کد خبر: ۹۴۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
تعداد بازدید: ۱۶۱
استفاده از روغن‌ صورت در صنعت مراقبت از پوست تازگی ندارد اما دنیای این روغن‌ها هنوز برای بسیاری از مردم ناشناخته است و به همین دلیل کمتر به سراغشان می‌روند.

با این ترفندها با جوش صورت خداحافظی کنیدبه گزارش خبرداغ به نقل از برترین‌ها: استفاده از روغن‌ صورت در صنعت مراقبت از پوست تازگی ندارد اما دنیای این روغن‌ها هنوز برای بسیاری از مردم ناشناخته است و به همین دلیل کمتر به سراغشان می‌روند.

پوست ما غدد چربی دارد و به صورت طبیعی چربی (سبوم) ترشح می‌کند تا سالم بماند. وظیفه اصلی چربی پوست حفظ رطوبت و خاصیت ارتجاعی آن به کمک نرم نگه‌ داشتن آن است.

روغن‌های صورت به شکل عصاره‌گیری از منابع گیاهی مختلف به دست می‌آیند و ضمن ایجاد تعادل در پوست، یک لایه محافظتی دیگر هم ایجاد می‌کنند.

چنانچه والری گراندوری، بنیان‌گذار محصولات مراقبت از پوست اوداسیته (Odacite)، به چاینا مورنینگ پست گفت، روغن‌های صورت برخلاف روغن‌های مصنوعی و معدنی باعث جوش‌ زدن نمی‌شوند و می‌توانند شرایط پوست را متحول کنند.

روغن‌ها عموما دو کارکرد اصلی دارند؛ یک نرم کردن پوست و دیگری حفظ رطوبت آن (روغن‌ها به دلیل بافت چربشان مانع از تبخیر آب از سطح پوست می‌شوند و به این ترتیب به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند).

انواع روغن‌ها

دو دسته اصلی روغن وجود دارد: روغن‌های عصاره و روغن‌های حامل.

روغن‌های عصاره مخلوط غلیظی از ترکیبات طبیعی، فرار و معطرند که از مواد گیاهی (گل‌ها، جوانه‌ها، دانه‌ها، برگ‌ها، ریشه‌ها و…) به دست می‌آیند. این روغن‌ها خالص‌ترین شکل عصاره گیاه‌اند، اما بر خلاف نامشان چندان به روغن شبیه نیستند و اغلب به‌سرعت تبخیر می‌شوند.

از طرفی این عصاره‌ها ممکن است برای پوست بیش از حد قوی باشند و به دلیل همین فرم خالصشان، بیشتر در عطرسازی استفاده می‌شود تا در محصولات پوستی و چنانچه بخواهید از آن‌ها برای مراقبت از پوست استفاده کنید، باید با روغن‌های حامل ترکیب شوند.

روغن‌های حامل چنانچه که از اسمشان پیدا است، نقش حمل‌کننده روغن عصاره را ایفا می‌کنند. این روغن‌ها معمولا از دانه‌ها، مغزها یا هسته‌های گیاهان گرفته می‌شوند و حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌های محلول در چربی و مواد معدنی مفید برای پوست‌اند.

۱- روغن آرگان​

زنان مراکشی مدت‌ها است که از روغن آرگان برای محافظت از پوست خود در برابر آسیب‌های خورشید استفاده می‌کنند؛ کاری که یک تحقیق در سال ۲۰۱۳ آن را تایید کرد. روغن آرگان فواید زیادی دارد و بسیار پرکاربرد است. این روغن سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین ئی و اسیدهای چرب ضروری و سبک وزن است و به آبرسانی پوست کمک می‌کند، خطوط ریز را کاهش داده و فواید ضدالتهابی دارد. منافذ پوست را هم نمی‌بندد و پوستی را که در اثر تحریک ملتهب‌ شده است، آرام می‌کند.

۲- روغن درخت چای​

تحقیقات نشان می‌دهد روغن درخت چای خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و به کنترل چربی پوست کمک زیادی می‌کند؛ به همین دلیل در فرمول بسیاری از محصولات ضدجوش پیدا می‌شود. این روغن هم‌زمان که به کاهش باکتری‌های مولد آکنه کمک می‌کند، تحریک پوستی را التیام می‌دهد و قرمزی را از بین می‌برد.

روغن درخت چای یک روغن عصاره است و برای استفاده روی پوست و جلوگیری از تحریک آن باید با روغن حاملی مثل کلزا یا جوجوبا ترکیب شود.

۳- روغن جوجوبا​

روغن جوجوبا ضدالتهاب و آرام‌بخش و ترکیب خام آن به چربی طبیعی پوست ما نزدیک است، به همین دلیل برای تعادل سطح چربی طبیعی پوست کارکرد دارد.

روغن جوجوبا مولکول‌های ریزی دارد، به همین علت سریع جذب پوست می‌شود و برای افراد با پوست چرب، گزینه مناسبی است. محققان آلمانی در تحقیقی که سال ۲۰۱۲ انجام دادند، دریافتند ماسک‌های صورت حاوی روغن جوجوبا به کاهش آکنه کمک می‌کند.

این روغن سرشار از ویتامین ئی و آنتی‌اکسیدان است، در مقابل آسیب‌های رادیکال‌های آزاد از پوست محافظت می‌کند و در تقویت بازسازی انعطاف پوست نقش مهمی دارد.

۴- روغن رزهیپ​

روغن گل رز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی گیاهی است که می‌تواند به افزایش کیفیت سد دفاعی پوست کمک کند. این روغن بازسازی سلولی و تولید کلاژن را بهبود می‌بخشد و به رفع جای جوش، سوختگی‌های پوستی و لک پوست کمک کند.

روغن رزهیپ سرشار از اسیدهای چرب ضروری، ویتامین آ و ویتامین ث است و به کاهش خطوط ریز و یکنواخت شدن رنگ پوست کمک، آن را شفاف و به آن آبرسانی می کند.

۵- روغن بایواویل​

در حالی که بیشتر روغن‌ها از منابع طبیعی استخراج می‌شوند، برخی از روغن‌های محبوب در آزمایشگاه‌های تخصصی ساخته می‌شوند. بایو اویل یکی از این روغن‌ها است که برای رفع جای جوش و زخم طراحی شده است. این روغن برای پر کردن خطوط ریز و کاهش لک‌های سطحی پوست نیز مناسب است.

در روغن بایو اویل عصاره گیاهانی چون گل همیشه‌بهار، رزماری، اسطوخودوس و بابونه وجود دارد و به این ترتیب این روغن نیز سرشار از ویتامین‌های آ و ئی است.

۶- روغن اسطوخودوس​

اسطوخودوس با رایحه آرام‌بخش آن شناخته می‌شود اما روغن آن برای پوست هم مفید است. این روغن خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی ملایمی دارد، به رفع التهاب پوست کمک می‌کند و برای بهبود جای زخم مناسب است.

در یک متاآنالیز بزرگ در سال ۲۰۱۹، به افرادی که اختلال‌های اضطراب داشتند، کپسول‌های روغن اسطوخودوس با دوز ۱۶۰ میلی‌گرم دادند و اضطراب آن‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت.

با این حال اسطوخودوس برای کسانی که پوست حساسی دارند می‌تواند بسیار تحریک‌کننده باشد که برخی مطالعات دلیل آن را تداخل با سد دفاعی پوست می‌دانند. بنابراین همیشه قبل از استفاده باید آن را با یک روغن حامل ترکیب کرد.

چطور از روغن‌ها استفاده کنیم؟

به طور کلی، ترتیب استفاده از محصولات پوستی در یک برنامه مراقبت از پوست باید بر اساس غلظت آن‌ها و از سبک‌ترین (رقیق‌ترین) به سنگین‌ترین (غلیظ‌‌ترین) باشد.

روغن‌ها آخرین مرحله استفاده از محصولات مراقبت پوستی‌اند. بهترین حالتی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، این است که یک سرم آب‌پایه یا مرطوب‌کننده به صورتتان بزنید، سپس چند قطره روغن را کف دست‌های خود بمالید و دست‌هایتان را به آرامی روی پوست فشار دهید تا رطوبت کرم مرطوب‌کننده یا سرم را روی پوست قفل کند. به این ترتیب به آبرسانی بهتر پوستتان کمک می‌کنید.

روغن‌ها ممکن است اثر ضدآفتاب را کاهش دهند و به خاطر چربی‌ که دارند، می‌توانند گردوغبار را به خود جذب کنند و روی پوست بچسبانند. به همین دلیل بهترین زمان استفاده از آن‌ها شب‌ها است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: