

سفیر سابق ایران در امارات اضافه کرد: بحث ارتباط با عربستان نیز مدتهاست جریان دارد و عراق و عمان نیز در آن تلاش زیادی کرده اند و به دلیل اینکه این دو کشور قادر نبودند که کار را به نتیجه نهایی برسانند، عربستان از چین خواست که همدلی و همراهی داشته باشند و در سفر آقای رئیسی به چین نیز مطرح شد و به عنوان یک استراتژی به اجرا درآمد.

وی در ادامه نسبت به تاثیرات منطقه ای توافق ایران و عربستان افزود: نزدیکی یا داشتن رابطه متعارف بین ایران و سعودی که دو کشور بزرگ منطقه هستند حتما برای منطقه غرب آسیا بسیار مهم است چون دو کشور در محل های مختلف تصمیم گیرنده اند از جمله در حوزه نفت و در ماجرای یمن و سوریه نیز این دو کشور محل تصمیم گیری اند؛قاعدتا داشتن رابطه ایران و عربستان می تواند مفید باشد و می توان امیدوار بود که دورنمایی برای پایان جنگ یمن را داشته باشیم. ایران و عربستان چون در سطح جهانی تاثیرگذار هستند حتما توافقشان می تواند موجب تغییراتی در سطح منطقه و جهان شود.

فیاض در پایان درباره تداوم موانع تحریمی در پی روابط ایران و کشور های مطقه گفت: تحریم یک موضوع است،روابط با کشور های مختلف موضوع دیگریست،منبع تحریم ها نیز جاهای دیگر است؛به هر حال ما معتقدیم باید با کشور های منطقه روابطمان را بهبود بخشیم و اگر ارتباط را گسترش دهیم می توانیم تبادل تجاری داشته باشم.تجربه نشان داده است وقتی ایران و سعودی در آرامش اند تنش ها کاهش می یابد و نفت راحت تر به فروش می رسد.این اتفاق را باید یک گام مثبت در سیاست خارجی تلقی کنیم چون سعودی یک همسایه مهم است و نمی توان با آن رابطه نداشت.به هر حال جمهوری اسلامی ایران با داشتن پانزده همسایه خوب است که با همه آن ها ارتباط موثر داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: