کد خبر: ۹۳۷۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱
تعداد بازدید: ۳۱۸
سخن از بسیج، صحبت از یک سازمان و گروه و رده سنی یا شغلی خاص نیست، بلکه بسیج جریان شناوری در تاریخ و به قدمت آن است. بسیج یعنی برانگیختن تمام قوا و ظرفیت‌ها در مسیر حق و بر سبیل عدالت، به‌گونه‌ای که خالق را راضی کند و خلق را منتفع سازد. از همین روست که حسین بن علی علیهماالسلام، سید و مقتدای تمام بسیجیان است، چه این‌که او تمام ظرفیت‌ها را از خون پاک خود گرفته تا زن و فرزندان و برگزیده‌ترین یاران را به میدان آورد تا حق بماند و بزرگ‌ترین آوردگاه تاریخ، گواهی کامل و یقینی بر پیروزی حق داشته باشد.

روز آمد شدن بسیج با نیازهابه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، یک. سخن از بسیج، صحبت از یک سازمان و گروه و رده سنی یا شغلی خاص نیست، بلکه بسیج جریان شناوری در تاریخ و به قدمت آن است. بسیج یعنی برانگیختن تمام قوا و ظرفیت‌ها در مسیر حق و بر سبیل عدالت، به‌گونه‌ای که خالق را راضی کند و خلق را منتفع سازد. از همین روست که حسین بن علی علیهماالسلام، سید و مقتدای تمام بسیجیان است، چه این‌که او تمام ظرفیت‌ها را از خون پاک خود گرفته تا زن و فرزندان و برگزیده‌ترین یاران را به میدان آورد تا حق بماند و بزرگ‌ترین آوردگاه تاریخ، گواهی کامل و یقینی بر پیروزی حق داشته باشد.
دو. امتداد همان مسیر، سده‌ها بعد، پولاد مردانی در سرزمینی مقدس به نام ایران گرد هم آورد که کاری کردند کارستان. امام خمینی و فرزندان برومندش که همان بسیجیان بودند، انقلاب اسلامی و مردم‌سالاری دینی برآمده از آن را تأسیس کردند. امام بزرگوار ما که سرآمد علم و ایمان و جامع سیاست و عرفان و زهد و شعر بود، افتخار خود را در این میان دانست که خود یک بسیجی است و این نکته را به زبان می‌آورد. پس از او نیز، مقام معظم رهبری و بسیجیان، گام در مسیر تثبیت جمهوری اسلامی نهادند و آن را به آستانه گام دوم انقلاب رساندند.
سه. امام خمینی می‌فرمود انقلاب ما صادرشده است و حتما یکی از برترین مظاهر و مصادیق آن صدور تفکر و فرهنگ بسیج است. این خود دو معنای آفاقی و انفسی دارد. معنای اول صدور فکر و فرهنگ بسیج به سایر ملل و آفاق دنیاست که صدالبته تا امروز به‌خوبی اتفاق افتاده و ازقضا در برخی کشورهای منطقه ما، راهگشای مشکلات ریزودرشت بوده است. اما معنای دوم، صدور فکر و فرهنگ بسیجی در خود ما از ساحت دفاعی به ساحت علمی و اجتماعی و برساخت تمدن نوین ایرانی و اسلامی است. این معنای دوم، سیری در درون انقلاب اسلامی و صدوری از  خود ما به خود ماست. بسیج متناسب با نیاز شکل می‌گیرد و اولین نیاز ما امنیت و دفاع بود، اما نیازها به‌مرور پیچیده‌تر و گسترده‌تر شد و بسیجی‌هایی از جنس کاظمی آشتیانی، شهریاری و احمدی روشن پدیدار گشتند. این بزرگواران، به سبب شهادت، نامدار و نام‌آشنا برای عموم‌اند، اگرنه همین حالا هم خیل بسیار بسیجیان در مراکز علمی، فرهنگی و دانشگاهی در حال فعالیت‌اند؛ همان‌ها که نامداران آسمان و گمنامان زمین‌اند.
چهار. هرچند بسیج در بسیاری از عرصه‌ها حضور چشمگیر و مؤثری دارد، اما همچنان بسیاری از ظرفیت‌های آن مغفول است. در سال‌های گذشته، بخش بزرگی از ظرفیت بسیج در سازندگی، در امدادرسانی به هنگام بحران‌ها و بلایای طبیعی، در فرهنگ و اندیشه و کنش ترویجی و عقیدتی، در پر کردن خلأ دستگاه‌های بهداشتی و درمانی به‌وقت همه‌گیری کرونا و در بسیاری از حوزه‌های دیگر نمایان گشته و نشان داده است که اگر چرخ‌دنده‌های ماشین بزرگ و ملی بسیج به حرکت درآید، سنگلاخ‌ترین راه‌ها و ناهموارترین جاده‌ها هم پیمودنی خواهد بود. باید دقت کرد که نباید بسیج را منحصر در سازمان و اداره دانست اما درعین‌حال، نباید از سازمان‌دهی متناسب با شرایط امروز هم غافل شد.
پنج. نمی‌توان در هفته بسیج قلم بر کاغذ راند و یادی از ستارگان درخشان آسمان بسیج نکرد. باید دانست که این راه، رفتنی است و بسیج چون در خدمت مردم است، علاوه بر درجات اخروی، در دنیا هم در اوج محبوبیت است. سیدالشهدای بسیج و مقاومت، شهید قاسم سلیمانی هم در دنیا از محبوب‌ترین چهره‌ها نزد ملت ایران و هم تشییع پیکرش، از بزرگ‌ترین اجتماعات ملی ایرانیان در طول تاریخ بود.
شش. یاد تمام شهدا و ثابت‌قدمان راه پر رهروی بسیج گرامی باد، از چمران و همت و باکری و خرازی و زین‌الدین و شهدای دفاع مقدس گرفته، تا شهدا و سرافرازان جهاد علمی، شهدای دفاع از حرم، مرزبانان غیور، آتش‌نشانان دلیر، شهدای خدمت و به‌ویژه شهدای حافظ امنیت.

محسن پیرهادی

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: