کد خبر: ۹۴۳۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷
تعداد بازدید: ۱۶۴
وزیر امور خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطرات جدید خود فاش کرد، هند و پاکستان در فوریه ۲۰۱۹ "نزدیک به یک جنگ هسته‌ای" بودند.

پامپئو: هند و پاکستان در سال ۲۰۱۹ تا آستانه جنگ هسته ای پیش رفتندبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: وزیر امور خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطرات جدید خود فاش کرد، هند و پاکستان در فوریه ۲۰۱۹ "نزدیک به یک جنگ هسته‌ای" بودند.

به گزارش  شبکه بی.بی.سی، این احتمال بعد از آن مطرح شده که دهلی بعد از وقوع یک حمله به سربازان هندی در منطقه مورد مناقشه کشمیر، حملات هوایی علیه شبه نظامیان در خاک پاکستان صورت داد.

پاکستان سپس اعلام کرد، دو جنگنده ارتش هند را سرنگون و یک خلبان جنگنده را دستگیر کرده است.

منطقه مورد مناقشه کشمیر به دو بخش تحت کنترل هند و تحت کنترل پاکستان تقسیم شده است.

هند از مدت‌ها قبل پاکستان را متهم به حمایت از عناصر شبه نظامی جدایی طلب در دره کشمیر کرده در حالی که اسلام آباد این اتهام را رد کرده است. این دو همسایه مسلح به سلاح اتمی از زمان استقلال پیدا کردن از بریتانیا در سال ۱۹۴۷ در سه جنگ با یکدیگر جنگیده‌اند و همه آنها به جز یکی بر سر منطقه کشمیر بوده است.

کتاب خاطرات جدید مایک پامپئو با نام "هرگز یک وجب پا پس نمی‌کشیم، برای آمریکایی که عاشقش هستم، می‌جنگم" قرار است به زودی منتشر شود.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در این کتاب می‌گوید، "فکر نمی‌کنم جهان به درستی بداند که در فوریه ۲۰۱۹ دشمنی هند و پاکستان تا چه میزان به سطح رسیدن به یک جنگ هسته‌ی نزدیک شد."

او نوشته است: "حقیقت این است که من دقیقا پاسخ را نمی دانم؛ من فقط می‌دانم که آن جنگ خیلی نزدیک بود."

پامپئو خاطرنشان کرد، هرگز فراموش نمی‌کند، شبی که در شهر هانوی مشغول مذاکرات با مقامات کره شمالی بر سر تسلیحات هسته‌ای بود، "هند و پاکستان شروع به تهدید یکدیگر در ارتباط با اختلاف چند دهه‌ای خود در قبال مرز در منطقه کشمیر کردند."

به گفته پامپئو، حمله‌ تروریستی افراطگران که در آن زمان علیه سربازان هندی صورت گرفت و بیش از ۴۰ کشته بر جای گذاشت احتمالا تا حدی به دلیل سیاست های ضد تروریستی سست پاکستان امکان اجرا پیدا کرد و هند پاسخ آن حمله را با دست زدن به حملات هوایی در داخل پاکستان داد.

او نوشت: "پاکستانی‌ ها در یک درگیری هوایی متعاقب یک هواپیما را سرنگون کردند و خلبان هندی را به اسارت گرفتند."

 پامپئو گفت که وقتی صبح روز حضورش در هانوی بیدار شد، با یک "همتای هندی" که نامش فاش نشد صحبت کرد.

پامپئو می نویسد: "او معتقد بود که پاکستانی‌ها شروع به آماده سازی تسلیحات هسته ای خود برای یک حمله کرده اند و او به من اطلاع داد که هند هم به تدابیر خود در قبال تشدید درگیری فکر می کند."

وزیر خارجه سابق آمریکا تصریح کرد: "من از او خواستم کاری انجام ندهد و یک دقیقه به ما فرصت دهد تا همه چیز را حل کنیم."

پامپئو خاطرنشان کرد که در ادامه با جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت وقت آمریکا، که با او همسفر بود در "تاسیسات ارتباطات امن کوچک در هتل"، شروع به بررسی کرد.

او نوشت، به سراغ تماس با ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده وقت ارتش پاکستان که "بارها با او تعامل کرده بودم" رفتم و آنچه را "هندی ها به من گفته بودند" به او گفتم.

وزیر خارجه سابق آمریکا بیان کرد: "او گفت که این صحبت درست نیست. همانطور که کسی می‌توانست انتظار داشته باشد، او معتقد بود که هندی‌ها دارند سلاح‌های هسته‌ای خود را برای استقرار آماده می‌کنند. چند ساعت طول کشید تا کار بسیار خوب تیم‌های ما در دهلی نو و اسلام‌آباد هر یک از طرفین را متقاعد کند که طرف مقابل برای جنگ هسته ای آماده نمی شود."

پامپئو می نویسد: "هیچ کشور دیگری کاری را که ما در آن شب برای جلوگیری از یک نتیجه وحشتناک انجام دادیم انجام نمی داد."

نه هند و نه پاکستان تاکنون در مورد ادعاهای پامپئو اظهار نظر نکرده اند.

مسئولیت حمله به سربازان هندی در سال ۲۰۱۹ را یک گروه افراطی مستقر در پاکستان موسوم به "جیش محمد" بر عهده گرفت و هند نیز متعهد شده بود که این حمله را تلافی کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: