کد خبر: ۹۳۶۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۱
تعداد بازدید: ۱۵۶
مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه گفت: براساس دستورهای موکد رئیس قوه قضاییه قرار بر این بود که همزمان با حضور نمایندگان رهبر معظم انقلاب، با بررسی دستگاه قضایی استان، افراد کم‌گناه مورد رأفت قرار گیرند و بی‌درنگ ۴۲ نفر از افرادی که در صف کم‌گناهان بودند، با تمهیدات قانونی و تصمیم قضایی آزاد شدند. افزایش تعداد این آزادسازی‌ها در شرف این است که انجام شود و به ۱۰۰ نفر برسد.

سخنگوی قوه قضاییه: بزرگان سیستان‌ و بلوچستان به وظایف شرعی‌ و قانونی خود عمل کنند/ تعداد آزادشده‌ها در شرف رسیدن به عدد ۱۰۰ است؛ فعلا ۴۲ نفر آزاد شده‌اندبه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا: مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه گفت: براساس دستورهای موکد رئیس قوه قضاییه قرار بر این بود که همزمان با حضور نمایندگان رهبر معظم انقلاب، با بررسی دستگاه قضایی استان، افراد کم‌گناه مورد رأفت قرار گیرند و بی‌درنگ ۴۲ نفر از افرادی که در صف کم‌گناهان بودند، با تمهیدات قانونی و تصمیم قضایی آزاد شدند. افزایش تعداد این آزادسازی‌ها در شرف این است که انجام شود و به ۱۰۰ نفر برسد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بزرگان عزیزی در منطقه سیستان و بلوچستان هستند که مورد توجه و تبعیت مردم قرار دارند؛ بنابراین لازم است این افراد وظایف شرعی و قانونی خود را انجام دهند، درصدد آرامش منطقه باشند و برای رعایت حقوق مردم اقدام کنند.

مسعود ستایشی روز پنجشنبه درباره اغتشاشات و ناآرامی‌های استان و سیستان و بلوچستان افزود: طبقه‌بندی جرایم برای متهمان در این استان با ندای کریمانه و رأفت رهبر معظم انقلاب انجام شد همچنین نماینده معظم له برای دلجویی و ابراز همدردی با آلام مردم عزیز سیستان و بلوچستان در این خطه حضور یافت.

وی افزود: براساس دستورهای موکد رئیس قوه قضاییه قرار بر این بود که همزمان با حضور نمایندگان رهبر معظم انقلاب، با بررسی دستگاه قضایی استان، افراد کم‌گناه مورد رأفت قرار گیرند و بی‌درنگ ۴۲ نفر از افرادی که در صف کم‌گناهان بودند، با تمهیدات قانونی و تصمیم قضایی آزاد شدند. افزایش تعداد این آزادسازی‌ها در شرف این است که انجام شود و به ۱۰۰ نفر برسد.

ستایشی ادامه داد: این افراد باید پاسخگوی اعمال خود باشند اما تمهید قضایی برای آنها انجام شده است زیرا از برهم‌زنندگان نظم بودند اما ابراز ندامت و پشیمانی دارند و قطعاً مورد رأفت قرار می‌گیرند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: انتظار داریم پیرو حضور ارزشمند نمایندگان رهبر معظم انقلاب و تصمیمات قضایی، در خصوص موارد خشن و اعمالی که نظم و امنیت را مختل می‌کند و اقداماتی که تن مردم را به لرزه درآورد، ملاحظه نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم مطالبات به‌حق دارند و ما هر چه در استان سیستان و بلوچستان می‌بینیم نشان از اخلاق، آزادگی، تقوا و مرزداری مردم غیور این خطه است و زیبنده نیست عده‌ای اغتشاشگر به نام بلوچ امنیت و آرامش مردم را برهم زنند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: مردم منطقه از ما مطالبه دارند و می‌خواهند نسبت به عاملان اصلی، مسببان واقعی و محرکان تصمیم بازدارنده و قاطع گرفته شود.

ستایشی اظهار داشت: قوه قضاییه ملجأ و پناهگاه همه مردم ایران است و هر که به مال و جانش تعرض و حقوقش تضییع شده است، مطمئن باشد دستگاه قضایی پاسخگویی امین و محقق و مطالبه‌گر است و در صورت احراز جرم باید نسبت به جبران اقدام کند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: قوه قضاییه نیز به تکالیف خود عمل می‌کند و برخورد با عاملان و مسببان وقایع سیستان و بلوچستان، بازدارنده، عبرت‌آموز و قاطع خواهد بود.

ستایشی با اشاره به اهتمام ویژه قوه قضاییه به تفکیک و طبقه‌بندی جرایم در اغتشاشات اخیر اظهار داشت: حسن طبقه‌بندی این است که افراد بی‌گناه، کم‌گناه و افرادی که با انگیزه مبادرت به ارتکاب رفتارهای مجرمانه داشته‌اند، در یک صف قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: افراد کم‌گناه از سر احساسات و هیجان با مشوق‌ها و تمهیدات دیگران وارد میدان معرکه شدند و برنامه‌ریزی قبلی برای ارتکاب جرم نداشتند اما عده‌ای با برنامه‌ریزی اقدامات و نقشه‌های شوم علیه نظم و امنیت کشور داشتند.

ستایشی توضیح داد: برای آنها که کم‌گناه بودند با فوریت و باتوجه به موازین قانونی مقررات شکلی و ماهوی اعمال شد و قرارهای خفیف تامین، کفالت، وجه التزام یا الزام به قول شرف صادر شد اما این افراد تحت رصد و کنترل در مرحله دادسرا قرار دارند.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: پرونده این افراد در دادسرا منجر به صدور قرار نهایی و جلب دادرسی می‌شود و برای رسیدگی به دادگاه ارسال خواهد شد. قضات نیز بر اساس شرایط متهمان مبادرت به صدور آراء می‌کنند البته بعد از صدور حکم اولیه امکان اعتراض وجود دارد و پرونده در مرحله تجدیدنظر رسیدگی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: البته بعد از صدور آرای قطعی نیز مطابق قانون و مبتنی بر شرایط امکان استفاده از تاسیسات و نهادهای ارفاقی در صورت ابراز ندامت و پشیمانی محکوم وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: