کد خبر: ۹۳۹۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
تعداد بازدید: ۱۸۰
طبق گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰، سازمان صداوسیما بخشی از درآمدهای خود از پخش مسابقات ورزشی را با وزارت ورزش شریک شده است. کیفیت این امر اما محل تامل جدی است.

دو سوال مهم از صداوسیما و فدراسیون فوتبال درباره حق پخشبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، پس از کش و قوس های فراوان و با اعلام رسمی دیوان محاسبات کشور از طریق انتشار گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰، مشخص گردید که سازمان صداوسیما برای اولین بار تن به اجرای قانون داده و حاضر شده تا بخشی از درآمد خود که از پخش مسابقات ورزشی ناشی می شود را با وزارت ورزش شریک شود. مطابق قانون برنامه ششم توسعه مصوب سال ۱۳۹۶ و متعاقب آن، مطابق قانون بودجه سالیانه کشور از سال ۱۳۹۹ به این سو، صداوسیما باید قسمتی از درآمد تبلیغاتی خود ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به وزارت ورزش و جوانان پرداخت می کرده. قسمتی که مطابق قانون بودجه، سهم ورزش از آن فقط ۳۰ درصد است.

فارغ از این که آیا تقسیم ناعادلانه و این‌چنینی درآمدهای ناشی از پخش مسابقات ورزشی را اساسا می توان ذیل عنوان حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی قرار داد یا خیر، صداوسیما مطابق اعلام دیوان محاسبات کشور در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۷۴ میلیارد تومان را به حساب خزانه کل کشور واریز کرده که از این مبلغ، سازمان برنامه و بودجه فقط ۷ میلیارد تومان آن را به وزارت ورزش اختصاص داده است و وزارت هم این ۷ میلیارد تومان را در قالب کمک به فدراسیون های فوتبال و کشتی اهدا کرده است.(۵ میلیارد تومان سهم فدراسیون فوتبال و ۲ میلیارد تومان سهم فدراسیون کشتی)

در این میان دو سوال جدی را می توان مطرح نمود: ۱-آیا درآمد سازمان صداوسیما از قِبل آگهی های بازرگانی ناشی از پخش مسابقات ورزشی در سال ۱۴۰۰ فقط مبلغ ۷۴ میلیارد تومان بوده است؟ مطابق گزارشی که خبرگزاری خبرآنلاین در تاریخ ۱۳ آذر ۱۴۰۱ منتشر نمود، تلویزیون حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از پخش مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ درآمد کسب کرده است. همچنین مطابق گزارش روزنامه فرهیختگان در تاریخ ۵ شهریور ۱۴۰۱، سازمان صداوسیما صرفا از قِبل پخش مسابقات تیم های استقلال و پرسپولیس(هر تیم، ۳۰ بازی) در یک فصل فوتبالی، چیزی حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است. با توجه به اعداد و ارقام مطرح شده در این گزارشات که بر اساس تعرفه های اعلامی از سوی سازمان صداوسیما محاسبه گردیده اند، باید این سوال را مطرح کرد که صداوسیما با چه مبنا و منطقی صرفا مبلغ ۷۴ میلیارد تومان را به خزانه واریز کرده است؟ مبلغی که صحت آن به طور جد محل تامل است و بایستی مورد راستی آزمایی نهادهای نظارتی قرار گیرد.

۲-سوال بعدی را می توان از وزارت ورزش و به تبع آن از فدراسیون فوتبال پرسید که آیا از دریافت چنین مبلغی راضی گشته اند؟ یعنی در شرایطی که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و تمامی باشگاه های حاضر در رقابت های لیگ برتر، به درآمد ناشی از حق پخش تلویزیونی نیاز مبرم دارند و حق آن هاست که مبلغی واقعی را بر اساس میزان درآمدهای سازمان صداوسیما طبق قانون از آن خود کنند، فدراسیون فوتبال با دریافت ۵ میلیارد تومان دیگر قرار نیست در این خصوص پیگیری و تلاشی به عمل آورد تا فوتبال به حق خود برسد؟ ضمن این که می توان این سوال را از فدراسیون فوتبال پرسید که این ۵ میلیارد که با توجه به آن چه که در فوتبال و فضای اقتصادی آن جریان دارد رقمی ناچیز است و حتی شاید برای قراردادی یک ساله با یک بازیکن هم کفاف ندهد، صرف چه امری شده است و در کجا هزینه گشته؟ آیا فدراسیون برنامه ای برای الزام صداوسیما به تادیه مبلغ واقعی حق پخش دارد؟ و یک عالمه علامت سوال دیگر...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: