شستا به الگوی کشور در حوزه زنان تبدیل شودبه گزارش خبرداغ به نقل از شستا رسانه، نرجس بختیار خلج مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده در نخستین آیین نکوداشت مقام زن و تجلیل از زنان کارگر گروه شستا که در سالن اجتماعات کشتیرانی برگزار شد، بیان کرد: مباحث کارگری و زنان کارگر بخشی است که من در وزارتخانه یکسالی است با چالش‌های آن درگیر هستم.

وی افزود: امیدوارم با تدوین این سند اتفاق خوب در شستا بیفتد و این مجموعه به‌عنوان الگوی خوب و موفق در کشور معرفی شود. تجربیات شستا با کمک وزیر تعاون، به مجموعه واحدهای تولیدی کمک کند تا در حوزه کارگری و کارفرمایی زنان مصائب این قشر را به حداقل برساند.

مشاور وزیر تعاون، خانواده توانمند را حاصل زحمت و اهتمام مادران و پدرانی دانست که تلاش می‌کنند وظایف خود را به بهترین نحو در خانه انجام دهند تا ما یک جامعه پویا و فعال داشته باشیم.

وی افزود: در ایام دهه مبارک فجر هستیم. دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف با توجه به آمار و ارقام فراوان است. از جمله این دستاوردها در حوزه زنان و خانواده است.

بختیار خلج گفت: متاسفانه همانطور که همه به‌عنوان بانوان توانمند، فعال و مصادیق الگوی سوم زن در جامعه شاهد هستید، دستاوردهای کشور مورد ظلم واقع شده است.

وی ادامه داد: در حرکت رو به جلوی جامعه گاها با مسایلی مواجه هستیم. وظیفه ما این است که تلاش کنیم این دستاوردها را به نقطه بهتر برسانیم.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده با اشاره به پشت سر گذاشتن گام اول انقلاب، تاکید کرد: وظیفه ما به‌عنوان پدران و مادران در ساخت نسلی که قرار است تمدن سازی کند و گام دوم انقلاب را رقم بزند، این است که اگر ضعفی می‌بینیم، فرزندان خود را جوری تربیت کنیم که در جهت کاهش ضعف‌های احتمالی موجود گام بردارند.

وی افزود: خدا را شاکریم که در نقطه اوج هستیم. عموما به قطاری که در حال حرکت است، سنگ می‌زنند و این مسئله نشان دهنده تحرک و پویایی نظام جمهوری اسلامی ایران است که دنیا متوجه آن شده است. به خصوص استکبار که در صدد فضاسازی علیه انقلاب است.

بختیار خلج درباره الگوی سوم زن با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: بانویی که مثل جامعه شرقی در انزوا و حاشیه نمانده و مثل جامعه غربی ابزار دست نظام سرمایه‌داری نیست، الگوی سوم زن نامیده می‌شود. آنها زنانی هستند که اثرگذار در حوزه اجتماعی بوده و در تربیت نسل و خانواده نقش موثر دارند. این زنان هر دو وظیفه را توامان انجام می‌دهند و جریان سازی لازم را برای جامعه دارند.وی یادآور شد: پیشبرد اهداف نظام و توانمندی کشور برای زنان شاغل مهم است به همین خاطر بار سنگین توامان خانواده و مسایل شغلی و حوزه تخصصی خود را به دوش می‌کشند و آن را به بهترین نحو مدیریت می‌کنند.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده بیان کرد: طبق تاکید مقام معظم رهبری باید شرایطی فراهم کنیم که این بانوان در فضایی آرامش بخش بتوانند هم وظایف مادری خود را انجام دهند و هم وظایف کاری خود را به سرانجام برسانند.

وی با اشاره به نگاه متعالی قوانین بالادستی به مقوله زن، نقطه ضعف کشور را اجرای قوانین دانست و افزود: گاهی معطل ماندن قوانین ممکن است مورد نقد واقع شد.بختیار خلج درباره دلیل بیشتر پرداختن به مقوله زن گفت: همان‌طور که رهبری اشاره می‌کند، ظلم به زن در همه جوامع بیشتر بوده است. در جامعه ما کاستی‌هایی هست که بخشی از آن به خاطر فرهنگ مکانی خاص و یا آداب و رسوم غلط و فراوان موجود بوده است.

وی تاکید کرد: حوزه فرهنگ مهم است. به‌عنوان پدران و مادران در جهت ایجاد انسان متعالی و نفس متعالی وظیفه سنگینی داریم. بخشی از ایراد در عرصه اجرای قوانین به خود ما به‌عنوان تربیت کننده‌های جامعه باز می‌گردد.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده اظهار امیدواری کرد: آحاد جامعه نقش خود را بهتر انجام دهند تا فرهنگمان را به سمت فرهنگ ایده آل و متعالی مد نظر جمهوری اسلامی و دین مبین اسلام ببریم.

وی اضافه کرد: نگاه مدیران در دستیابی به این هدف خیلی مهم است. عدم حضور مدیران فرهنگ‌آور خانم یا آقا باشد در مجموعه‌های کاری، باعث ضعف در اجرای قوانین می‌شود.

بختیار خلج گفت: فعالیت کردن در حوزه زنان کار سخت و دشواری است. اکنون به برکت وجود مدیران باورمند، شرایط خیلی ساده‌تر شده است اما به لحاظ ساختاری مانع برای حرکت رو به جلو داریم.

امیدواریم شرایطی فراهم شود که بانوان هم به عرصه خانواده توجه داشته باشند و هم بر مبنای شایسته سالاری در جایگاه مناسب شغلی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: امیدواریم از ظرفیت بانوان متخصص که شاهد بخش قابل توجهی از آنها در این مجموعه هستیم، در راستای اهدافی که در مراسم به آن اشاره شد، استفاده شود.به گفته مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده مردانه بودن سیستم آن را خشن می‌کند. حضور زنان در تصمیم‌گیری‌ها باعث می‌شود هم اقتدار داشته باشیم و هم رافت به تصمیم‌گیری‌ها راه یابد.

وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه زنان وزارتخانه بیان کرد: تلاش می‌کنیم برای این حوزه راهبری داشته باشیم. نظارت بر اجرای این راهبری، قوانین موجود … انجام می‌شود. اجرای قوانین مربوط به خانواده را مطالبه می‌کنیم.

بختیار خلج با اشاره به وجود 337 مشاور زنان در سطح کشور اضافه کرد: این افراد در بخش مشاورین دستگاه‌ها هستند. گروهی از آنان مشاور زنان ادارات کل استانی و دستگاه‌های تابعه بوده و با هدف شناسایی مسایل و حل مسئله، برای آنها جلسات برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: این جلسات فتح بابی است که به شرکت‌های تابعه، واحدهای تولیدی، جامعه کارفرمایی و کارگری پرداخته شود.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده با اشاره به اینکه تاکنون به مسایل به صورت عام توجه می‌شده است، یادآور شد: در حوزه زنان آن توجهی که مورد نظر ما بوده، به دلایل مختلف اتفاق نیفتاه است. اکنون شرایطی فراهم شده که این توجه و دقت نظر به حوزه خانواده ویژه‌تر مورد دقت و برنامه‌ریزی قرار گیرد.