کد خبر: ۹۴۳۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
تعداد بازدید: ۱۳۰
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تمام تلاش ما این است که منابع قابل وصول را در بودجه پیش‌بینی کنیم و کمترین مغایرت را داشته باشیم.

میرکاظمی: منابع قابل وصول را در لایحه بودجه 1402 پیش‌بینی کرده‌ایمبه گزارش خبرداغ به نقل از  فارس، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲ بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، گفت: یک سری شبهات و سوالاتی در مورد کلیات لایحه بودجه وجود دارد که سعی می‌کنم به اهم آنها پاسخ دهم.

میرکاظمی بیان کرد: ما در بودجه سال ۱۴۰۱ تنها در تبصره ۱۴ بخشی کسری داریم اما در بودجه عمومی کشور و در منابع و مصارف به سمتی می‌رویم که ۹۵ درصد بین عملکرد و قانون همپوشانی وجود دارد و کمتر از ۱۰ درصد مغایرت بین عملکرد بودجه با آنچه که مصوب شده است خواهیم داشت. از آنجایی که در بودجه سال ۱۴۰۱ سقف بودجه از سوی مجلس تغییر نکرد، ما کمترین مغایرت را در عملکرد بودجه خواهیم داشت.

رئیس سازمان برنامه بودجه با بیان اینکه ما هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهیم، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ با وجود این‌که دولت را در شرایط بدی تحویل گرفتیم، تا پایان سال ۲۰۰ همت برای حوزه عمرانی و اشتغال تخصیص پیدا کرد. امسال نیز به این سمت حرکت کرده و کمترین مغایرت را در تحقق بودجه خواهیم داشت.

وی با تشریح اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ منابع عمومی ۱۹۸۴ همت دیده شده است که ۷۰۰ همت آن مربوط به حوزه مالیات می‌باشد، گفت: میزان مالیاتی که ما می‌گیریم، به نسبت تولید ناخالص عدد قابل توجهی نیست و با توجه به اعلام سازمان مالیاتی این ظرفیت وجود دارد که با توسعه مودیان مالیاتی و استفاده از فناوری اطلاعات رقم ۷۰۰ همت از وجه مالیات در بودجه سال آینده تحقق یابد.

میرکاظمی ادامه داد: اگر این میزان مالیات تحقق یابد ما تازه به ضریب ۳.۷ نسبت به تولید ناخالص در اخذ مالیات می‌رسیم در حالی که در سایر کشورها این نسبت بین ۹ تا ۲۵ درصد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: حدود ۶۰۳ همت درآمد از محل فروش نفت پیش بینی شده است و این‌که قیمت نفت از ۸۵ دلار به ۷۵ دلار کاهش یابد و یا از روزانه ۱۴۰۰ بشکه به ۱۲۰۰ بشکه برسد، فرقی ندارد آنچه که برای ما مهم است این است که ۶۰۳ هزار میلیارد تومان درآمد از فروش نفت قابل احصا است و اعتقاد داریم که کمترین مخاطره را خواهد داشت. در حوزه واگذاری اموال منقول و غیرمنقول نیز همین طور می‌باشد.

وی افزود: سهام ستاره خلیج فارس که در سال جاری به فروش رسیده است، دو قسط آن سال آینده به مبلغ ۱۸ همت وصول خواهد شد. پیش بینی ما این است که در سال ۱۴۰۲ میزان فروش اموال رشد قابل توجهی داشته باشد. از سوی دیگر پیش بینی شده که ۴۰ درصد به حساب صندوق توسعه ملی واریز کنیم.

میرکاظمی بیان کرد: در سال جاری نیز سهم صندوق ۴۰ درصد بود اما با اجازه رهبر انقلاب ۲۰ درصد از آن به بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با اولویت طرح‌های عمرانی و اشتغال هدایت شد. در سال آینده نیز سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت ۴۰ درصد پیش بینی شده و سهم دولت ۴۵.۵ درصد پیش بینی شده و ۱۴.۵ درصد سهم شرکت ملی نفت است. این یک ویژگی مثبت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به شمار می‌رود که ما برداشتی از صندوق توسعه ملی نداریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به عده‌ای از نمایندگان که مطرح کردند تراز عملیاتی قابل تامل است، گفت: از آنجا که در تبصره ۱۴ در طول سنوات گذشته هزینه‌هایی دیده شده بود که از جنس یارانه نبود و توازن این تبصره را برهم می‌ریخت، ما ۱۵ همت از هزینه‌هایی که در تبصره ۱۴ دیده شده بود را جدا کرده و به بخش بودجه منتقل کردیم.

وی ادامه داد: بدین ترتیب ما کمترین کسری تراز عملیاتی را خواهیم داشت. در بودجه سال آینده دولت با کاهش هزینه‌های خود به سمت توجه به تملک دارایی و سرمایه‌ گذاری رفته تا پروژه‌های عمرانی در حوزه‌های مختلف پیش برده شود.

پایان پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: