کد خبر: ۹۴۵۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
تعداد بازدید: ۱۸۳
فؤاد حسین در گفت‌وگوی اختصاصی با المانیتور، در مورد روابط اقتصادی آمریکا و عراق، یکپارچگی اقتصادی منطقه‌ای و تحریم‌های روسیه و ایران صحبت می‌کند.

وزیر خارجه عراق درباره تحریم‌های ایران: می‌خواهیم بدهی خود را به تهران پرداخت کنیم، اما اقدامی که به بغداد لطمه وارد کند انجام نخواهیم داد / باید با همکاری آمریکایی‌ها یک رویکرد جایگزین پیدا کنیمبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا: فؤاد حسین در گفت‌وگوی اختصاصی با المانیتور، در مورد روابط اقتصادی آمریکا و عراق، یکپارچگی اقتصادی منطقه‌ای و تحریم‌های روسیه و ایران صحبت می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، و فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق، قبل از دیدار، در اتاق معاهده وزارت امور خارجه ایالات متحده در واشنگتن دی سی، در ۹ فوریه ۲۰۲۳، با رسانه‌ها صحبت کردند.

فؤاد حسین، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه عراق، روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با المانیتور در واشنگتن گفت: بر کسی پوشیده نیست که من با مقامات ایرانی و آمریکایی در تماس هستم.

حسین گفت: «هر دو طرف به ما اعتماد دارند و این چیز خوبی است. این به نفع عراق است که تنش کمتری بین واشنگتن و تهران وجود داشته باشد.

وی به عنوان رئیس یک هیئت عراقی به ایالات متحده رفته است.

جای تعجب نیست که ایران نیز در دستور کار دیدارهای او باشد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه و پیش از دیدار روز بعد وزیر امور خارجه عراق با رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، با همتای عراقی خود تماس گرفت.

حسین و مالی در این دیدار درباره تماس امیرعبداللهیان و توقف مذاکرات بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

حسین گفت: «من به این تماس‌ها ادامه خواهم داد. آمریکا متحد مهمی است و ایران همسایه مهمی است که با آن منافع مشترک زیادی از جمله در زمینه مرز، مذهب، فرهنگ، اقتصاد و تجارت داریم. امیدوارم هر دو طرف دوباره با هم صحبت کنند، اما این تصمیم آنهاست.»

فؤاد حسین همچنین با مقامات آمریکایی در مورد پیچیدگی‌های عراق در مسیر تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران و روسیه گفت‌وگو کرد.

او هفته گذشته پیش از رفتن به واشنگتن با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در بغداد دیدار کرد.

لاوروف از حسین درخواست کرد تا راه‌حلی برای تحریم‌ها به وجود آورد. گازپروم و لوک اویل حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در عراق دارند.

وزیر خارجه عراق تاکید کرد که حل این مسائل در حال پیشرفت است و با هماهنگی واشنگتن انجام خواهد شد.

حسین گفت: «تحریم‌های آمریکا و غرب علیه روسیه و ایران، فقط موضوع عراق نیست. تحریم‌ها بر تراکنش‌ها با بانک‌ها و کشورهای سراسر جهان تأثیر می‌گذارد. عراق انتظار دارد بدهی‌های خود به ایران و روسیه را بازپرداخت کند. ناگفته نماند این یک واقعیت است که آنها در عراق پول دارند. اما ما هیچ اقدامی را انجام نخواهیم داد که به عراق و بانک‌های عراق آسیب برساند. ما به مقامات روسیه و ایران توضیح داده‌ایم که باید با همکاری آمریکایی‌ها یک رویکرد جایگزین پیدا کنیم.

حسین، که پیش از این به عنوان وزیر دارایی خدمت می‌کرد، در مورد توافقات اقتصادی این دیدار ابراز امیدواری کرد.

 

وی گفت: «این اولین بازدیدی است که تمرکز اصلی بر اقتصاد، توسعه و همکاری‌های مشترک بوده است.

در جریان نشست کاخ سفید در ۲ فوریه، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و ملک عبدالله دوم، هر دو با نخست وزیر عراق، محمد شیعه السودانی، تماس گرفتند تا در مورد ابتکارات اقتصادی عراق و حمایت اردن از عراق از طریق پروژه‌های زیرساختی مشترک گفت‌وگو کنند.

وزیر خارجه عراق تاکنون با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، والی آدیمو معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا و بسیاری دیگر از مقامات و رهبران تجاری آمریکا دیدار کرده است.

حسین گفت که مذاکرات در این دیدار شامل نیاز عراق به کاهش انتشار گازهای شعله‌ور و تنوع بخشیدن به منابع برق بوده است.

حسین گفت: در اینجا در واشنگتن درک زیادی در مورد نیاز به سرمایه گذاری در حوزه گاز وجود دارد.

وی افزود: «یک بعد استراتژیک نیز وجود دارد. گاز می‌تواند و باید منبع درآمدی برای عراق باشد. ما به این گاز اضافی برای سوخت نیروگاه‌های خود نیاز داریم که در حال حاضر به گاز ایران وابسته هستند. ما باید در این زمینه مستقل باشیم. تولید گاز ما می‌تواند نقش ما را به عنوان یک تولیدکننده بزرگ تبدیل کند.

حسین با اشاره به نقش کلیدی عراق در کارتل اوپک پلاس گفت: «در رابطه با نفت، ما قبلاً یکپارچه شده‌ایم. عراق برای تنوع بخشیدن به منابع برق خود از جمله اردن، عربستان سعودی و خلیج فارس تلاش می‌کند، اما پیشرفت کندتر از آنچه عراق می‌خواست بوده است. من خوشحال نیستم که اجرای آن اینقدر طول می‌کشد. ما این قراردادها را حدود سه سال پیش با خلیج فارس امضا کردیم.اصل این مساله مورد توافق است. افراد فنی ما همچنان روی قیمت کار می کنند.»

وزیر خارجه عراق اذعان داشت که مذاکرات عراق با توتال بر سر یک قرارداد ۲۷ میلیارد دلاری انرژی که بالقوه تغییر خواهد کرد نیز در واشنگتن مورد بحث قرار گرفت.

حسین گفت: «این یک واقعیت است که مذاکرات در پاریس با توتال انرژی به توافقی نرسید، اما درها برای مذاکرات بیشتر باز است. این موضوع در جلسات من در واشنگتن مطرح شد.»

وی خوشبین است که بحران ارز عراق که جرقه این سفر را به دنبال داشت، پس از تغییر ارزش پول اخیر بانک مرکزی و پس از دیدارهایش در آمریکا با مقامات خزانه داری، در حال فروکش است.

حسین گفت: «در حال حاضر یک سیستم بین بانک مرکزی عراق و خزانه‌داری آمریکا وجود دارد، اما جدید است، طرف‌های عراقی با این سازوکار بیشتر آشنا می‌شوند.»

وی گفت: «عراق همچنین از ذخایر ارزی قابل توجه و قیمت نسبتاً بالای نفت سود می برد. تغییرات اخیر CBI در سیاست پولی نیز نتایج مثبتی دارد. بنابراین فکر می‌کنم به تدریج این بحران در حال فروکش است.»

مقامات آمریکایی و ناظران عراقی همچنین در حال پیگیری هستند که چگونه تنش‌ها بین دو حزب سیاسی برجسته یعنی حزب دمکرات کردستان (KDP) و اتحادیه میهنی کردستان (PUK) ممکن است روابط با بغداد و دولت اقلیم کردستان را با ادامه مذاکرات پیچیده کند.

حسین گفت: «هر دو حزب کردی بخشی از دولت فعلی هستند، بحث‌ها در میان چهره‌های کلیدی وجود دارد و روابط بین بغداد و اربیل خوب است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: